۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بی‌سابقه‌ترین سقوط شاخص پس از برجام
کد خبر: ۱۶۶۲۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۷ ساعت: ۲:۲۴ ↗ لینک کوتاه

نمودار؛

بی‌سابقه‌ترین سقوط شاخص پس از برجام

در یک هفته اخیر شاخص بورس به طور مستمر نزولی بوده که در دوران پسابرجام بی‌سابقه است و شاخص بورس روز چهارشنبه هم از مرز روانی ۸۰ هزار واحد هم کمتر شد.

بی‌سابقه‌ترین سقوط شاخص پس از برجام
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ،شاخص کل بورس روز گذشته برای ششمین روز متوالی کاهش یافت.

بازار سرمایه که پس از اجرای برجام در 27 دی‌ماه سال گذشته به طور طوفانی رو به رشد گذاشته بود و تا پایان سال 15 هزار واحد رشد کرد، از ابتدای سال جدید به مانع خورده است.

شاخص بورس از حدود 65 هزار واحد در روز اجرای برجام (27 دی‌ماه) به بالای 80 هزار واحد در روزهای پایانی سال 94 رسید تا یکی از هیجانی‌ترین هفته‌های تاریخ بازار سرمایه را رقم بزند.

در 2 ماه پایانی سال 94 تقریبا همه روزه شاهد رکوردشکنی بورس بودیم و شاخص شرکت‌های مختلف روز به روز افزایش می‌یافت و حتی سهام برخی شرکت‌ها تا چند برابر افزایش یافت.

عده‌ای از کارشناسان رشد هیجانی بورس در روزهای پس از برجام را رشدی حبابی می‌دانستند و نسبت به احتمال  ترکیدن این حباب هشدار می‌دادند.

استدلال کارشناسان این بود که در وضعیت درآمدی بسیاری از شرکت‌های بورسی در دوران پسابرجام تغییری ایجاد نشده که رشدهای چند برابری ارزش سهام آنها را توجیه کند.

در وضعیت درآمدزایی صنایعی چون خودروسازی و بانکداری هم در پسابرجام اتفاقی نیفتاده بود و فقط بحث امضای تفاهم‌نامه‌ با شرکت‌های اروپایی و رفع تحریم‌ها مطرح بود که به تدریج مشخص شد با بدعهدی آمریکا، بسیاری از از این مباحث هم عملیاتی نشده است.

با آغاز سال جدید، وضعیت بورس از آن رشد هیجانی فاصله گرفته و در 2 هفته اخیر به تدریج شاخص بورس نزولی شده است.

در یک هفته اخیر شاخص بورس به طور مستمر نزولی بوده که در دوران پسابرجام بی‌سابقه است. شاخص بورس روز چهارشنبه هم از مرز روانی 80 هزار واحد سقوط کرد.

در حالی که در روزهای قبل نزول بورس در سطح اندک و چند ده واحدی بود، روز گذشته به ناگاه شاخص بورس بیش از 500 واحد کاهش یافت.


انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان