۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازیافت گاز دفعی نیروگاه با توربینی قدرتمند
کد خبر: ۱۶۵۸۵۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

بازیافت گاز دفعی نیروگاه با توربینی قدرتمند

محققان بخش مطالعاتی شرکت جنرال الکتریک اولین نمونه توربین کوچک اما بسیار قدرتمند بازیافت گاز دی‌اکسیدکربن دفعی نیروگاه‌های حرارتی را تولید کردند.

بازیافت گاز دفعی نیروگاه با توربینی قدرتمند

محققان بخش مطالعاتی شرکت جنرال الکتریک اولین نمونه توربین کوچک اما بسیار قدرتمند بازیافت گاز دی‌اکسیدکربن دفعی نیروگاه‌های حرارتی را تولید کردند.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه خراسان و به نقل از میل آنلاین، اولین نمونه توربین بازیافت گاز دفعی دی‌اکسیدکربن با قابلیت تامین انرژی الکتریکی 10 هزار خانه تا حدی کوچک است که می‌توان آن را روی یک میز کار معمولی جای داد.

محققان معتقدند که برای تامین انرژی یک شهر باید مقیاس توربین را افزایش داد تا حرارت و گازهای تلف شده از نیروگاه‌های حرارتی را بازیافت کرد و به دنبال آن راندمان کلی نیروگاه‌ها را افزایش داد.

مهم‌ترین ویژگی توربین دی‌اکسیدکربن در مقایسه با توربین‌های بخار معمولی، قابلیت دوران با استفاده از گاز دی‌اکسیدکربن با فشار بسیار بالا و در دمای بیش از 700 درجه سانتیگراد است.

محققان موسسه "GE Global Research " نمونه آزمایشی این توربین را با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تولید کرده‌اند.

دوگ هافر، مهندس ارشد پروژه بازیافت گازهای دفعی نیروگاه‌های حرارتی عنوان کرد: با توجه به ضریب بالای اتلاف حرارتی در نیروگاه‌های تولید برق متاسفانه میزان انرژی تولیدی با توجه به سوخت مصرفی اقتصادی نیست.

وی در ادامه افزود: این ماشین کوچک قادر به انجام کارهای بزرگ و جالب توجه است چرا که تاکنون تمامی تلاش مهندسان صنعت برق بر روی افزایش ضریب تبدیل انرژی حرارتی ناشی از سوخت‌های فسیلی بوده است اما به کمک توربین جدید می‌توان راندمان تولید انرژی در نیروگاه‌ها را به مراتب افزایش داد.

در دما و فشار بسیار بالا گاز دی‌اکسیدکربن در وضعیت بین گاز و مایع قرار گرفته و باعث دوران مناسب و پرقدرت توربین می‌شود. بهترین ضریب بازیافت انرژی توربین گاز دفعی در صورت کنترل کامل شرایط حدود 50 درصد است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان