۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خوابی که "زنگنه" برای "بنزین" دیده
کد خبر: ۱۶۵۸۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۶ ساعت: ۸:۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش

خوابی که "زنگنه" برای "بنزین" دیده

"برندینگ" طرح جدید دولت برای واگذاری جایگاه‌های سوخت به برخی شرکت‌های بزرگ و معتبر است. طرحی که بر اساس آن شرکت‌ها بنزین را از انبارها خریداری کرده و مالک سوخت می‌شوند.

خوابی که "زنگنه" برای "بنزین" دیده
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، "برندینگ" طرح جدید دولت برای واگذاری جایگاه‌های سوخت به برخی شرکت‌های بزرگ و معتبر است. طرحی که بر اساس آن شرکت‌ها بنزین را از انبارها خریداری کرده و مالک سوخت می‌شوند.

اما اولین سوالی که با شنیدن جمله مالکیت سوخت برای هر خواننده‌ای به وجود می‌آید این است که " آیا در این طرح قیمت بنزین آزاد و شناور خواهد شد؟"

افزایش قیمت بنزین پس از اجرای "برندینگ"

علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: اگر قیمت سوخت با قیمتی که در بازارهای جهانی عرضه می‌شود یکسان شود، طبیعی است که باید آزاد شود ولی اگر باز هم تفاوت قیمت وجود داشته باشد، حتما دولت یک کنترل قیمتی خواهد داشت و این شرکت‌ها با یک سود مشخصی این کار را انجام خواهند داد.

اما در شرایطی که نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در خصوص طرح "برندینگ" می‌گوید که این طرح در مجلس جایگاهی ندارد، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دانا از تصویب این طرح در دولت خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح برندینگ مورد مصوبه دولت است و بدین صورت است که جایگاه‌ها تحت نظر یک برندی قرار خواهند گرفت و این الزام وجود ندارد که هر شخص یا شرکتی مثلا صد جایگاه را در اختیار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین در این باره افزود: در طرح برندینگ پاسخگویی جایگاه‌داران به مشتری‌ها بیشتر می‌شود و می‌توان بیش از پیش رضایت مردم را جلب کرد.

کاظمی در خصوص قیمت بنزین پس از اجرای طرح برندینگ گفت: در این طرح قیمت پایه بنزین را دولت تعیین می‌کند و براساس درجه بندی که ما انجام می‌دهیم، یک نرخ خدمات برای هر برند در نظر گرفته می‌شود، برای مثال دولت قیمت پایه بنزین را هر لیتر هزار تومان تعیین می‌کند و ما هم برای یک برندی 30تومان هزینه خدمات درنظر می‌گیریم.

وی اظهار داشت: در طرح برندینگ به هیچ وجه قیمت‌ها آزاد و شناور نخواهند شد و قیمت پایه توسط دولت تعیین شده و یک نرخ خدمات هم بر اساس درجه بندی برندها به قیمت بنزین اضافه خواهد شد.

اما سوال دیگری که در این خصوص در اذهان به ‌وجود می‌آید این است که این شرکت‌ها چه خدماتی را ارائه خواهند کرد که قرار است در مقابل آن حق خدمات دریافت کنند و نحوه‌ی واگذاری جایگاه‌ها به برندهای مختلف چگونه است؟

ارائه آب معدنی و شستشوی ماشین مشوق مردم در خارج از کشور برای استفاده از برندها است

بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در پاسخ به سوالات فوق گفت: با توجه به موقعیت اقتصادی خطیری که در کشور وجود دارد، اگر کسی بخواهد در جایگاهی سوخت‌گیری کند به خاطر سردر زیبای جایگاه برای سوخت‌گیری به پمپ بنزین مراجعه نمی‌کند بلکه مردم به جایگاهی مراجعه خواهند کرد که سوخت را با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌کند.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تصریح کرد: اگر در خارج از ایران برندی وجود دارد و بنزین را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌کنند به دلیل نوع و کیفیت بنزینی است که ارائه می‌دهند و ارائه آب معدنی و شستشوی ماشین مشوق‌های مردم برای مراجعه به این برند‌ها است، اما به نظر من در کشور ما این موضوع رخ نخواهد داد و برخی فکر می‌کنند شستشوی ماشین و ارائه آب معدنی خدماتی است که باید برای آن هزینه اضافی دریافت کنند.

حاج محمد رضا عنوان کرد: به نظر من این طرح، طرح ناقص و خامی است و در صورت اجرا جایگاه‌هایی که برند هستند و بنزین را گران‌تر از سایر جایگاه‌ها ارائه می‌کنند خلوت شده و یک تجمعی در جایگاه‌هایی که بنزین را با نرخ فعلی ارائه می‌کنند رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه در خارج از کشور هم مردم به سراغ برندی می‌روند که قیمت کمتری دارد اظهار داشت: شرکت‌ها و برند‌های خارجی که قرار نیست در داخل کشور ما فعالیت داشته باشند چرا که بنزینی که این برندها در خارج از کشور می‌فروشند قیمتش بیشتر از بنزین داخلی ما است و هیچ‌کدام از این شرکت‌ها حاضر نمی‌شوند برند شرکت ملی نفت ما را بفروشند یا بنزین لیتری هزار و 500تومانی خودشان را وارد کشور ما کنند و لیتری هزار تومان بفروشند.

 رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گفت: این طرح نه مصوبه دولت را دارد و نه مصوبه مجلس و با مشکلات اساسی بسیاری مواجه است که امیدوارم مردم با این مشکلات مواجه نشوند.

خدا می‌داند "برندینگ" قرار است کدام یکی از آقایان را میلیاردر کند

حاج محمد رضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "در صورت اجرای طرح برندینگ، ملاک انتخاب برند‌ها چه خواهد بود و آیا با زدوبندهای برخی از افراد در این طرح روبه‌رو خواهیم بود؟" گفت: خدا می‌داند که این مسئله قرار است کدام یک از این آقایان را میلیاردر کند.

وی افزود: وقتی جایگاهی برند می‌شود، دیگر کارمزد به جایگاه‌دار داده نمی‌شود بلکه کارمزدها به برند داده می‌شود و برند یک درصدی از آن را کم می‌کند و سپس مقداری به جایگاه‌دار می‌دهد.

انتهای پیام/1404

 

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان