۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کاهش ۵۳ درصدی واردات کالا در قزوین
کد خبر: ۱۶۵۶۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۶ ساعت: ۱۰:۳۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین عنوان کرد؛

کاهش ۵۳ درصدی واردات کالا در قزوین

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: در سال ۹۴ میزان واردات کالا به این استان به لحاظ وزنی ۳۲ درصد و ارزشی نیز ۵۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۵۳ درصدی واردات کالا در قزوین
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ،علی پرزحمت در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان قزوین که ظهر امروز با حضور محمدرضا مودودی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در سال 94، 85 هزار تن کالا به ارزش 436 میلیون دلار از طریق گمرک وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 32 درصد و ارزشی 53 درصد کاهش داشت.

وی افزود: عمده‌ترین کالاهای وارداتی شامل کمپرسور برودتی مخصوص کولر خودرو، کنترل پنل مربوط به سیستم تهویه مطبوع خودرو و اجزا قطعات آن، انواع قطعات خودرو، اجزا قطعات تریلرها، رول پی‌.وی‌.سی، پروفیل آلومینیوم و ماشین‌آلات صنعتی بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به کشورهایی که در این مدت به این استان صادرات داشتند، اضافه کرد: کالاهای فوق از کشورهای امارات، چین، ترکیه، کره، هلند، آلمان، اسپانیا، تایوان، سنگاپور و ایتالیا وارد استان قزوین شده است.

پرزحمت ادامه داد: همچنین در سال گذشته 323 کارت بازرگانی از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین برای بازرگانان و فعالان اقتصادی این استان صادر شده است.

وی با اشاره به نمایشگاه‌های تخصصی برگزار شده در سال گذشته عنوان کرد: در سال گذشته 29 نمایشگاه تخصصی برگزار شد و اقدامات خوبی نیز در راستای توسعه صادرات غیرنفتی در استان قزوین انجام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تصریح کرد: اعزام هیأت تجاری و اقتصادی از قزوین به عراق، روسیه، ارمنستان و ایتالیا، افتتاح دفتر تجاری قزوین در کربلا، بازدید سفرای کشورهای ایتالیا، کره جنوبی، اندونزی و سنگاپور از توانمندی‌های تجاری، تولیدی و صنعتی این استان از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین به شمار می‌رود.

پرزحمت گفت: پیگیری مسائل و مشکلات صادرکنندگان استان قزوین در زمینه‌های مختلف از جمله ارزش افزوده و حمل و نقل، برگزاری مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال، برگزاری 15 دوره آموزشی برای تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی از دیگر برنامه‌های انجام شده در این راستا است.

وی با اشاره به عمده مشکلات توسعه صادرات در استان قزوین بیان کرد: طولانی شدن فرآیند بازپرداخت ارزش افزوده کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی مهمترین مشکل توسعه صادرات این استان به شمار می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: به طور مثال مطالبات شرکت‌های صادراتی مانند کابل‌سازی افق البرز 3.8 میلیارد تومان، صنعت پلاست آبیار 4.8 میلیارد تومان شیمیایی بهداد 2 میلیارد تومان، آرتا نقش تاک 28 میلیارد ریال و ستاره شرق کاسپین نیز 5.2 میلیارد ریال بود.

پرزحمت با اشاره به سایر مشکلات پیش‌روی توسعه صادرات استان قزوین اضافه کرد: عدم کفایت سرمایه در گردش شرکت‌های صادراتی و مقررات دست و پا گیر در دریافت تسهیلات بانکی برای تأمین سرمایه در گردش، عدم تخصیص بودجه و یارانه صادراتی به شرکت‌های صادراتی و عدم تخصیص جایزه صادراتی و حمل و نقل کالاهای صادراتی از دیگر مشکلات این حوزه است..

وی خاطرنشان کرد: تدوین برنامه‌های عملیاتی که در راستای اجرای سند راهبرد ملی توسعه صادرات استان قزوین است از جمله پیشنهادات اجرایی برای دست‌یابی به توسعه صادرات به شمار می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار کرد: برگزاری جلسات مستمر کارگروه توسعه صادرات این استان با حضور استاندار، برگزاری میزهای کالایی کشوری و استانی از دیگر پیشنهادات اجرایی در این حوزه است.

پرزحمت عنوان کرد: انعکاس عوامل مؤثر بر افزایش هزینه‌های صادرات در سطح استان قزوین شامل هزینه‌های حمل و نقل داخلی، استاندارد، قرنطینه، اعلام دقیق برنامه و بودجه موردنیاز برای انجام حمایت‌ها و پرداخت کمک‌های توسعه صادراتی، پیگیری تأمین منابع مالی در ایجاد و توسعه زیربناهای تجاری این استان از منابع استانی نیز می‌تواند از جمله برنامه‌های قابل اجرا در راستای توسعه صادرات استان قزوین باشد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر نیاز است که حمایت همه‌جانبه‌ای از تشکل‌ها و گروه‌های فعال در حوزه صادرات استان قزوین داشته باشیم.

انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان