۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عوامل موثر در سلامت روان/ مهمی که نادیده گرفته می‌شود
کد خبر: ۱۶۵۵۱۱ نویسنده: گل عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۵ ساعت: ۱۴:۲۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

عوامل موثر در سلامت روان/ مهمی که نادیده گرفته می‌شود

متاسفانه در میان عموم جامعه، سلامت روان به اندازه جسم دارای اهمیت نیست حال آنکه سلامت روان مسئله مهمی است که میزان بهره‌مندی از آن در چگونگی تفکر و عملکرد افراد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف موثر است.

عوامل موثر در سلامت روان/ مهمی که نادیده گرفته می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین --- گل‌عنبر حمزه

هرگاه صحبت از سلامتی به میان می‌آید همه به یاد جسم خود افتاده و سلامت جسمانی را منظور هدف قلمداد می‌کنند در حالیکه درصد قابل توجهی از بیماری‌های انسان منشا روحی دارد که این امر بر اهمیت توجه به بهداشت روان، می‌افزاید.

سلامت روان از یک سو به معنای داشتن احساس آرامش، امنیت و به دور بودن از اضطراب و افسردگی و تعارضات مزمن روانی اشاره دارد و از سوی دیگر به معنای بهره مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر است.

رابطه مستقیم بین سلامت جسمی با سلامت روحی باعث شده تا بهره مندی از بهداشت روان تاثیر مثبتی بر سلامت جسم گذاشته همچنین سلامت جسمانی بستر مناسبی برای رسیدن به احساس امنیت درون و سلامت ذهن و روان فراهم می‌سازد.

بهداشت روان در پرتو آموزه‌های دینی

زهرا علویان، مشاور و عضو نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به تعریفی از دین می‌گوید: دین به مجموعه‌ای از باورهای فرد به هر امر نامرئی، غیرقابل تصور، ماورایی و غیره گفته می‌شود که پس از ریشه‌یابی این باورها به این نکته بسیار حائز اهمیت، یعنی نیاز فطری بشر به تکیه‌گاهی برای رسیدن به آرامش، می‌رسیم.
وی با اشاره به نقش دین در ایجاد سلامت روح و روان می‌افزاید: جدای از ادیان غیرالهی، در ادیان الهی شاهد این نکته هستیم که ایمان و باور به ماوراء نه تنها احساس داشتن یک تکیه گاه فوق بشری را در انسان به وجود می‌آورد بلکه امید به آینده‌ای روشن و درنتیجه حس آرام بخشی را در فرد ایجاد می‌کند .

علویان معتقد است: تنها راه برون رفت از مشکلات و گرفتاری‌های حاد کنونی که منشأ آن صنعتی شدن زندگی بشر و درگیرشدن با انواع بیماری‌های روحی و روانی است، ایجاد معرفت نسبت به همان قدرتی است که فطرت پاک هر بشری به دنبال اوست. یعنی شناخت و باور حضور خدا و در متن زندگی قراردادن آن قدرت لایتناهی است.

ارتباط مستقیم بین ایمان به خدا با آرامش درونی
مشاور خانواده در سازمان تبلیغات ادامه می‌دهد: براساس آموزه‌های دینی هرچه قدر ایمان و توکل به خدا بیشتر باشد آرامش درونی هم افزایش خواهد یافت زیرا انسان با ایمان بالا، دنیا و نعمت‌های دنیایی و فقدان آن را بسیار گذرا می بیند و آرامشش را هیچگاه ازدست نمی‌دهد، پس اگر انسانی علی رغم وجود همه نعمت‌های دنیایی باز هم آرامش ندارد به میزان باور و نگاه و جهان بینی او از دنیا برمی‌گردد.

وی بیان می‌کند: وقتی در سوره توحید هر روز چندبار خدا را بی‌نیاز مطلق می‌خوانیم "الله صمد" پس معترفیم که نیازمند مطلقیم و خدا خود فرموده است: ادعونی استجب لکم. یعنی تنها اوست که برطرف کننده نیاز انسان است.

علویان با اشاره به تاثیر دعا در افزایش روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و تقویت اراده افراد می‌گوید: برای دوری از هرگونه اضطراب و داشتن درونی آرام باید به درِ خانه خدا رفت و عجز خویش را به زبان آورد تا اطمینان قلبی را با یاد خدا به دست آوریم همان گونه که در روایت آمده: الدعا مخ العبادة، یعنی عبادت و بندگی خدا در این احساس نیاز است.
فقدان روح معنویت و دور بودن از خدا بزرگ‌ترین معضل جامعه امروزی
این استاد دانشگاه می‌افزاید: در مدیتیشن‌های شرقی (درون‌پویی یا مراقبه به طور کلی فنون تسلط بر ذهن) همچون یوگا که رواج بسیاری هم پیدا کرده همه به دنبال ایجاد آرامش در افراد هستند حال آنکه بیش 1400سال قبل پیامبر ما بهترین راه رسیدن به آرامش را توسط آیات قرآن به ما گوشزد کرده‌اند که الا بذکرلله تطمئن القلوب.

وی، فقدان روح معنویت و دوربودن از خدا را بزرگترین معضل جامعه جوان امروزی می‌داند و اضافه می‌کند: فاصله گرفتن از معنویت و نداشتن جهان بینی درست باعث ایجاد ناامیدی و درنهایت افسردگی در آنها می‌شود.

علویان با ذکر یک مثال می‌گوید: تلستوی، فیلسوف معروف غربی در مرحله‌ای از زندگیش زمانی که صاحب مال و مقام و تمام مکنت‌های دنیایی هست دچار پوچی، ناامیدی و افسردگی می‌شود پس از آن به سراغ علم و تحقیق می‌رود اما تغییری در روانش حاصل نمی شود در ادامه باافرادی برخورد می‌کند که علی‌رغم نداشتن مکنت‌های دنیایی اما صاحب آرامش هستند وقتی در خصوص زندگی آنها تحقیق می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که تنها دلیل آرامش این افراد ایمان و باور آنها به ماورا هست که بعد از ایمان آوردن خود نیز صاحب آن آرامش می‌شود.

سلامت روان از نگاه روان شناختی
شیوا زندی، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: منظور از سلامت روان فقط بيمار نبودن نيست بلکه بهداشت روان به معنای داشتن احساس آرامش، امنيت و دور بودن از اضطراب است.

وی با بیان اینکه آرامش شرط روان سالم است، می‌افزاید: فرد داراي سلامت روان، بايد توانايي مقابله با استرس‌هاي زندگي را داشته باشد و بتواند در جامعه به زندگي عادي خویش ادامه دهد و به خودشكوفايي برسد اين افراد از كيفيت زندگي خوبي برخوردارند و با هيجانات خوب و بد زندگي پريشان نمي‌شوند.

کارشناس ارشد روان شناسی عمومی بیان می‌کند: عوامل زيادي سلامت روان ما را به خطر مي‌اندازند از جمله اضطراب كه زندگي عادي افراد را مختل کرده و بر سيستم ايمني بدن تاثير منفي مي‌گذارد.

راهكار كاهش استرس و ارتقاء سطح سلامت روان
وی با اشاره به راهکار حفظ سلامت روان در افراد می‌گوید: داشتن سبك زندگي متعادل مي‌تواند تا حدود زیادی در مديريت استرس و اضطراب به افراد كمك كند همچنین ورزش، پياده‌روي و فعاليت منظم فيزيكي تاثير مهمي در سلامت روان دارد.

زندی ادامه می‌دهد: برای حفظ آرامش، با شناسایی عوامل ایجاد استرس از موقعیت‌های استرس زا اجتناب کنید و سعي كنيد نگراني‌هايتان را براي مشاور بازگو كنيد و در صدد رفع مشکل برآیید.

وی در ادامه به راه‌هاي افزايش سلامت روان اشاره کرده و می‌گوید: بسياري از ما زمان زيادي از اوقات خود را در نگراني آينده به سر مي‌بريم به جاي نگراني از آينده و حسرت خوردن از زندگی گذشته، تلاش كنيد در زمان حال زندگي كنيد و با تقویت توانايي لذت بردن از زندگي حتی از چيزهاي كوچك نیز لذت ببرید.

کارشناس ارشد روان شناسی عمومی بیان می‌کند: واقع بين بوده و زندگي خود را به شكلي كه هست بپذيريد، در زندگي بين تمام ابعاد زندگي تعادل داشته باشيد و با ديگران ارتباط سالم برقرار كنيد، به نظرات ديگران احترام بگذاريد همچنین توانايي مدارا با استرس را داشته باشيد استرس را در زندگي بپذيريد و با آنها مقابله كنيد.

تاثیر تغذیه در بهداشت روح و روان
شیما افتخاری، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بوعلی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به نقش تغذیه در سلامت روان می‌گوید: همانطور که بین تغذیه و عملکرد جسمی ارتباط مستقیمی وجود دارد، تغذیه در تامین سلامت فکری و روانی نیز نقش زیادی دارد.
وی می‌افزاید: بر اساس تحقیقات انجام شده بین میزان مصرف لبنیات، میوه‌جات و سبزیجات با اضطراب، افسردگی و شکایات‌های جسمانی و گوشه گیری اجتماعی و در کل سلامت روان افراد، در میان هر دو جنس زنان و مردان و در بین همه گروه‌های سنی ارتباط معناداری وجود دارد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بین الگوی تغذیه افراد و سلامت روان آنها رابطه مستقیمی است، اضافه می‌کند: تغذیه در سلامت و خلق و خوی افراد تاثیر دارد که این امر می‌تواند در نتیجه مصرف غذاهایی باشد که در واسطه‌های شیمیایی مغز اثر دارند.

وی بیان می‌کند: مصرف زیاده از حد ریز مغذی‌ها یا کمبود آن هر دو می‌تواند عاملی برای ایجاد بیماری‌های عصبی باشند از این رو با اصلاح الگوی مصرف صحیح می‌توان از بروز اختلالات روانی و بیماری‌های عصبی پیشگیری کرد.

افتخاری در پایان می‌گوید: البته برخی از بیماری‌های عصبی هستند که اصلا ریشه تغذیه‌ای ندارند اما درمان تغذیه‌ای در کنترل و درمان بیماری می‌تواند موثر واقع شود.

متاسفانه در میان عموم جامعه، سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی دارای اهمیت نیست حال آنکه سلامت روان مسئله مهمی است که بی توجهی و غفلت از آن زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد چرا که میزان برخورداری از سلامت روان در چگونگی تفکر، احساس و عملکرد افراد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف نقش دارد از این رو لازم است همانگونه که برای سلامت جسمانی خویش اهمیت قائلین در جهت حفظ و ارتقاء سلامت روان نیز بکوشیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان