۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین طرح بهبود تغذیه کودکان معلول در قزوین اجرا می‌شود
کد خبر: ۱۶۵۴۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۵ ساعت: ۱۳:۱۷ ↗ لینک کوتاه

معاون توانبخشی بهزیستی استان:

طرح بهبود تغذیه کودکان معلول در قزوین اجرا می‌شود

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین با اشاره به اهمیت توجه به تغذیه کودکان دارای معلولیت گفت: طرح بهبود تغذیه کودکان معلول در ۱۰ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی استان قزوین اجرا می‌شود.

طرح بهبود تغذیه کودکان معلول در قزوین اجرا می‌شود
علیرضا وارثی، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: تغذيه مناسب، نقش مهمي در رشد و تكامل كودكان و نوجوانان ايفا کرده و مي‌تواند از بروز زود هنگام بيماري‌ها جلوگيري و خطر مشكلات سلامتي را در آينده كاهش دهد.

وی با اشاره به نقش تغذیه در رشد و افزایش قدرت یادگیری در کودکان افزود: اكثر كودكان داراي معلوليت به دلايل متعددي از جمله مشكلات غذا خوردن، نداشتن رژيم تغذيه‌اي مناسب و اختلالات متابوليكي در معرض كمبودهاي تغذيه‌اي قرار دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: آمارها نشان مي‌دهد بيشتر كودكان معلول در خانواده‌هاي كم درآمد زندگي مي‌كنند از سوي ديگر كودكان داراي معلوليت به دليل هزينه‌هاي درمان، نگهداري و ساير هزينه‌هايي كه به خانواده تحميل مي‌شود ممكن است از رژيم غذايي مناسب بهره‌مند نباشند.

اهمیت توجه به تغذیه کودکان دارای معلولیت
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، اختلال يادگيري و ضعف حافظه در افراد داراي كمبود مواد مغذي شايع‌تر مي‌باشد همچنين سطح سرمي ويتامين A در كودكان مبتلا به بيش فعالي و كم توجهي در مقايسه با كودكان سالم به طور معناداري پايين‌تر است.

وارثی با تاکید بر اهمیت توجه به تغذیه کودکان دارای معلولیت بیان کرد: متاسفانه شاخص تغذيه سالم در كودكان مبتلا به بيماري‌هاي مزمن (معلوليت‌ها) نيز در مقايسه با كودكان سالم پايين‌تر است.

وی در ادامه از اجرای طرح بهبود تغذیه کودکان معلول مراکز روزانه آموزشي و توانبخشي خبر داد و گفت: حصول اطمينان از بهره‌مندي كودكان و نوجوانان خدمت گيرنده از مراكز آموزشي و توانبخشي روزانه از تغذيه مناسب و سالم همچنین پيشگيري از بسياري از اختلالات ناشي از تغذيه نامناسب از جمله اختلالات رشدي، يادگيري، ديابت و... در كودكان داراي معلوليت از اهداف اجرای این طرح می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: كاهش هزينه‌هاي مربوط به درمان مشكلات تغذيه‌اي در كودكان و نوجوانان داراي معلوليت از دیگر اهداف اجرای این طرح می‌باشد.

وی عنوان کرد: در راستای ارتقاء کیفیت تغذیه کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، طرح بهبود تغذیه کودکان معلول مراکز روزانه با سرانه 500 هزار ریال از ابتدای مهرماه سال جاری به خدمات گیرندگان مراکز روزانه توانبخشی استان اجرا خواهد شد.

اجرای طرح بهبود تغذیه در 10 مرکز روزانه استان
این مسئول در ادامه عنوان کرد: 16 مرکز روزانه نگهداری از معلولین در استان قزوین فعالیت دارند که 10 مرکز مشمول اجرای این طرح می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تأکید کرد: کودکان معلول مانند هر کودک سالمی دارای دوره‌های رشدی هستند که در صورت عدم توجه به تغذیه کودکان دارای معلولیت رشد این کودکان به تأخیر می‌انجامد.

وی در ادامه تصریح کرد: کودکان و نوجوانان دارای معلولیت طرح بهبود تغذیه در مراکز آموزشی توانبخشی معلولین جسمی و حرکتی، معلولین دارای آسیب نخاعی، معلولین ذهنی زیر 15 سال، اختلالات طیف اتیسم، خانواده و کودک کم بینا و نابینا و خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا مشمولین این طرح هستند.

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان