۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خشم عارف از ترک اجباری رقابت برای ریاست مجلس
کد خبر: ۱۶۴۶۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۴ ساعت: ۱۲:۲۵ ↗ لینک کوتاه

اختلافات به ضرر مرد تنهای اصلاحات؛

خشم عارف از ترک اجباری رقابت برای ریاست مجلس

اصلاح طلبان می‌دانند اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است و عارف شانسی برای ریاست یا نایب رئیسی ندارد، لذا مجبور هستند تن به ریاست لاریجانی داده و در سطح یک فراکسیون به کار خود در مجلس ادامه دهند.

خشم عارف از ترک اجباری رقابت برای ریاست مجلس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، اصلاح‌طلبان هنوز به عارف اعتماد ندارند و همین موضوع باعث شده تا تناقضات و نظرات مختلف درخصوص ریاست مجلس دهم در لابه لای روزنامه های اصلاح طلب دیده شود.

ریاست مجلس دهم شورای اسلامی به چه کسی می‌‌رسد؟، آیا لاریجانی برای بار سوم نیز پس از ریاست مجالس هشتم و نهم، سکاندار مجلس دهم خواهد شد؟، آیا محمدرضا عارف، گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست قوه مقننه، باز هم مرد انصراف‌ها خواهد ماند و به نفع لاریجانی کنار می‌کشد؟، دولت یازدهم تمایل به ریاست لاریجانی بر مجلس دهم دارد یا عارف؟ و ... این بخشی از سوالاتی است که با برگزاری مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سطح رسانه‌ها، محافل سیاسیون و حتی عموم جامعه و مردم مطرح بوده است.

طیفی از اصلاح‌طلبان تمايل به بقاي لاريجاني دارند

اصلاح‌طلبان هنوز به عارف اعتماد ندارد. موضوعی است که به راحتی می توان از لابه‌لای صفحه‌های روزنامه‌های اصلاح طلب و اظهارات فعالان سیاسی این جریان در مورد رئیس‌ مجلس دهم شورای اسلامی به خوبی دریافت.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان با اشاره به مطرح بودن کاندیداتوری علی لاریجانی، رئیس فعلی و محمدرضا عارف برای ریاست مجلس از حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی خبر داد.

روزنامه آرمان هاشمی در اینباره می‌نویسد:‌ « بايد اين موضوع را مدنظر داشت كه طيف گسترده‌اي از اصلاح‌طلبان تمايل به بقاي لاريجاني بر كرسي رياست مجلس دارند و بر اين اعتقاد هستند قدرت رايزني و تاثيرگذاري او به مراتب بيشتر از عارف است.»

احتمال نشست ریاستی لاریجانی و عارف

رئیس ستاد اصلاح‌طلبان شهر تهران از احتمال نشست ریاستی لاریجانی و عارف خبر داد و گفت: نامزد اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم آقای عارف است مگر اینکه ترکیب مجلس طوری باشد که به سمت ائتلاف برویم.

صوفی رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در شهر تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس دهم همچنان به کار خود ادامه خواهد داد، گفت: هنوز در مورد فعالیت و یا عدم فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری نشده است.

وی در مورد اینکه اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دهم چه کسی را معرفی خواهند کرد، گفت: کاندیدای اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم آقای عارف است و این را ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم اما امکان دارد که ترکیب مجلس به سمتی برود که ائتلاف را در دستور کار قرار دهیم.

صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای عارف و آقای لاریجانی تاکنون نشستی در این خصوص برگزار کرده‌اند یا خیر،‌گفت: تاکنون خیر، ولی احتمال دارد آقای عارف و لاریجانی در مورد ریاست مجلس دهم پس از دور دوم انتخابات با هم نشستی داشته باشند.

رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا ستاد شهر تهران برای دور دوم انتخابات نیز همچنان به عنوان ستاد سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر فعالیت خواهد کرد یا خیر، گفت: خیر ستاد رسما به کار خود پایان داده است.

مشاور هاشمی رفسنجانی: زمینه پذیرفتن نایب‌رئیسی برای «محمدرضا عارف» در مجلس فراهم است

حجت الاسلام علی عسگری مشاور هاشمی رفسنجانی که به گفته خود همچنان در جلسات مشاوران رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا می‌کند طی مصاحبه ای، درباره ریاست مجلس آینده گفت: زمینه پذیرفتن نایب‌رئیسی برای «محمدرضا عارف» در مجلس فراهم است.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هیچگاه برای عارف اعتبار و جایگاه ریاست قائل نبوده و نیستند. از همین روست که روزنامه خانوادگی هاشمی در مقایسه عارف و لاریجانی با رد ریاست عارف می‌گوید که «دلیل این موضوع هم شخصيت ذاتي اوست» و به طور تلویحی می‌نویسد که «‌ اكنون آن طور كه به نظر مي‌رسد لاريجاني بر كرسي رياست خواهد ماند و احتمال دارد عارف به نايب‌رئيسي رضايت دهد.»

تمایل دولت به ریاست لاریجانی برمجلس

یونسی به عنوان یکی از مقامات دولتی درخصوص ریاست مجلس دهم در بهمن ماه ۹۴ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آقاي عارف نيز كانديدای رياست مجلس شدند چه شرايطي پيش خواهد آمد، گفت: «بنده معتقدم قطعا همكاري ميان عارف و لاريجاني در مجلس آتي خواهد بود. به نظر من به همان دليل كه مصلحت بود عارف به سود روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري كناره‌گيري كند در مجلس دهم نيز مصالح اصلاح‌طلبي و مجلس را در ارتباط با مديريت آن در اولويت قرار خواهند داد»

دستیار ارشد رئیس دولت تدبیر و امید با این سخنان تمایل دولت به ریاست لاریجانی بر مجلس دهم و لزوم کناره‌گیری عارف به نفع وی به دلیل آنچه به عنوان مصلحت اندیشی از آن یاد کرد، ابراز داشت.

زیباکلام: ریاست عارف بر مجلس دهم اشتباه است

در این میان «صادق زیباکلام» که اظهارات وی تقریبا مورد وثوق اکثریت اصلاح‌طلبان قرار دارد در مصاحبه‌ای با ویژه نامه روزنامه آرمان، تلاش برای ریاست عارف بر مجلس دهم را یک اشتباه دانست و گفت: «اعتقاد دارم نمایندگانی که با لیست شورای ائتلاف اصلاح طلبان رای آورده‌اند باید برای ریاست مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی رای دهند. اینکه عارف رییس مجلس دهم شود همان اشتباهی است که اصلاح‌طلبان تندرو در مجلس ششم انجام دادند

زیباکلام همچنین تصریح کرد: «مجلسی که لاریجانی در راس آن قرار بگیرد کارایی، نفود و قدرتش خیلی بیشتر از مجلسی است که عارف در راس آن قرار گیرد.»

واکنش عارف به اظهارنظرهای سیاسیون اصلاح طلب

عارف اما در برخورد با این موارد این اخبار را کذب خوانده بیان داشته که «‌ اگر آن روزنامه اصلاح‌طلب و رسانه دیگری تعیین تکلیف می‌کند و دستور می‌دهد، چشم. اما اگر تصمیم با مجلس است، باید رسانه‌ها اجازه دهند تا مجلس تشکیل شود و در فضای کارشناسی و اکثریت فراکسیون‌ها تصمیم گیری صورت گیرد و من این موضوع را تکذیب می‌کنم.»

عصبانیت سرلیست اصلاح‌طلبان از درخواست‌ها برای انصراف/ عارف نبايد «مرد انصراف های انتخاباتی» شناخته شود/ آیا عارف مجبور می شود برای نایب رییسی با مجلس اولی‌ها رقابت کند؟

عصبانیت سرلیست اصلاح‌طلبان از درخواست‌ها برای انصراف

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ممکن است در لابی‌های درون گروهی، اصلاح طلبان به این نتیجه برسند که از آقای عارف خواهش کنند که برای نایب رئیسی مجلس کاندیدا شود و برای ریاست کاندیدا نشود و او هم قبول کند، گفت: عارف مرد انصراف نیست.

ابوالفضل شکوری عضو حزب اعتماد ملی، در پاسخ به این پرسش با توجه به اینکه گفته می‌شود آقای عارف به مرد انصراف شهرت دارد، آیا این بار نیز به نفع آقای لاریجانی برای ریاست مجلس انصراف خواهد داد، گفت: اینکه عارف معروف به مرد انصراف است، حرف بی پایه و اساسی است؛ چرا که او فقط یک بار عملاً به نفع آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داده است

شکوری تأکید کرد: آقایان عارف و لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس رقابت دارند و فقط این دو رقیب هم هستند؛ چرا که اکثریت اصولگرایان و برخی از مستقلین ممکن است آقای لاریجانی را برای ریاست بپسندند و اصلاح طلبان و تعدادی از مستقلین نیز ممکن است، آقای عارف را برای ریاست مجلس بپسندند؛ بنابراین جبهه سومی نیست که ما بگوییم رقیب سومی خواهد بود.

وی ادامه داد: ممکن است در لابی‌های درون گروهی، اصلاح طلبان به این نتیجه برسند که از آقای عارف خواهش کنند که برای نایب رئیسی مجلس کاندیدا شود و برای ریاست کاندیدا نشود و او هم قبول کند؛ ولی این بحث انصراف نیست. البته هنوز قضیه‌ای اتفاق نیفتاده است و به طور مثال عارف نیز ممکن است قبول کند که کاندیدای ریاست مجلس نشود.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: آن طور که من از مصاحبه‌های آقای عارف متوجه می‌شوم، او می‌گوید "به هیچ وجه حاضر نیستم که نامزد ریاست مجلس نشوم؛ لاریجانی و هر شخص دیگری زمینه دارد نامزد شود و من هم نامزد می‌شوم و هر کسی بیشتر رأی آورد، او رئیس مجلس می‌شود". بنابراین من احتمال می‌دهم این گزینه اتفاق بیفتد.

شکوری افزود: طبق قرائن احتمال می‌دهم آقای عارف به لابی‌هایی که اصلاح طلبان ممکن است انجام دهند و بخواهند او را وادار کنند که به نفع لاریجانی کنار برود، نتیجه ندهد و عارف زیر بار نرود؛ چرا که عارف یک بار حرف اصلاح‌طلبان را گوش کرده و این اتهام به او زده شده که مرد انصراف است. لذا ممکن است بخواهد عملاً ثابت کند که مرد انصراف نیست و تا آخر بماند.

وی با بیان اینکه احتمال قوی می‌دهم لاریجانی و عارف هر دو در صحنه باقی بمانند، یادآور شد: ریاست مجلس بستگی به این دارد که رأی خاکستری که مستقلین هستند را چه کسی بتواند بیشتر جذب کند. بیشتر اصولگرایان به آقای لاریجانی رأی می‌دهند و اگر عارف کاندیدای ریاست مجلس شود، همه اصلاح طلبان به وی رأی می‌دهند و مانند رأی تهران می‌شود که خاکستری‌ها به میدان آمدند.

عارف نبايد «مرد انصراف های انتخاباتی» شناخته شود

برخی اخبار غیررسمی و شنیده‌ها نیز حکایت از این می‌کند که عارف بنا ندارد اتفاق سال ۹۲ و انصراف بنفع روحانی را در موضوع ریاست بر مجلس دهم تکرار کند. خانواده عارف نیز در نشست هايي كه با هواداران و اصلاح طلبان داشتند تاكيد کرده اند كه وی ديگر نبايد «مرد انصراف» شناخته شود و نمي‌گذاريم از كانديداتوري رياست مجلس انصراف دهد.

به عقیده ناظران سیاسی، علت مخالفت برخی اصلاح‌طلبان از جمله بخشی از طیف کارگزاران و جریان نزدیک به هاشمی رفسنجانی با ریاست عارف بر مجلس دهم، بروز تندروی‌های احتمالی اصلاح‌طلبان در مجلس و تبدیل شدن آن به مجلس ششم است. بخشی از جریان اصلاحات به این نتیجه رسیده است که درصورت ریاست عارف بر پارلمان، مسئولیت هرگونه تندروی و نابسامانی برعهده جریان اصلاح‌طلب می‌افتاد و موجب تخریب و مخدوش شدن مشی و چهره ادعایی اصلاح‌طلبان مبنی بر میانه روی و اعتدال خواهد شد. درواقع برخی اصلاح‌طلبان از ترس تبدیل شدن مجلس دهم به مجلس ششم دست به دامان لاریجانی شده‌اند.

از سوی دیگر، اصلاح طلبان به خوبی می‌دانند اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است و آن‌ها شانسی برای ریاست عارف و همچنین نایب رئیسی ندارند لذا باید تن به ریاست لاریجانی بر مجلس بدهند و تنها در سطح یک فراکسیون به کار خود در مجلس ادامه دهند.
انتهای پیام/1404
منبع:مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان