۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین فعالیت ۱۰ تیم سیار کاهش آسیب در استان/ بیش از ۷ هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد پذیرش شدند
کد خبر: ۱۶۴۵۴۶ نویسنده: دکتر محمدحسن نادری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۴ ساعت: ۹:۲۰ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خبر داد:

فعالیت ۱۰ تیم سیار کاهش آسیب در استان/ بیش از ۷ هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد پذیرش شدند

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۱۰ تیم سیار کاهش آسیب در استان گفت: سال گذشته ۷ هزار و ۹۶ نفر در کمپ‌های ترک اعتیاد استان قزوین پذیرش شدند.

فعالیت ۱۰ تیم سیار کاهش آسیب در استان/ بیش از ۷ هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد پذیرش شدند
دکتر محمدحسن نادری معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، اظهار کرد: کاهش آسیب مجموعه سیاست‌ها یا برنامه‌هایی است که در جهت کاهش عوارض بهداشتی و عواقب منفی اجتماعی و اقتصادی ناشی از مصرف و وابستگی به مواد مخدر و روانگردان اعمال می‌شود.

وی افزود: این اقدامات شامل آموزش، اطلاع رسانی و مشاوره با افراد دارای رفتار پرخطر، آموزش اطلاع رسانی و آگاه سازی آحاد جامعه و کارکنان مشاغل مرتبط با افراد مصرف کننده مواد مخدر و روانگردان‌ها می‌باشد.

شناسایی و پذیرش 790 معتاد توسط تیم‌های سیار

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: انجام مشاوره و نمونه‌گیری جهت انجام آزمایش HIV و سایر عفونت‌های منتقله از طریق تزریق و رفتار‌های جنسی محافظت نشده تحت ضوابط بهداشتی و ارجاع به مراکز بالاتر، از دیگر برنامه‌های انجام شده در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها است.

وی عنوان کرد: یک مرکز سرپناه شبانه در استان قزوین فعالیت دارد که میانگین مراجعات شبانه به این مرکز، 20 نفر است همچنین 10 تیم سیار کاهش آسیب شامل 8 تیم سیار مستقل و دو تیم وابسته به مرکز در سطح استان اقدام به برقراری ارتباط درمانی با مصرف کنندگان مواد مخدر و روانگردان‌ها نموده است که 790 نفر نیز توسط تیم‌های سیار شناسایی، پذیرش و اقدامات لازم انجام شد.

نادری بیان کرد: این مراکز با در دسترس قرار دادن سرنگ، سرسوزن و وسایل تزریق استریل و توزیع مواد ضدعفونی کننده و ارائه خدمات بهداشتی اولیه شامل پانسمان همچنین ارائه آموزش‌های مربوط به رفتار جنسی سالم، تشویق به استفاده از کاندوم، توزیع کاندوم، باعث افزایش ایجاد دسترسی به مصرف کنندگان سخت دسترس شده و خدمات اولیه حمایتی شامل تغذیه، پوشاک و استحمام این قشر آسیب دیده از افراد جامعه را ارائه می‌دهند.

توزیع بیش از 114 هزار سرنگ و سرسوزن بین معتادان استان
نادری تأکید کرد: براي پيشگيري از HIV و ايدز در جامعه بايد رفتارهاي جنسي سالم را به افراد به ويژه معتادین آموزش داد از این رو بهزیستی در سال گذشته ضمن آموزش‌های یاده شده به معتادین، بیش از 45 هزار وسیله پیشگیری از بارداری بین مردان معتاد توزیع نموده است .

وی افزود: در راستای کاهش آسیب اعتیاد بیش از 114 هزار سرنگ و سرسوزن در سال گذشته بین معتادان توزیع شد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان تصریح کرد: در صورتی که بیماران معتاد تمایل به درمان داشته باشند به مراکز درمان اعتیاد معرفی شده و در مواردی که نیاز به مداخلات پزشکی وجود داشته باشد به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند.

نادری در ادامه عنوان کرد: سال گذشته 7 هزار و 96 نفر از معتادان برای ترک اعتیاد به کمپ‌های ترک اعتیاد استان قزوین مراجعه کردند.

وی در ادامه بیان کرد: معتادانی که قادر و یا حاضر به ترک دائم نیستند به دلیل رفتارهای پر خطری که از خود بروز می دهند به منظور کنترل و کاهش و در راستای ترغیب آنها برای درمان در استان، 2 مراکز سرپایی یا گذری کاهش آسیب تأسیس شده است.

نادری خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای مرکز درمان سرپایی وابستگی به مواد، مرکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد مرکز اقامتی خودیاری گروه‌های همتا، مرکز اقامتی بلندمدت اجتماع درمان مدار (TC) و مرکز کاهش آسیب تنها از طریق سازمان بهزیستی کشور و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی) مجاز می‌باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت آماده سازی شغلی معتادین بهبود یافته عنوان کرد: با توجه به اینکه 76 نفر از این افراد درخواست شغل داشتند از این رو برای 43 نفر از این افراد با گذراندن دوره‌های فنی و حرفه ای و مدیریت کسب و کار آماده سازی شغلی انجام شد و 33 نفر مشغول به کار شدند.


انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان