۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین درس‌های امام هادی(ع) به شیعیان درباره ثروت حقیقی انسان است
کد خبر: ۱۶۴۲۴۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

درس‌های امام هادی(ع) به شیعیان درباره ثروت حقیقی انسان است

یک مدرس حوزه علمیه، ثروت‌شناسی از منظر امام هادی(ع) را چاره دردهای جامعه امروز دانست و گفت: بسیاری از مشکلات جامعه ما به این دلیل است که فهم درستی از ثروت مادی و معنوی خود نداریم.

درس‌های امام هادی(ع) به شیعیان درباره ثروت حقیقی انسان است

یک مدرس حوزه علمیه، ثروت‌شناسی از منظر امام هادی(ع) را چاره دردهای جامعه امروز دانست و گفت: بسیاری از مشکلات جامعه ما به این دلیل است که فهم درستی از ثروت مادی و معنوی خود نداریم.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )،‌ منطقه قم، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در مراسم عزاداری شب شهادت امام هادی(ع) در مسجد اعظم که از سوی آیت‎الله علوی بروجردی برگزار شد، گفت: امام هادی(ع) در سلوک رفتاری و عینی و گفتاری خود، معنی ثروت وسرمایه درونی انسان را مشخص کردند.

وی افزود: ایشان در یک روایت ناب، به شیعیان آموزش دادند که در این دنیا چیزی پر ارزش‌تر از محبت اهل بیت(ع) و ایمان به خدا نیست و این ایمان چیزی نیست که بتوان آن را در قاموس مسایل دنیوی جای داد.

این مدرس حوزه با ذکر روایتی از امام هادی(ع) در همین زمینه گفت: شخص فقیری از شیعیان و ارادتمندان به امام هادی(ع) نزد ایشان رسید و از ایشان خواست که دعا کند که به ثروت برسد و از فقر نجات یابد؛ امام در این لحظه به او فرمودند که تو فقیر نیستی و با سرمایه ایمان و محبت اهل بیت(ع) چرا احساس فقر می‎کنی؟

وی یادآور شد: آن مرد دوباره خواسته خود را مطرح کرد، گویی تصور نمی‏‌کرد که امام به جای درهم و دینار به او چنین بفرمایند ولی امام بازهم گفته خود را تکرار کردند ولی برای اینکه آن مرد از نعمت دنیا نیز بی بهره نباشد کیسه‎ای سکه به او دادند و فرمودند این پول را بگیر ولی باز خواهی فهمید که هیچ ثروتی در این دنیا به اندازه ایمان، برای تو نیست.

وی گفت: در واقع امام در این حدیث به یک نکته بسیار ظریف اشاره دارند و این نکته بسیار ظریف همان مساله ثروت مادی و معنوی است؛ بسیاری از مشکلات جامعه ما به این دلیل است که فهم درستی از این دو ثروت نداریم و به همین خاطر است که عده‎ای زمین و آسمان را به هم می‎دوزند و حق را ناحق می‎کنند که به مال برسند ولی روزی متوجه این خسران بزرگ می‎شوند که دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست و این افراد هم در دنیا و هم در آخرت زیانکار هستند.

این استاد حوزه بیان کرد: فرق بهشت و جهنم برای انسان در این گونه تشخیص‎ها مشخص می‎شود، اگر به همین ثروت نگاه کنیم در می‏‌یابیم که باید چگونه ثروت مند باشیم و به شکلی زندگی کنیم که ثروت خود را از دست ندهیم ولی متاسفانه اکثر مردم همیشه به دنبال ارتقای ثروت مادی خود هستند.

وی با ذکر این مطلب که «ماه رجب یکی از مهمترین ماه‎هایی است که بندگان در آن فرصت رسیدن به اوج را پیدا می‎کنند» اظهار کرد: این ماه، فرصتی مغتنم برای همه بندگان خداست که باید از این فرصت برای تزکیه نفس و تمرین بندگی برای رسیدن به اوج تقرب به خدا در ماه رمضان بهره‎مند شوند.

مومنی یادآور شد: اگر به دنبال رسیدن و کسب معارف و نیل به مدارج عالیه کمال و پاکی هستیم باید در این ماه تمرین مراقبه داشته باشیم؛ مراقبه مهمترین فرمولی است که همیشه در احادیث و روایات به خصوص کلام بزرگان و مراجع و اساتید اخلاق توصیه می‎شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان