۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شهید آوینی روشنفکری متعلق به متن مردم بود/ روایت فتح شناسنامه تصویری دفاع مقدس است
کد خبر: ۱۶۳۵۴۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

شهید آوینی روشنفکری متعلق به متن مردم بود/ روایت فتح شناسنامه تصویری دفاع مقدس است

رئیس سابق رسانه ملی با اشاره به شخصیت شهید آوینی گفت: آوینی با انقلاب اسلامی تحول و تولد جدید یافت و ققنوس‌وار از خاکستر انفعال و رخوت روشنفکری غربی بیرون آمد و در خدمت ارزش‌های جامعه انقلابی قرار گرفت.

شهید آوینی روشنفکری متعلق به متن مردم بود/ روایت فتح شناسنامه تصویری دفاع مقدس است

به گزارش گروه احزاب خبرگزاری صبح قزوین ، عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی در مراسم بزرگداشت شهید مرتضی آوینی به سخنرانی پیرامون ویژگی های آن شهید پرداخت.

در ادامه مهم ترین محورهای سخنرانی رئیس سابق رسانه ملی درباره شهید آوینی آمده است:
*روشنفکران دو گروهند. یک گروه در متن مردم هستند و گروهی دیگر بریده از مردم! در بخش دوم نام‌های معروفی به چشم می‌خورد.

*آوینی روشنفکری متعلق به متن مردم بود.
*آوینی با انقلاب اسلامی تحول و تولد جدید یافت و ققنوس‌وار از خاکستر انفعال و رخوت روشنفکری غربی بیرون آمد و در خدمت ارزشهای جامعه انقلابی قرار گرفت.
*طرح این شبهه؛ که خوب بود آوینی، گذشته خود را نابود نمی‌کرد تا آیندگان با فرآیند تحول فکری او آشنا شوند! برخوردی سطحی با اقدامی روشنگرانه و آگاهی‌بخش است که فراتر از این حرف‌ها عمل کرد.
*آتش زدن نوشته‌ها و تراوشات فکری قبل از انقلاب؛ یک حرکت نمادین در نفی بی‌هویتی و نیست انگاری تفکر غرب بنیاد بود.

*اوائل انقلاب هم فیلم‌های سینمایی دوره‌ی طاغوت، توسط مدیران وقت سینمایی آتش زده و منهدم شد. ولی کار شهید آوینی پیام دیگری داشت.

*آوینی به سرعت با مفاهیم و ارزش‌های دینی و انقلابی آشنا شد و توانست از ظواهر عبور کرده و به عمق حقایق و عرفان اسلامی دست یابد.
*کار بزرگ آوینی پیوند زدن معرفت دینی، با هنر تأثیرگذار مردمی بود به گونه‌ای که این محتوای ارزشمند و هدایت کننده، توانست بر قالب‌های تحمیلی برتری یابد.

*اینکه آوینی فیلسوف بود یا نه، بحثی انحرافی است. آوینی در حدنیاز هنر متعهد توانست نظریه‌پردازی کند و بالاتر از بحث‌های غامض فلسفی؛ روش‌های کاربردی و مدل‌های صحیح و موفق را بنیاد نهاده و بین اثر هنری و مورد اقبال مردم با چارچوب‌های فکری سالم رابطه برقرار نماید.

*آوینی توانست حوزه «هنر» را با مفاهیم دینی آشنا کند و روشن سازد که دین بهترین منبع اثربخش تولید محتوی و هویت ساز، بر مبنای فطرت و پذیرش آحاد مردم است.

*خالق روایت فتح، در ثبت تک تک فریم‌های این اثر ماندگار قابل مشاهده و لمس است.
*رابطه‌ آوینی با قهرمانان روایت فتح؛ رابطه دلبری و عشق است. اوج آمال و آرزوی او پیوستن به قهرمانان اثر هنری‌اش بود.
*آوینی در روایت فتح؛ زندگی را ترسیم می‌کند. زندگی در جنگ و در همه‌ی ابعاد آن.
*قهرمانان روایت فتح؛ نقش بازی نمی‌کنند، بلکه زندگی می‌کنند. کاملاً باورپذیر و صادقانه!
*آوینی مثل آرش کمانگیر، جانش را پای روایت فتح ریخت.
این مستند روح دارد. روح آوینی در آن جاری است و رمز ماندگاری‌اش همین است.
*راوی در روایت فتح، به مثابه‌ی دانای کل عمل می‌کند. البته نه با نخوت و حال امرانه و یکسویه! بلکه در اوج تواضع و فروتنی!
*روایت فتح، شناسنامه تصویری دفاع مقدس است.
*آوینی دانست که تاریخ جنگ به اندازه خود جنگ اهمیت دارد.
*آوینی مرعوب غرب نبود و چارچوب‌های هنر غرب را بر مستند خود مسلط نکرد، چون از آن عبور کرده بود.

*روایت فتح، یک اثر کاملاً ملی است، بی‌اعتنایی هنرشناسان آن سوی آب‌ها و جشنواره‌های پرزرق و برق آنان به روایت فتح؛ بهترین دلیل بر ملی بودن این اثر است.
*موضوع جنگ، به نوبه خود، در بر کشیدن آوینی مؤثر بود. جنگ و ارزشهای آن؛ مقام شهید و شهادت مورد احترام آحاد مردم از هر نوع سلیقه و تفکر سیاسی است. استقبال تاریخی مردم از شهداء غواص، نمونه‌ای از خروار بود. آوینی توانست این ارتباط عمیقی را به درستی تصویر کند و حق آن را ادا نماید.
*جامعه نیازمند آوینی‌هایی است که بتواند آلام و دغدغه‌های امروز مردم را به تصویر بکشد، به گونه‌ای که مرز بین نقد و سیاه نمایی مغشوش نشود و خروجی نهایی اثر؛ حرکت آفرین و انگیزه‌بخش باشد.
*نام «روایت فتح» بر این مستند بی‌بدیل و حماسه ساز؛ اولین نشانه در شناخت نگاه و شخصیت شهید آوینی است.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان