۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین استاندار; تدوین سند لرستان با محوریت اقتصاد مقاومتی‌
کد خبر: ۱۶۳۵۴۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

استاندار; تدوین سند لرستان با محوریت اقتصاد مقاومتی‌

‌استاندار لرستان گفت: اقتصاد مقاومتی برای مقابله با یک اقتصاد ناکارآمد تدوین شده است.

استاندار; تدوین سند لرستان با محوریت اقتصاد مقاومتی‌

‌استاندار لرستان گفت: اقتصاد مقاومتی برای مقابله با یک اقتصاد ناکارآمد تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه لرستان، مهندس هوشنگ بازوند در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری با بیان اینکه امسال باید سال خوبی برای هم‌استانی‌ها ایجاد کنیم و چنانچه بتوانیم برای فرد بیکاری اشتغال ایجاد شود، قطعاً تفاوتی در زندگی‌اش رخ می‌دهد، اظهار کرد: تلاش کنیم با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردم سال خوبی را برای لرستانی‌ها رقم بزنیم تا نگرانی آنان در حوزه اشتغال و اجتماع رفع شود.

وی ادامه داد: فردی که مدیر می‌شود بناست که مقداری از مشکلات استان را حل کند و در زندگی مردم اثرگذار باشند، چنانچه این‌گونه نباشد، نشان می‌دهد که مدیر به وظیفه خود عمل نکرده است.

بازوند با اشاره به اینکه چند سال است که اولویت کشور مسائل اقتصادی بوده و امسال نیز به عنوان اولویتی پررنگ‌تر و شفاف‌تر مطرح شده است، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی برای مقابله با یک اقتصاد ناکارآمد تدوین شده است که در پایان سال باید به مردم و مسئولین گزارش بدهیم که در راستای اقتصاد مقاومتی چه اقدام و عملی انجام شده است.

استاندار لرستان ادامه داد: اقتصاد مقاومتی از یک اجماع کشوری برخوردار است و چکش کارشناسی خورده و به اندازه کافی اقتصاددانان، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و قوه قضائیه روی این مهم نظر داده‌اند و همه به این اجماع رسیدند که باید عملیاتی شود.

وی یادآور شد: سال 95، سال بازدهی اقتصاد مقاومتی در قالب اقدام و عمل است که باید این اجماع در لرستان نیز ایجاد شود.

استاندار درباره تدوین سند لرستان با محوریت اقتصاد مقاومتی گفت: در لرستان 70 تا 80 درصد این سند آماده شده اما به دلیل اینکه برخی وزارتخانه‌ها قصد دارند برش استان‌ها را مشخص کنند منتظریم تا این برش به استان‌ها ابلاغ شود و سپس این سند را در شورای برنامه‌ریزی و توسعه به تصویب برسانیم.

بازوند با اشاره به اینکه باید معنا، محورهای اساسی، رویکردها، اهداف و نقش مدیران اجرایی در برنامه تدوین شده اقتصاد مقاومتی استان دیده شود، تصریح کرد: باید یک برنامه‌ریزی نقش خود را ایفا کنند.

نماینده عالی دولت در استان محور اقتصاد مقاومتی را مردم دانست و با بیان اینکه چنانچه مردم پای کار نیایند شاید به اهداف‌مان نرسیم، یادآور شد: محور اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی، سرمایه‌های غیردولتی و مردم هستند که باید حضور بخش خصوصی پررنگ‌تر دیده شود و مشارکت همگان را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه باید مدیریت عقلانی را در اقتصاد مقاومتی بکار بگیریم، ادامه داد: چاشنی اقتصاد مقاومتی برای پیشرو بودن مدیریت جهادی است؛ نباید از مدیریت جهادی و بهره‌وری غافل شویم، چرا که به اقتصاد مقاومتی سرعت و شتاب می‌بخشد.

بازوند پیش ‌شرط‎های تحقق اقتصاد مقاومتی را مدیریت عقلانی، مدیریت جهادی و مشارکت مردمی برشمرد و با تأکید بر اینکه باید محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی را در برنامه‌ها لحاظ کنیم، اضافه کرد: باید اقتصاد مقاومتی را به مردم یادآوری کنیم که البته مردمی بودن اقتصاد مقاومتی نبازمند تجزیه و تحلیل است و برای تحقق آن باید مدیران نیز ورود جدی داشته باشند.

استاندار لرستان ادامه داد: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن آن است این بدان معناست که باید از ظرفیت‌های استان اعم از نیروی انسانی، بنگاه‌های اقتصاد، تولید کالاهای داخلی و... در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد؛ گاهاً این ظرفیت سخت‌افزاری نبود بلکه ممکن است نرم‌افزاری باشند.

وی بر مشارکت جدی دانشگاه‌ها برای ورود به مقوله مهم اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها خود یک زیرساخت‌ اقتصاد مقاومتی تحت عنوان دانش‌بنیان محسوب می‌شوند که باید در این راستا مشارکت جدی‌تر داشته باشند.

استاندار لرستان اضافه کرد: نباید از ثروت تولید ملی و کالاهای داخلی غافل شویم و باید از کالای تولیدی داخل به‎صورت ویژه حمایت شود.

وی در ادامه با اشاره به مبحث اصل 44 قانون اساسی، اظهار کرد: این قانون ممکن است در اجرا با مشکلاتی مواجه باشد، اما نباید محورهای اساسی آن را نادیده بگیریم، محور اساسی اصل 44 حضور پررنگ بخش خصوصی است.

بازوند با اشاره به اینکه یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی مبارزه با دلالی و سوداگری در اقتصاد است، افزود: هرچه مباحث دلالی و سوداگری افزایش یابد، ضربه مهلکی به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند که باید با این مهم مبارزه کرد.

وی ارتقای سطح درآمدی مردم را یکی دیگر از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و با اشاره به اینکه این مهم تنها با تولید ثروت و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تولید ثروت و سرمایه‌گذاری نیازمند اقدام و عمل هستیم.

نماینده عالی دولت در استان یادآور شد: البته در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نباید نقش مردم و فرهنگ‌سازی را نادیده بگیریم.

وی گفت: نباید از برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی غافل شویم، بلکه باید بازار تولید ایجاد کنیم، با توجه به اینکه ایران سالانه 10 میلیارد دلار در بازار عراق سرمایه‌گذاری می‌کند ما نیز باید سهم 200 میلیون دلاری از این میزان صادرات را به خود اختصاص دهیم و این باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

بازوند با اشاره به اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی چالش‌هایی پیش روی همه مدیران قرار دارد، تصریح کرد: باید این چالش‌ها از بین برود.

استاندار گفت: متأسفانه بهره‌وری نیروی انسانی در استان پایین است و باید با این مهم برخورد جدی شود، نمی‌توان با پایین بودن بهره‌وری نیروی انسانی توقع تحقق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی گفت: عدم اشتغال پایدار و نرخ بیکاری از چالش‌های پیش روی ماست و در استانی که نرخ بیکاری بالا باشد، سرمایه‌گذار رغبت به سرمایه‌گذاری ندارد.

استاندار لرستان با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اقتصاد مقاومتی در استان و کشور وابستگی شدید به بودجه دولتی است، افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی با بودجه دولتی امکان‌پذیر نیست، لذا باید این وابستگی کاهش یابد.

وی وابستگی کشور به نفت را نیز از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: علی‌رغم اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، به این نتیجه رسیدیم که یارانه‌ها هدفمند نیست و باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی این موارد رعایت شود.

استاندار لرستان اظهار کرد: ضعف‌های زیرساختی ما در سیستم‌های گمرکی، مالیاتی و بیمه‌ای نقاط ضعفی است که سرمایه‌گذار بخش خصوصی با آن مواجه است.

بازوند با بیان اینکه نیاز است برای صادرات کالای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گمرک در سیستم‌های مالیاتی خود سخت‌گیری کنند، گفت: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اقتصاد مقاومتی در استان بروکراسی مدیران کل، بانک‌ها و فرمانداری‌ها می‌خواهیم به صورت ویژه به آن نگاه کنند تا مساله بروکراسی حل شود.

استاندار لرستان افزود: اگر مدیری نتواند بروکراسی دستگاه خود را حل کند نمی‌تواند اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی را محقق سازد.

وی گفت: قطار اقتصاد مقاومتی راه افتاده و هر مدیری نمی‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنند، پیاده شود تا نه خود و نه ما را به دردسر نیندازد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان