۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حیف است اگر در ماه «رجب» از حجاب‌های باطنی خویش کم نکنیم
کد خبر: ۱۶۳۵۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۲ ساعت: ۱۶:۱ ↗ لینک کوتاه

پای درس اخلاق آیت‌الله ناصری

حیف است اگر در ماه «رجب» از حجاب‌های باطنی خویش کم نکنیم

یازده ماه گذشته است. خطاها، گناهان و غفلت‌هایمان همه‌اش نوشته شده و هر کدام از این خطاها و اشتباهات به حجابی در اطراف قلب ما تبدیل شده است. اگر حتی روزی یک گناه کرده باشیم یازده ماه را در ۳۰ روز ضرب کنیم چه عددی بدست می‌آید؟!

حیف است اگر در ماه «رجب» از حجاب‌های باطنی خویش کم نکنیم
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، آیت‌الله محمدعلی ناصری از اساتید برجسته اخلاق است که تولیت حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)، حوزه علمیه نرجس خاتون(س) و مرکز دیجیتال حضرت ولی عصر در دولت‌آباد اصفهان، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی و موسسه دارالهدی قم را بر عهده دارد.

نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی آیت‌الله ناصری در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است و این استاد اخلاق به صورت هفتگی، چهارشنبه شب‌ها پذیرای عموم به ویژه طلاب و روحانیون است.

 ماه رجب ماه عجیبی است. ملکی در آسمان است که حضرت حق به واسطه آن، بندگان خویش را در این ماه دعوت می‌کند که «انا جلیس من جالسنی».

زمان، زمان بسیار مساعدی است برای آشتی کردن با خدا. ماه رجب را ماه تخلیه، ماه شعبان را ماه تهلیله و ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت است.

یازده ماه گذشته اشتباهات، خطاها، گناهان، فراموشی‌ها و غفلت‌ها همه‌اش نوشته شده است هر کدام از این خطاها و اشتباهات به یک حجابی در اطراف قلب ما تبدیل شده است.

چه کار باید کرد؟ این حجاب‌ها شوخی نیست. اگر حتی روزی یک گناه کرده باشیم یازده ماه را در 30 روز ضرب کنیم چه عددی بدست می‌آید؟! هر گناهی که سراغ ما بیاید مسافت زیادی ما را از خداوند و اهل بیت دور می‌کند. ماه رجب، ماهی است که انسان باید حجاب‌ها را از بین ببرد. خداوند ظرف زمان را برای تخلیه گذاشته است. خداوند متعال می‌فرمایند هر چه می‌خواهی به در خانه خودم بیا به تو عنایت می‌کنم. «یا من ارجوه لکل خیر». در این ماه 6-5 نوع عبارت برای استغفار از ائمه اطهار (ع) روایت شده و هر کدام یک اثر مخصوص خود دارد. البته در ماه‌های دیگر هم استغفار هست. همچنین نمازها و دعاهای این ماه هر کدام یک اثری دارد همانند میوه‌ها که هر یک برای خود اثری دارند.

اگر وقت نمی‌کنید روزی حداقل یک دعا از دعاهای وارده در ماه رجب را بخوانید، حیف از این ماه بگذرد و ما از حجاب‌های باطنی خویش کم نکرده باشیم. این دعاهایی که از اهل بیت (ع) رسیده است یکی از اهداف آن برای تعلیم ما انسان‌ها است که اگر خواستیم دعا کنیم بدانیم چگونه دعا کنیم.

امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می‌فرمایند: خداوندا قدرت و تاجی به من بده که کفایت کند مرا و به دیگران محتاج نباشم.

تاج، بر دو معنا است یک معنای آن چیزی است که سلاطین از جنس طلا و نقره بر سر می‌گذارند که علامت و نشانه عظمت و با بزرگی، سلطنت، حکومت و شخصیت است.

معنای دوم «تاج» در کلام حضرت سجاد (ع) آمده است که ایشان می‌فرماید: خدایا قدرتی به من بده که به کمال عبودیت و بندگی رسیده و تاج بندگی بر سرم بگذار. یعنی توفیقی به من بده که به نحوی عبادت کنم تو را، که یکی از بنده‌های خاص‌ات باشم همانطور که برای سلاطین به علامت قدرت و حکومت تاج می‌گذارند به من هم در بندگی و در عبادت کردن تو در منتها درجه بندگی و عبودیت تاج بندگی بر سر گذارم.

بنابراین ما باید از خدا بخواهیم که بنده صالح او باشیم، بنده باشیم! نه آزاد، همچنین حضر ت سجاد (ع) دوستان و پیروانشان را تعلیم داده و می‌فرمایند: کاری کنید که تاج عبودیت و بندگی به سر شما گذاشته شود و منتها درجه قرب حق را پیدا کنید. از این رو دنیا مهم نیست چرا که ما چند صباحی بیشتر در این دنیا عمر نخواهیم کرد پس سعی کنیم طبق رضایت الهی در این عمر محدود خود عمل کنیم.

انتهای پیام/1404
منبع:فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان