۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تحریم‌ها سبب شد نظام بودجه‌ریزی را اصلاح کنیم/ متاسفانه از ابتدا ظرف بودجه استان را کوچک دیده‌اند
کد خبر: ۱۶۳۱۶۹ نویسنده: داود محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۲ ساعت: ۹:۳۵ ↗ لینک کوتاه

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

تحریم‌ها سبب شد نظام بودجه‌ریزی را اصلاح کنیم/ متاسفانه از ابتدا ظرف بودجه استان را کوچک دیده‌اند

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه متاسفانه از ابتدای ظرف بودجه استان را کوچک دیده‌اند، گفت: تحریم‌های ظالمانه برکاتی برای ما نیز داشت و سبب شد در برنامه بودجه ریزی خود تجدیدنظری داشته باشیم.

تحریم‌ها سبب شد نظام بودجه‌ریزی را اصلاح کنیم/ متاسفانه از ابتدا ظرف بودجه استان را کوچک دیده‌اند
داود محمدی، نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی   صبح قزوین ، درباره وضعیت رسیدگی به بودجه سال 95 اظهار کرد: پیش از عید برای ادامه فعالیت‌های دولت قبل از تصویب بودجه اصلی، بودجه دو دوازدهم نهایی شد.
وی در ادامه افزود: دولت بودجه را دیر تقدیم مجلس کرد و علت آن هم ارائه همزمان بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه به مجلس بود که امکان بررسی همزمان آنها نبود و بررسی بودجه به تاخیر افتاد.
این نماینده مجلس ابراز کرد: به دلیل اینکه بودجه در زمان مقرر تصویب نشد، نیاز بود مجلس پولی در اختیار دولت قرار دهد تا دولت با مجوزی بتواند امور کشور را اداره کند به همین دلیل ما بودجه دو دوازدهم را تصویب کردیم.
وی اذعان کرد: مجلس 30 هزار میلیارد تومان به صورت تنخواه در اختیار دولت قرار داده است تا در فروردین و اردیبهشت بتواند کشور را اداره کند، از امروز(یکشنبه) بررسی بودجه به صورت کامل شروع شده و با تصویب آن دولت این تنخواه را با مجلس تصفیه می‌کند.
محمدی بیان کرد: فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه که در این سال‌ها علیه کشور ما در جریان است برکاتی برای ما نیز داشته تا در برنامه بودجه ریزی خود تجدیدنظری داشته باشیم؛ البته بدون وجود تحریم‌های ظالمانه ایران باید وابستگی بودجه خود به نفت را کم می‌کرد.
وی با بیان اینکه وابستگی بودجه را به نفت در بودجه امسال تا 30 درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش داده‌ایم، گفت: البته این کاهش قیمت نفت در بودجه کشور موثر هست اما نه به صورت کامل، چون کشور ما به طور کامل متکی به نفت نیست.
نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد: یکی از نکات برجسته وجود تحریم‌ها علیه کشورمان این بود که ما توانستیم نظام بودجه ریزی خودمان را اصلاح کنیم، در گذشته کشور به طور کامل وابسته به بودجه نفت بود و فشار اقتصادی به مردم وارد می‌آمد و در سال‌های اخیر این شرایط بهبود پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: امروز نیز تاکید ما به دولت این است که ایران به وارد کننده صِرف مبدل نشود و در حوزه‌های اقتصادی، فناوری و تکنولوژی و موشکی وارد شده و ما بتوانیم در علوم و صنایع مختلف به خودکفایی جامعی دست پیدا کرده و مراقب نفوذ اقتصادی دشمن هم باشیم.

در تبادلات اقتصادی نباید به تولید کننده داخلی خودمان لطمه وارد شود


محمدی بیان کرد: تبادلات اقتصادی شاید زمینه ساز حل برخی مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد اما باید توجه داشت در این شرایط به تولید کننده داخلی خودمان لطمه وارد نشود و بازار بومی کشور آسیب نبیند.
وی درباره برخی نظرات برای افزایش ردیف بودجه استان گفت: بحث ارتقای جایگاه بودجه استان بسیار پیچیده است یعنی افرادی که با مکانیزم ردیف و بودجه و مسائل اقتصادی از نزدیک دست به گریبان هستند اطلاع دارند که مولفه‌های بسیاری در این موضوع تاثیرگذار است.
این نماینده مجلس ادامه داد: در 4 سال گذشته ما توانستیم جایگاه استان را تا 2 رتبه افزایش دهیم و استان‌های دیگر نیز با 17 نماینده درحال تلاش برای افزایش رتبه بودجه استان خود هستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه از ابتدای ظرف بودجه استان را کوچک دیده‌اند، اذعان کرد: هم اکنون ارتقای این جایگاه مشکل است و بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره زمین مانده و ما چطور می‌توانیم ردیف بودجه جدید تعریف کنیم؟
محمدی ادامه داد: ما با بهره گیری از همه ظرفیت‌های استان و توانمندی‌های خارج از استان به دنبال این موضوعات هستیم.
وی در پایان یادآور شد: استان قزوین نقش پدافند غیرعاملی برای 20 میلیون جمعیت استان‌های البرز و تهران را دارد و راه مواصلاتی بیش از 11 استان دیگر است که مشکلاتش داخل استان سرریز می‌شود بنابراین باید در شاخصه‌های بودجه تجدیدنظر شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان