۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جاسوسی آمریکا از نشست سران گروه ۸ و گروه ۲۰ در کانادا
کد خبر: ۱۶۳۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

جاسوسی آمریکا از نشست سران گروه ۸ و گروه ۲۰ در کانادا

آژانس امنیت ملی آمریکا نشست سران کشورهای عضو گروه ۸ و گروه ۲۰ را که در سال ۲۰۱۰ در تورنتو کانادا برگزار شده، شنود کرده است.

جاسوسی آمریکا از نشست سران گروه ۸ و گروه ۲۰ در کانادا
به گزارش صبح قزوين به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات کانادایی به آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) اجازه داده اند از مقامات کشورهای صنعتی جهان که در سال 2010 در چارچوب نشست سران گروه 8 و گروه 20 در این کشور گردهم آمده بودند، جاسوسی کند.

شبکه تلویزیونی CBS آمریکا با استناد به مدارک افشا شده توسط "ادوارد اسنودن" کارمند سابق NSA اعلام کرد در ژوئن 2010 در حالی که "باراک اوباما" به همراه دیگر سران کشورهای صنعتی در کانادا حضور داشته، دولت آمریکا به مدت یک هفته از سفارت خود در اوتاوا به عنوان پایگاه اصلی شنود مقامات مذکور استفاده کرده است.

هر چند در این سند اشاره ای به هدف اصلی سازمان جاسوسی آمریکا از این اقدام نشده است اما "همکاری نزدیک طرف کانادایی" مورد تاکید قرار گرفته است.
در همین رابطه سخنگوی "استفان هارپر" نخست وزیر کانادا گفت: ما در خصوص موارد عملیاتی که به امنیت ملی مربوط می شود، اظهار نظر نمی کنیم.

با این حال یک گروه آزادی خواه کانادایی با عنوان"OpenMedia" همکاری اطلاعاتی کانادا و آمریکا را در راستای اهداف واشنگتن ارزیابی کرده و این اقدام را موجب تخریب روابط کانادا با کشورهای گروه 20 دانسته است.
گفتنی است اخیرا با افشای جاسوسی آمریکا از "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان دولت "باراک اوباما" با انتقادهای شدیدی مواجه شده و در روابط برلین-واشنگتن تنش به وجود آورده است.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان