۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین در حال بروزرسانی/ اولین گزارش ۱۰۰ روزه روحانی:
کد خبر: ۱۶۱۹۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در حال بروزرسانی/ اولین گزارش ۱۰۰ روزه روحانی:

در حال بروزرسانی/ اولین گزارش ۱۰۰ روزه روحانی:
به گزارش صبح قزوین، رئیس جمهور در ابتدای گفت‌وگوی تلویزیونی خود برای ارائه گزارش عملکرد 100 روزه ابتدایی دولت با اشاره به وعده انتخاباتی خود برای ارائه گزارش عملکرد به مردم گفت:‌ همانطور که وعده داده بودم علاوه بر برنامه چهار ساله دولت تدبیر و امید برنامه کوتاهی نیز برای 100 روز ابتدایی دولت داشتم و در پایان آن عملکرد دولت را باید گزارش می‌دادم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا 100 روز را انتخاب کرده‌ای، اظهار داشت: 100 یک معیار است و در نمره دادن هم برخی نمره‌ها به جای 20 از 100 محاسبه می‌شود.
روحانی افزود: دوره زمانی 100 روزه نه خیلی کوتاه است که نتوان در آن برنامه‌ریزی و کار اجرایی انجام داد و نه آنقدر طولانی است که گزارش‌دهی آن سخت باشد.
رئیس دولت یازدهم، با بیان اینکه گزارش دهی دولت در پایان 100 روز کاری در سه بخش ارائه می‌شود، گفت: یک بخش توسط منتخب مردم ارائه می‌شود و بخش دوم نیز به صورت مکتوب در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد:‌ بخش سوم گزارش نیز توسط وزرا و معاونین آنها به اطلاع مردم خواهد رسید.
هر روز ریاست جمهوری برای من بسیار مهم است روحانی در پاسخ به این سؤال که تصور حال حاضر شما با روزی که شروع کردید چقدر متفاوت است و آیا روزهای ریاست‌جمهوری خود را می‌شمارید، اظهار داشت: به آن صورتی که الآن می‌گویید خیر؛ به هر حال هر روزش برای من بسیار مهم است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه تلاش دولت این است که حداکثر استفاده را از این دوره چهار ساله برای خدمت به مردم ببرد، تصریح کرد: شاید برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران بنده در روز تحلیف دولت را به مجلس معرفی کردم و برای رأی اعتماد اسامی را در اختیار مجلس گذاشتم.
وی ادامه داد: این نشانگر این است که دولت تلاش می‌کند هیچ فرصتی را از دست نداده و حداکثر استفاده را داشته باشد؛ گرچه این دولت اولین دولتی است که اسامی را به مجلس ارائه داده، آخرین وزیری که رأی اعتماد گرفت هفته پیش بود و در آستانه 100 روز دولت کامل شد.
روحانی در عین حال از مجلس شورای اسلامی نمایندگان و همه مردم قدردانی کرد.
افتخار دولت پاسخگویی به مردم است رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه البته این گزارش دولت مخصوص برنامه 100 روزه نیست، افزود: از این به بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت به مردم گزارش کار خواهد داد؛ دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است.
وی با بیان اینکه مردم باید از جزئیات برنامه مطلع باشند، یادآور شد: این دولت بدون همراهی با مردم و همکاری آنها نخواهد توانست مسئولیت سنگین اداره کشور را به مقصد برساند.
روحانی یادآور شد: دولت با این گزارش‌دهی می‌خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات به یکدیگر خیلی نزدیک باشند و اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد.
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که منظور شما از اطلاعات روند اجرای امور است؟ اظهار داشت: روند کار و حتی مشکلات؛ دولت ممکن است مشکلات فراوانی داشته باشد؛حتماً این مشکلات را با مردم در میان می‌گذاریم.
وی اضافه کرد: دولت ممکن است پیشرفت داشته باشد و حتماً این پیشرفت را به مردم خواهد گفت.
دولت همچنین برنامه‌های بلندمدتی را اگر داشته باشد حتماً به مردم اطلاع می‌دهد؛ حتماً مردم به ویژه صاحب‌نظران، اندیشمندان، اهل اندیشه و قلم می‌توانند به دولت با نقد، نصیحت و پیشنهادات خود کمک کنند.
روحانی با تأکید بر اینکه دولت متعلق به مردم است، اظهار داشت: دولت افتخار می‌کند خدمتگذار این مردم خوب است.
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که بخش عمده‌ای از انتظارات مردم از گزارش 100روزه عملکرد اقتصادی دولت است فوری‌ترین اقدامی که مجبور بود از آغاز کار خود اتخاذ کند، چیست؟ با اشاره به اینکه در چه شرایطی کار دولت خود را آغاز کرده است و در واقع‌ آنچه از دولت گذشته به این دولت به ارث رسیده چیست، گفت:‌ پس از انتخابات اولین مشکلی که با آن مواجه شدیم شرایط کالاهای اساسی بود و گزارش‌هایی در این باره از وزارت صنعت، تجارت و معدن به من رسیده بود و همین مسئله باعث شد تا وضع کالاهای اساسی سبب نگرانی من شود.
وی افزود: تصور من این بود زمانی که دولت بر سر کار آید بین سه تا چهار ماه کالاهای اساسی در کشور وجود خواهد داشت اما در همان زمان گزارشاتی رسید که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکل است و برای مثال برای سه روز در سیلوهای یک شهرستان گندم وجود داشت.
رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی از این کالاها رسیده بود مشکلاتی در خصوص تأمین ارز وجود داشت و برخی کالاها نیز در بندر بود.
روحانی گفت:‌بلافاصله و از همان زمان اقدامات خوبی انجام گرفت و دولت کارش را شروع کرد و انبارها به اندازه کافی پر شد و برای آینده نیز خریدهای لازم صورت گرفته است و این اولین مسئله‌ای بود که ما با آن روبرو شدیم.
وی افزود: مسئله دوم که با آن روبرو شدیم تعبیری بود که من از آن به عنوان خزانه خالی نام بردم.
می‌دانید که خزانه کشور آن جایی است که درآمدهای دولت از آن تأمین می‌شود.
بر طبق قانون بودجه ما می‌بایست در هر ماه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم چرا که مخارج ما طبق قانون بودجه مخارج ما 210 هزار میلیارد تومان می‌شد اما در مرداد ماه خزانه ما هزار و 280 میلیارد تومان موجودی داشت و این در حالی بود که ما برای پرداخت حقوق باید 7 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم و این به معنای این بود که دولت برای پرداخت حقوق 4 هزار و 600 میلیارد تومان نیاز به استقراض داشت و کل موجودی ما نیز 2 هزار و 800 میلیارد تومان بود.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما ناچار شدیم قانون بودجه سال 92 را اصلاح و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم به همین دلیل لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 را با قید دو فوریت برای بررسی و طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم که البته هنوز از مجلس بازنگشته است و امروز هم ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی افزود: بودجه 210هزار میلیارد تومانی به بودجه 171هزار میلیارد تومانی تبدیل شد یعنی خود مجلس 40هزار میلارد تومان، سقف بودجه عمومی دولت را کاهش داد چون ارقام بودجه، واقعی و قابل تأمین نبود البته همین رقم هم پیشنهاد دولت نبود بلکه پیشنهاد دولت 150هزار میلیارد بود اما مجلس 20هزار میلیارد تومان اضافه کرد.
روحانی خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم خیلی دقیق‌تر بدانند که شرایط به چه صورت بوده است، باید نکاتی را مطرح کنند، پیش از این گفته‌ام که شرایط اقتصادی کشور، شرایط رکود تورمی بود، در سال‌هایی، کشور ما دارای رکود بود، تولید رشد کافی نداشته است به عنوان مثال در سال 1365 رشد اقتصادی ما منفی بوده است حتی منفی 9درصد بوده است اما در عین حال در همان سال تورم بالا نبوده و 23درصد بوده است.
به گفته وی، در سال 1374 تورم بسیار بالا و حدود 49درصد بوده است اما رشد اقتصادی هم 3درصد بوده است اما اینکه تورم بالای 40درصد و رشد اقتصادی هم منفی یعنی رکود باشد، سال 91 بوده است.
روحانی ادامه داد: در سال 91 شاهدید که شرایط رشد اقتصادی منفی 5.
8درصد و تورم با بیش از 30درصد است؛ در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم بیش از 40 درصد بود، بنابراین چنین شرایطی که تا این حد رکود و تورم وجود داشته، در تاریخ 50 ساله کشور ما بی‌سابقه است، به غیر سال‌های 57 و 58 که سال‌های انقلاب و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود، در 50 سال گذشته چنین رکود تورمی در کشور ما سابقه نداشته است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به دولت یازدهم به ارث رسیده است و ما در چه شرایطی باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم، تصریح کرد: البته بنده این آمار و ارقام را مطرح می‌کنم تا مردم بدانند شرایط چه بوده است نه اینکه ما از مسکلات بهراسیم، ما مشکلات را به حول و قوه الهی و با حمایت و کمک مردم حل خواهیم کرد، ما از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد.
روحانی ادامه داد: در همین مدت کوتاه 100روزه، در تورم توانستیم یک قدم مهم برداریم، آنقدر موضوع تورم برای من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور مهم است که تقریباً سه روز یکبار از مسئولان در این زمینه سؤال می‌کنم و هر هفته از آنان از وضعیت تورم کشور آمار می‌خواهم.
وی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته هر ماه نسبت به ماه قبل تقریباً 2.
2درصد روند صعودی تورم بوده است، در دو ماه اخیر این روند به 1.
2درصد کاهش یافته است، یعنی یک واحد کاهش و این برای ما بسیار مهم است، در حالیکه در پایان ماه‌های مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه 43درصد داشتیم اما در پایان مهرماه این میزان به 36درصد کاهش یافت و این خبر بسیار خوشی است.
روحانی بر همین اساس یادآور شد: طبق این آمار، رشد صعودی تورم مهار شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال تورم از این میزان به نقطه مطلوبی کاهش یابد و یکی از برنامه‌های اساسی دولت برای سال آینده نیز مهار تورم خواهد بود، برنامه‌ریزی ما برای سال آینده این است که تا پایان سال 93 تلاش کنیم تورم به کمتر از 25درصد کاهش یابد یعنی از 43درصد انشالله به 25درصد پیش خواهیم رفت.
وی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال کنترل تورم بسیار سخت‌تر از ماه‌های ابتدای سال می‌شود، گفت: در عین حال قول مسئولان دولت این است که تورم به 35درصد تا پایان سال خواهد رسید بنابراین دولت یک قدم مهم در موضوع تورم در ماه‌های آینده بر می‌دارد و به لطف خدا در دو ماه گذشته نیز گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم.
دولت قبل پول‌دارترین و متأسفانه بدهکارترین دولت بود رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال مجری که تورم ذکر شده از سوی شما چگونه به وجود آمده است، گفت:‌ اگر بگوییم دولت گذشته یعنی دولت‌های نهم و دهم پول‌دارترین دولت از نظر درآمدهای ارزی،‌ نفتی و غیرنفتی بوده اشتباه نکردیم.
وی ادامه داد: در طول هشت سال گذشته درآمدهای نفتی و گازی ما 600 میلیارد دلار بوده که در نوع خود بی‌سابقه است که در طی سالیان گذشته بی‌سابقه بود.
روحانی با بیان اینکه جمع درآمدهای ارزی هشت سال گذشته 750 میلیارد دلار بوده است، افزود: متأسفانه دولتی که پول‌دارترین دولت بوده بدهکارترین دولت نیز بوده است.
رئیس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به برخی بدهی‌های به جای مانده از دولت گذشته گفت:‌ بدهی دولت قبل به سیستم بانکی در روز تحویل دولت به ما 74 هزار میلیارد تومان بوده و بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان بوده است.
روحانی اضافه کرد: آمار و ارقامی که از سوی بخش‌های مختلف می‌رسد حاکی از بدهی‌های دیگری است که به عنوان مثال بدهی دولت به پیمانکاران و بخش خصوصی چیزی حدود 55 هزار میلیارد تومان است و بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح نیز رقم‌های عجیبی را عنوان می‌کند.
وی با بیان اینکه رقم بدهی‌ها چیزی بالاتر از 200 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: ما می‌دانستیم که دولت بدهکار است اما دولتی که بیشترین درآمد را در طول تاریخ داشته وقتی می‌خواهد دولت را تحویل بدهد این مقدار بدهکاری و تعهدات دارد.
رئیس‌‌جمهور با اشاره به سفرهای استانی دولت در هشت سال گذشته، اظهار داشت: در این هشت سال در سفرهای استانی میزان تعهدات 211 هزار میلیارد تومان است که از این تعهدات تنها 32 درصد محقق شده و 68 درصد برای دولت بعدی باقی مانده است.
رئیس دولت یازدهم، ادامه داد: تنها 30 درصد اعتبارات و تسهیلات تعهد شده در این سفرها محقق شده و اگر با همین پول و درآمد کشور طی هشت سال گذشته ادامه دهیم 16 سال دیگر عمل به این تعهدات طول خواهد کشید.
پروژه‌های عمرانی دولت قبل 400 هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده است روحانی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی تعهد شده در دولت قبل را یادآور شد و ادامه داد:‌ پروژه‌‌های عمرانی که آغاز شده، در حال انجام است و یا برخی از آنها در مرحله نهایی شدن قرار دارد مبلغی حدود 400 هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده است.
وی افزود: در پنج ماه اول سال که دولت قبل مسئولیت کار را بر عهده داشت تنها سه درصد منابع عمرانی محقق شده است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بیان اینکه با نگاهی به بخش‌های مختلف اقتصاد می‌بینیم که رشد تورم کاهش یافته، اظهار داشت:‌ باید کاری کنیم که به تدریج این تورم به جای مطلوب برسد.
روحانی با طرح این سوال که چرا تورم ایجاد شده است، اضافه کرد: اولین عامل بزرگ تورم رشد بی‌حساب نقدینگی بود؛ ما در سال 84، 68 هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم و در پایان دولت دهم 470 هزار میلیارد نقدینگی در کشور وجود داشت یعنی در طی هشت سال نقدینگی هفت برابر شده است.
وی بخشی از نقدینگی را مربوط به بدهی‌های دولت به سیستم بانکی دانست و گفت:‌ می‌بینید که وقتی نقدینگی افزایش می‌یابد و پول پرقدرت از بانک مرکزی استقراض می‌شود مشکل‌زا است.
مسکن مهر یکی از عوامل تورم امروز کشور است رئیس دولت یازدهم با اشاره به طرح مسکن مهر، افزود: مسکن مهر برای افراد کم‌درآمد طراحی شد و همه ما ساختن مسکن برای مردم را کار خوبی می‌دانستیم ولی باید پرسید مسکن بسازیم ولی چگونه، با چه حجم، در کجا و با چه پولی؟ روحانی با بیان اینکه برای مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان پول از بانک مرکزی استقراض شده، اظهار داشت: کل پایه پولی کشور صد هزار میلیارد تومان بوده که 43 هزار میلیارد از این خلق نقدینگی و پایه پولی به مسکن مهر اختصاص دارد.
وی ادامه داد: یعنی بخش بزرگ تورم ما از اینجا نشأت می‌گیرد چون پول پرقدرت وارد چرخه شده و حدود 5 برابر می‌شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش بزرگی از تورمی که امروز مردم ما را تحت فشار قرار داده به دلیل مسکن مهر است، گفت:‌ من از مسئولان اقتصادی خواهش می‌کنم که توضیح دهند این 43 هزار میلیارد تومان چه مقدار تورم خلق کرده است.
ادامه دارد.
.
.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان