۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سلحشورها هستند که می‌توانند سینما را به خدمت اسلام درآورند
کد خبر: ۱۶۱۷۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۹ ساعت: ۹:۵۸ ↗ لینک کوتاه

آیت الله قائم مقامی در قزوین:

سلحشورها هستند که می‌توانند سینما را به خدمت اسلام درآورند

آیت الله قائم مقامی با بیان اینکه هر ابزاری ماهیتی دارد و به فرهنگ خاصی مربوط نیست، گفت: سینما زبانی قوی برای تبیین پیام الهی در دنیا است، سلحشورها باید باشند تا با تمام وجود جرئت و توفیق پیدا کنند هنری همچون سینما را در خدمت اسلام درآورند.

سلحشورها هستند که می‌توانند سینما را به خدمت اسلام درآورند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر   صبح قزوین ، مراسم چهلمین روز درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی فرج‌الله سلحشور عصر دیروز(چهارشنبه) با حضور سردار جباری فرمانده سپاه ولی امر، حاج مهدی سلحشور، سید محمد قائم مقامی همراه و همرزم مرحوم سلحشور و شهید آوینی و خانواده مکرم سلحشور در مسجد امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.
قائم مقامی در این مراسم به نکاتی در حوزه هنر انقلابی اشاره کرد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی تحول عظیمی در عرصه هنر پدید آورد و تعامل متقابلی بین هنر و انقلاب به خصوص هنر سینما شکل گرفت.

هنر متأثر از انقلاب و به یاری انقلاب آمد


وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هنر سینما در دو جنبه مبتذل و روشنفکرانه فعالیت داشت؛ جنبه مبتذل سینما در آن سال‌ها بسیار فاسد بود و جنبه روشنفرانه آن نیز متاثر از حالت‌ها و تقلیدهای کورکورانه از غربی‌ها بود.
همرزم شهید آوینی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در همه مسائل از جمله هنر تاثیر گذاشت، در واقع هنر تحت تاثیر انقلاب قرار گرفت و به یاری انقلاب آمد، چرا که حس می‌شد واقعه عظیمی رخ داده و انقلاب جدیدی برای جهانیان به وجود آمده که به کمک هنر می‌توان آن را معرفی کرد.

کمرنگ شدن هنر در حوزه انقلاب

قائم مقامی اضافه کرد: در آن زمان بیشتر هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری به سمت فعالیت‌های انقلابی کشیده شدند در این زمینه اقداماتی نیز انجام دادند اما آرام آرام حضور هنر در این حوزه کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.
وی با اشاره به شُبهاتی که در خصوص به تصویر کشیدن هنر انقلابی در سینما مطرح می‌شود، عنوان کرد: برخی از هنرمندان تحت تاثیر این شبهه که "هنر سینما ذاتا غربی و محصول آن‌هاست پس نمی‌تواند گزینه مناسبی برای انتقال پیام دین باشد" قرار گرفتند اما افرادی همچون فرج‌الله سلحشور و شهید آوینی با بینش عمیق خود هیچگاه به این شبهات توجه نکردند.

سینما زبانی قوی برای تبیین پیام الهی در دنیا

قائم‌مقامی ادامه داد: امثال شهید آوینی‌ و حاج سلحشور معتقد بودند در عصر ما انقلابی رخ داده و هدف این انقلاب بازگرداندن معنویت و دین به جهانیان است و ما هیچگاه نمی‌توانیم بپذیریم که هنر سینما تنها ابزار صهیونیست‌ها برای مظلوم نمایی و توجیه تصرفات و رفتارهای ضد انسانی در میان مردم دنیا باشد.
وی با بیان اینکه هر ابزاری ماهیتی دارد و به فرهنگ خاصی مربوط نیست تشریح کرد: سینما زبانی قوی برای تبیین پیام الهی در دنیا است، سلحشورها باید باشند تا با تمام وجود جرئت و توفیق پیدا کنند هنری همچون سینما را در خدمت اسلام درآورند.

سلحشور: چه چیزی به جز حرف دین و خدا و انبیا می‌توانم بزنم


همراه و دوست حاج سلحشور ادامه داد: به فعالین در عرصه هنر پس از مدتی القا می‌شود که هنرمند باید خودش حرفی برای زدن داشته باشد اما مرحوم سلحشور تحت تاثیر اینگونه القائات قرار نگرفت و معتقد بود من حرفی جز حرف دین ندارم و چه چیزی می‌توانم به جز حرف، دین، خدا و انبیا بگویم که دربردارنده همه مسائل جهان و جهانیان است.

امروز جهان منتظر شنیدن سخن انبیا است


قائم‌مقامی به تاثیرگذاری فلیم‌های ساخته شده توسط مرحوم سلحشور اشاره کرد و گفت: مهمترین پیام انقلاب شناساندن مجدد پیامبران و اولیای الهی به جهانیان است، امروز جهان منتظر شنیدن سخن انبیا است، البته نه سخنانی که با متن‌های دروغین از فیلتر تحاریف گذشته باشد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها نیز در مورد پیامبران فیلم‌های زیادی ساخته‌اند، اظهار کرد: ما باید بدانیم که قصه پیامبران قصه‌ای همانند سایر قصه‌ها نیست انبیا الهی اصل داستان هستند و همه قصه‌ها درون قصه پیامبران جای دارد.
فیلمنامه حضرت موسی حرف انقلاب و حرف زمان حال ماست
قائم‌مقامی ادامه داد: مرحوم سلحشور معتقد بود همه مسائل در داستان پیامبران نهفته است، درگیری‌های موجود در جهان، مسائل روز دنیا، سخنان روز، همگی در تأمل و تدبر در داستان زندگی پیامبران قابل فهم و درک هستند.
وی با اشاره به نگارش فیلمنامه زندگی حضرت موسی، گفت: مرحوم سلحشور حرف زمان حال ما را می‎زد، فیلمنامه حضرت موسی یکی از این مصادیق است که مسائل روز دنیا در آن به خوبی مطرح می‌شود، فرعون صاحب قدرت است اما موسی چوپانی است که تمکن مالی ندارد اما در روند داستان بیننده به حقانیت بسیاری از مسائل پی می‌برد، فیلمنامه حضرت موسی همچون سایر کارهای مرحوم سلحشور حرف انقلاب و حرف زمان حال ماست.
قائم مقامی خاطر نشان کرد: هرچه زمان می‌گذشت مرحوم سلحشور انقلابی‌تر،معتقدتر، متدین‌تر و ولایی‌تر می‌شد و این مسیر نیز مسیر انسان‌های سعادتمند و خوشبخت است و هرکه در این مسیر قدم می‎گذارد نیز باید این چنین باشد.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان