۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین خطر فرونشست ۲۰ دشت فارس را تهدید می‌کند
کد خبر: ۱۶۱۴۲۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

خطر فرونشست ۲۰ دشت فارس را تهدید می‌کند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس گفت: خطر فرونشست حداقل ۲۰ دشت در این استان را تهدید می کند که هرکدام از این دشت‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ روستا را در بر می‌گیرد.

خطر فرونشست ۲۰ دشت فارس را تهدید می‌کند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس گفت: خطر فرونشست حداقل 20 دشت در این استان را تهدید می کند که هرکدام از این دشت‌ها بین 50 تا 60 روستا را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه فارس، مصطفی هاشمی چهارشنبه 18 فروردین در جمع خبرنگاران افزود: فرونشست زمین پدیده خطرناکی به شمار می رود که ناشی از خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی بوده و به تدریج اتفاق می‌افتد.

وی با تصریح اینکه فرونشست رخدادی خزنده و تدریجی است، گفت: این پدیده مانند زلزله نیست که در زمان کوتاهی حادث شده و خسارت وارد کند، بلکه تدریجی است و زیان های فراوانی را به تمام زیرساخت‌های مسکونی، اداری، خدماتی و ... وارد می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه 2 سال قبل بنیاد مسکن طرح انجام مطالعات دشت‌های در معرض خطر را ارائه کرده است، گفت: برای انجام مطالعه در هر یک از دشت‌ها نیازمند حدود 50 میلیون تومان اعتبار هستیم که اگر تامین شود، بنیاد مسکن ظرفیت اجرای مطالعات فنی را خواهد داشت.

وی یادآور شد که برخی دشت‌های واقع در شهرستان‌های نی ریز، داراب، ارسنجان، مرودشت، فسا، استهبان و ... در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.

هاشمی همچنین گفت: بحث جریان سرمایه از سمت روستا به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچه به کلان شهرها و بعضا به خارج کشور نیز از مباحث بسیار مهم و جدی است که باید در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر جریان سرمایه از سمت روستا به شهر، زیان های زیادی را وارد و موجب فقیرتر شدن روستاها شده است.

هاشمی خواستار همراهی دستگاه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی برای بررسی دقیق ابعاد این موضوع و یافتن و اجرای راهکارهای مناسب شد و گفت: در کشورهای توسعه یافته، جریان سرمایه روندی برعکس را داشته و از شهرها به سمت روستاها حرکت دارد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان