۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افزایش مصرف کلسیم در بزرگسالی تاثیری بر سلامت استخوان ها ندارد
کد خبر: ۱۶۱۱۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۸ ساعت: ۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

نتایج یک تحقیق جدید

افزایش مصرف کلسیم در بزرگسالی تاثیری بر سلامت استخوان ها ندارد

نتایج مطالعه جدید محققان نشان می دهد که افزایش مصرف کلسیم در بزرگسالان هر چند احتمال بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد اما تاثیری در کاهش خطر شکستگی و یا وقوع سکته مغزی ندارد.

افزایش مصرف کلسیم در بزرگسالی تاثیری بر سلامت استخوان ها ندارد
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، كلسیم یكی از مهمترین مواد معدنی بدن محسوب می شود و حدود 99 درصد از ذخایر آن در بدن به ساختار و عملكرد استخوان ها و دندان ها كمك می كند و یك درصد باقیمانده به عنوان سپر محافظتی برای عملكرد متابولیك بدن است كه سیگنالینگ سلول، لخته شدن خون، انقباض عضلات، عملكرد عصب، تنظیم ضربان قلب و ترشح هورمون ها را در بر دارد.
محصولات لبنیاتی همچون ماست، و پنیر منابع غنی از كلسیم هستند. و اساسا سبزیجات برگ سبز مانند كلم، كلم بروكلی و برگ شلغم، و همچنین ماهی آزاد، ساردین - كنسرو با استخوان - بادام، آجیل و دانه های آفتابگرداان منابع خوبی برای دریافت مواد معدنی یا مینرال ها هستند.
با این حال، كلسیم به عنوان مكمل غذایی نیز در دسترس است .
به توصیه موسسه ملی بهداشت آمریكا (NIH)، مردانی كه 51 الی 57 سال سن دارند، باید 1000 میلی گرم كلسیم در روز جذب كلسیم داشته باشند و از سن 71 سالگی جذب كلسیم را به 1200 میلی گرم افزایش دهند و زنان هم از سن 51 سالگی روزانه 1200 میلی گرم كلسیم جذب كنند.
مطالعات قبلی از تاثیر مستقیم افزایش جذب كلسیم در سلامتی قلب بزرگسالان و كاهش خطر شكستگی استخوان در آنها حكایت داشت.
با این حال شواهد و مداركی در نقض این مطالعه یافت شده است. به عنوان مثال، ماه سپتامبر گذشته مدیكال نیوز از تحقیقی خبر داد كه تاكید می كرد افزایش جذب كلسیم در بزرگسالی موجب سلامتی استخوان ها نمی شود.
دكتر سونگ هی كنگ نویسنده تازه ترین مطالعه صوت گرفته در این زمینه در بیمارستان دانشگاه ملی سئول در كره جنوبی گفت: نتیجه مطالعات قبلی به این خاطر بود كه شركت كنندگان در آن مطالعات افرادی بودند كه رژیم غذایی اساسا غنی از كلسیم داشتند.
دكتر كنگ و همكاران وی در مطالعه خود، افزایش جذب كلسیم و تاثیر آن بر خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی (CVD)، سكته مغزی و شكستگی استخوان را در سالمندانی بررسی كردند كه رژیم غذایی كم كلسیم داشتند.
برای انجام این تحقیق، این تیم داده های 2.199 مرد و 2704 زن 50 ساله به بالا را كه سابقه ابتلا به بیماری قلبی و عروقی یا سكته مغزی نداشتند، بررسی كردند. این افراد بخشی از مطالعه Korea's Ansung and Ansan Cohort بودند كه سال 2001 شروع شده بود و متوسط وضعیت شركت كنندگان را به مدت 13 سال پیگیری می كرد.
این تیم میزان كلسیم در رژیم غذایی شركت كنندگان را بررسی كرد و وضعیت انها را به لحاظ ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، سكته مغزی یا شكستگی استخوان به صورت دوره ای مورد مطالعه قرار داد.
نتایج این مطالعه نشان داد افرادی كه در بزرگسالی مصرف كلسیم بیشتری داشتند در قیاس با سایر افراد كاهش چشمگیری در خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی داشتند اما در وضعیت خطر شكستگی استخوان یا ابتلا به سكته مغزی آنها تغییری حاصل نشده بود.
این تحقیق به تازگی در نشست سالانه اندو 2016 كه انجمن غدد آمریكا در بوستون برگزار می كند، ارائه شد.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان