۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین نشست دولت با فعالان اقتصادی نوعی عوام‌فریبی است/ در بحث اقتصاد مقاومتی مردم دنباله‌رو دولت هستند
کد خبر: ۱۶۱۱۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۸ ساعت: ۹:۲۵ ↗ لینک کوتاه

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد

نشست دولت با فعالان اقتصادی نوعی عوام‌فریبی است/ در بحث اقتصاد مقاومتی مردم دنباله‌رو دولت هستند

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: تعامل دولت با فعالان اقتصادی بدین معنا نیست که دولت سلسله نشست‌های بی‌نتیجه‌ای را با کارآفرینان تشکیل دهد و نهایتاً با صرف نهار به اتمام برسد که این نوعی عوام‌فریبی است.

نشست دولت با فعالان اقتصادی نوعی عوام‌فریبی است/ در بحث اقتصاد مقاومتی مردم دنباله‌رو دولت هستند
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، دکتر عادل پیغامی، کارشناس علوم اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تأثیر نقش دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی کار زیادی از مردم ساخته نیست بلکه مردم دنباله‌روی سیاست‌هایی از دولت هستند که باید آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که بازده بالایی دارند هدایت کند.
وی افزود: سیاست‌گذاران اقتصادی یعنی دولت و مجلس هستند که باید مردم را به سمت استفاده از تولیدات داخلی به‌جای واردات خارجی سوق دهند.
معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یک جریان سیاسی نیست که نیازمند هیاهو و یا کشاندن مردم به صحنه باشد.
وی با اشاره به اشتباهات سیاست‌ اقتصادی دولت‌ها در دهه‌های گذشته گفت: همچنان که در چندین دهه گذشته سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها غلط و در جهت انحراف اقتصاد و عدم کارآیی آن بوده است این شیوه می‌تواند از این به بعد نیز ادامه یابد و نام این سیاست‌های غلط را نیز اقتصاد مقاومتی بگذارد که این عمل نیز منجر به ضعیف‌تر شدن روزبه‌روز اقتصاد کشور خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تنها سیاست‌گذاری‌های صحیح دولت و مجلس است که می‌تواند موانع راه توسعه و رشد اقتصادی را برطرف نماید و اقتصادی کارآزموده ایجاد نماید، که در آن هنگام این اقتصادی مقاوم و قوی خواهد بود.
وی با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان و مراحل رشد و توسعه اقتصادی در دیگر کشورهای دنیا گفت: نباید با واژگان بازی کرد، بگذارید مراحل مختلف رشد و توسعه اقتصادی را در کشورهای دنیا بررسی کنیم؛ در تمامی این مراحل عواملی هستند که از اهمیت بیشتری برخوردار بودند؛ ابتدا کار و مهارت بود که اهمیت داشت و سپس سرمایه و پس از آن سرمایه انسانی و دانش نیز اضافه شد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: باید این مراحل طی شود؛ بدین معنا که باید ابتدا ثروت انسانی کافی ایجاد شود تا وارد خط تولید شود و این ثروت انسانی است که می‌تواند دانشی را بوجود بیاورد که خود مستقل از انسان بتواند در راه رشد اقتصادی موثر باشد؛ و این وظیفه سیاست‌گذاران اقتصادی است که عدم کارآیی‌های اقتصادی را رفع نماید.
پیغامی در ادامه با اشاره به اهمیت تعامل مناسب دولت با فعالان اقتصادی و بنگاهداران داخلی اضافه کرد: تعامل بدین معنا نیست که دولت سلسله نشست‌های بی‌نتیجه‌ای را با کارآفرینان تشکیل دهد و نهایتاً با صرف نهار به اتمام برسد یا کمیته‌ای را تشکیل دهند و بگویند ما مشترکاً در این کمیته تصمیم‌گیری خواهیم کرد؛ این‌ اقدامات صرفاً عوام فریبی ست.
وی گفت:« تعامل دولت باید بدین شکل باشد که اقتصاددانانی آگاه به علم اقتصاد روز و توانمند در تیم اقتصادی دولت انتخاب شوند و نه اقتصاددانانی که از تیم خودشان هستند و یا از دوستانی که می‌نشینند و باهم چای و قهوه می‌نوشند؛ بلکه کسانی باید انتخاب شوند که اقتصاددانانی آگاه هستند و اقتصاد ایران را می‌شناسند.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: دولت باید با اینگونه اقتصاددانان تعامل کند تا آنها نیز طراحی سیاست‌های مناسب اقتصادی را انجام دهند.
وی تصریح کرد: دیگر فعالان اقتصادی نیز بصورت خودکار به دنبال سیاست‌های صحیح اقتصادی حرکت خواهند کرد زیرا قطعاً توصیه تیم اقتصادی متشکل از چنین اقتصاددانانی این خواهد بود که دولت موانعی که سر راه سرمایه‌گذاری و فعالیت این فعالان اقتصادی است را برطرف کند.
معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان با اشاره به موانع و خلاهای قانونی در راه افزایش تولید داخلی اظهار کرد: در واقع منظور بنده از خلاها، سیاست‌های غلطی ست که انجام گرفته و یا سیاست‌های درستی که باید انجام می‌شده و نشده است. این ناپرهیزی در اجرای سیاست‌های غلط و عدم اجرای سیاست‌های درست که نهایتاً اقتصاد کشور را به نقطه‌ای رسانده که اکنون اقتصادی در آستانه ورشکستگی را تجربه می‌کنیم و اگر همینطور پیش رود اقتصاد مملکت نهایتاً ورشکست خواهد شد.
انتهای پیام/2002

منبع: کیوسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان