۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین زمان بالندگی هنر انقلابی فرا رسیده است/ نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند
کد خبر: ۱۶۰۹۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۷ ساعت: ۲۱:۳۵ ↗ لینک کوتاه

فاضل نظری:

زمان بالندگی هنر انقلابی فرا رسیده است/ نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند

معاون هنری حوزه هنری گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی، امسال بیش از سال‌های گذشته از اهمیت برخوردار است؛ چرا كه زمان بالندگی هنر انقلاب فرا رسیده است. هنر انقلاب بعد از سی و چند سال از نهالی نورس به درخت تنومندی تبدیل شده كه در عرصه ملی و فرهنگی قابل توجه است.

زمان بالندگی هنر انقلابی فرا رسیده است/ نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی سه‌شنبه 17 فروردین 95، با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، حمید قره‌داغی دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب اسلامی و هادی مولوی‌دوست مدیركل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری در سالن امیرحسین فردی این نهاد برگزار شد.

فاضل نظری در ابتدای سخنانش درباره جایگاه حوزه هنری و پیشبرد هنر انقلابی- اسلامی گفت: حوزه هنری خاستگاه بسیاری از چهره‌های درخشان فرهنگ و هنر بوده و هست. بسیاری از نام‌های شاخص و درخشان كه امروزه در عرصه‌های مختلف فرهنگی- هنری می‌درخشند و جایگاه و اعتباری دارند، حوزه را خانه خود می‌دانند. خاستگاه این افراد از حوزه بوده و در اینجا طلوع كردند. یكی از نقش‌های كلیدی حوزه در تبیین هنر انقلابی، گفتمان انقلاب اسلامی و پرورش نیروهای جوان برای این خواسته است. پرورش استعدادهای جوان، قلب تپنده در كالبدی است كه آفرینش آثار انقلابی به مثابه خون آن است. مجموعه‌های مردم نهاد در عرصه هنر و فرهنگ به این امر می‌پردازند؛ چرا كه اهمیت فرهنگ و هنر را دریافته‌اند و ان‌شاءالله با همسویی و هم‌افزایی تلاش این مجموعه، به هدف مقدس‌ دستیابی به هنر متعهد برسیم.

او افزود: هفته هنر، امسال بیش از سال‌های گذشته از اهمیت برخوردار است؛ چرا كه زمان بالندگی هنر انقلابی فرا رسیده است. هنر انقلابی بعد از سی و چند سال از نهالی نورس به درخت تنومندی تبدیل شده كه در عرصه ملی و فرهنگی  قابل توجه است. نقش حوزه در پرورش و خلق آثار نمونه و ایجاد محملی برای هنرهای متعهد است و دوستان مختلفی در این زمینه همكاری كردند. نهادهایی چون صداوسیما، شهرداری، مترو و سازمانه رسانه‌ای اوج حضور دارند. حوزه هنری خانه هنرمندان انقلاب و رهگذری امن برای آن‌هاست.

نظری در ادامه گفت: یكی از برنامه‌هایی كه در هفته انقلاب وجود دارد، معرفی چهره سال هنر انقلاب است. معرفی چهره‌ای كه اقدام به فعالیت شاخص و خلق اثر فاخر انقلابی كرده است. این فعالیت توسط این اشخاص در سال 1394 عرضه شده است. البته باید خاطرنشان كنم كه این تاریخ ربطی به مدت زمان و سال تولید ندارد. به عنوان مثال، برای فیلم زمان اكران عمومی‌اش مدنظرمان است نه سال تولید و این قانون در بقیه آثار نمایشی و ادبی هم صدق می‌كند.

وی در ادامه درباره انتخاب چهره سال انقلاب گفت: با تشكیل گروه خبره و فرهیخته و هنرمندان مطلع به فهرست اسامی نامزدهای اولیه رسیدیم و بعد از پالایش مرحله به مرحله، از بین 60 تا 70 نفر انتخاب صورت گرفت. با رفت و برگشت فرم‌ها و نظرات مشترك بین داوران و اجماع خبرگان به نامزدهایی رسیدیم كه ترتیب‌شان براساس حروف الفبا بدین شرح است: «جواد افشار» برای ساخت سریال موفق و پرمخاطب «كیمیا» با نگاه به وقایع قبل و بعد انقلاب اسلامی، «پرویز پرستویی» به دلیل مجموعه فعالیت‌های هنری و اجتماعی و اقدام فرهنگی برای كودكان مناطق محروم به همراه شهید سیاح طاهری، «بهناز ضرابی‌زاده» نویسنده كتاب «دختر شینا»، «سارا عرفانی» نویسنده كتاب موفق «پنجشنبه فیروزه‌ای»، «دانیال فرخ» طراح بیش از 80 پوستر و اكران در سطح گسترده در بیلبوردهای كلان شهر، «عبدالحمید قدیریان» مجموعه فعالیت‌های هنری و خلق مجموعه نمایشگاه «آسمان حسین» و برگزاری نمایشگاه در كشورهای منطقه، «مجید مجیدی» برای ساخت و اكران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)»، «هادی محمدیان» برای ساخت و اكران انیمیشن « شاهزاده روم»  كه پرفروش‌ترین انیمیشن سال 1394 شد و «حسین مسافرآستانه» كه برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت برای بازی در نمایش‌هایی با مضمون دفاع مقدس است. این افراد در بین آرا توانسته‌اند موافقت‌های بیشتری از سوی داوران جلب و جذب كنند.

معاون هنری حوزه هنری در ادامه گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی، تفاوت‌هایی مهم و اساسی با سایر جشنواره‌ها دارد. یكی از این تفاوت‌ها، نبود فضای رقابتی است. انتخاب و برگزیده شدن، شكلی نمادین دارد و نشان‌دهنده بخشی از ظرفیت‌های هنر انقلابی- اسلامی است. در سال گذشته سایر نامزدها از انتخاب جناب مرتضی سرهنگی خوشحال بودند و می‌دانستند این انتخاب، محصول ارزیابی‌های مختلف است و همه كاندیداها با مشاركت و میل، فعال بودند. یكی دیگر از این تفاوت‌ها موضوع جریان‌سازی این هفته است كه بر كسی پوشیده نیست. به لطف خدا این انتخاب‌ها در جشن اتفاق می‌افتد نه جشنواره.

فاضل نظری همچنین اظهار داشت: ما امسال جشن هنر انقلاب را برگزار می‌كنیم و در آن به معرفی چهره‌ها می‌پردازیم و كاروان هنر انقلاب اسلامی به كار خود ادامه می‌دهد. امسال شعار «هنر متعهد به حقیقت» را كه بخشی از بیانات مقام معظم رهبری است، برای هفته هنر انقلاب اسلامی در نظر گرفتیم. ضمن آنكه امسال این هفته در سراسر كشور برگزار می‌شود و برنامه‌هایی در این رابطه داریم.

هادی مولوی‌دوست در ادامه این نشست رسانه‌ای ضمن اشاره به برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی یادآور شد: برای انعكاس مطلوب رسانه‌ای یك ایمیل و كانال ویژه تلگرامی برای هفته هنر انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده و خبرهای تولید شده از صفحات پایگاه خبری حوزه هنری قابل دسترسی است.

در ادامه این نشست حمید قره‌داغی، دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب اسلامی، با اشاره به برنامه‌هایی كه طی این هفته برگزار می‌شود، گفت: این برنامه‌ها در دو بخش كلی و ستادی در سراسر كشور برگزار می‌شود. آغاز این هفته روز جمعه از دیدار با خانواده شهدای هنرمند است كه جمعی از مسئولان حوزه به دیدار خانواده این عزیزان می‌روند.

وی ادامه داد: روز شنبه در حرم مطهر امام خمینی(ره) و بر سر مزار شهید آوینی حاضر می‌شویم. مهم‌ترین برنامه روز شنبه ما تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های حوزه هنری است كه از حدود 70 نفر از برگزیدگان رتبه اول تا سوم جشنواره‌هایی كه حوزه هنری برگزار كننده آن نبوده، تجلیل می‌كنیم و طی این جریان، از 11 نفر از رتبه‌های اول شركت كننده در جشنواره‌های الف تقدیر خواهیم كرد.

دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب اسلامی خاطرنشان كرد: هم‌زمان طی این هفته ویژه برنامه‌های تلویزیونی زنده و تولیدی تدوین شده است و از روز شنبه شروع می‌شود. همچنین نمایشگاه عكس انقلاب در گالری خانه عكاسان افتتاح می‌شود و نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان انقلاب اسلامی در نگارخانه ابوالفضل عالی گشایش می‌یابد و از تندیس زنده‌یاد طاهره صفارزاده رونمایی خواهد شد.

وی افزود: روز یك‌شنبه ویژه برنامه‌ای برای بزرگداشت شهید سیاح طاهری از فعالان هنرمند و خدمت‌رسان در مناطق محروم برگزار می‌شود.

قره داغی با اشاره به درگذشت فرج‌الله سلحشور به عنوان یك هنرمند انقلابی عنوان كرد: روز یك‌شنبه هم‌زمان با چهلم فرج‌الله سلحشور با حضور مسئولان كشور بزرگداشتی به نام «راوی حقیقت» داریم كه روز دوشنبه 23 فروردین ساعت 18 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب اسلامی در خصوص محوری‌ترین برنامه هفته هنر انقلاب توضیح داد: در جشن هنر انقلاب كه روز سه شنبه ساعت 17 برگزار می شود، چهره سال هنر انقلاب معرفی خواهد شد. هم‌زمان با این برنامه، همایشی به نام «نقش دانشگاه‌ها در تبیین هنر انقلاب اسلامی» در دانشگاه تربیت مدرس با حضور دكتر دیباج و عبدالحمید قدیریان در دو بخش با حضور دانشجویان دانشگاه‌های استان تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: كتاب «آینده‌پژوهی هنر» نیز كه دوسال پیش تولید شده و امسال به چاپ رسیده است، در این هفته رونمایی می‌شود. همچنین مركز ترجمه حوزه هنری سال گذشته فعالیت‌هایی در زمینه ترجمه داشته و از 10 كتاب رونمایی خواهد شد.

قره داغی درخصوص فعالیت‌های باشگاه فیلم سوره نیز خاطرنشان كرد: این باشگاه فیلم كه فعالیت خود را از دوسال گذشته آغاز كرده، تولیدات متعددی داشته كه روز چهارشنبه آینده مجموعه‌ای از این محصولات را در تالار سوره رونمایی می‌كنیم.

وی درباره فعالیت‌های موسیقایی هفته هنر انقلاب اسلامی نیز بیان كرد: حوزه هنری در بخش موسیقی حمایت قابل توجهی از هنرمندان داشته كه یكی از موفق ترین و پرفروش ترین آن‌ها آلبوم «ماه و ماهی» حجت اشرف‌زاده بود كه در روز پنج‌شنبه اجرای این آلبوم را خواهیم كرد. 
قره‌داغی افزود: روز جمعه نیز اختتامیه جشنواره روحانی و سینما در تالار سوره حوزه هنری است كه این جشنواره برگزیدگان خود را معرفی می‌كند.

دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب درباره فعالیت‌های مراكز استان‌ها طی این هفته گفت: در بخش استان‌ها حدود 5 سال است كه با هماهنگی وزارت كشور و حوزه‌های هنری مراكز استان‌ها ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب با حضور سایر دستگاه‌ها، بسیج هنرمندان و سازمان‌های فرهنگ و ارشاد عضو هستند و برنامه‌ریزی مدون و اطلاع‌رسانی عمومی دارند.

وی ادامه داد: حوزه‌های هنری مراكز استان‌ها برنامه‌های متنوعی دارند كه بخش عمومی آن دیدار با نماینده ولی فقیه، حضور بر مزار شهدا و دیدار با خانواده آن‌ها در تمام مراكز استان هاست. 
قره داغی عنوان كرد: بیش از یك سوم سینماهای كشور زیر نظر مدیریت حوزه هنری هستند و روز شنبه تمام سینماهای حوزه هنری در تهران و مراكز استان‌ها بلیت نیم بها می‌فروشند. همچنین چهارشنبه سینما فلسطین حوزه هنری اصفهان كه تازه بازسازی شده است، افتتاح می‌شود.

دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب در خصوص دیگر برنامه‌هایی كه طی این هفته برگزار می‌شود، گفت: حوزه‌های هنری تنها مراكز استانی دارند اما برخی شهرستان‌ها مانند كاشان، شاهرود و بم به دلیل جمعیت بالا یا ویژگی‌های خاص مركز حوزه هنری دارند. بنابراین، روز 25 فروردین حوزه هنری در بیجار افتتاح خواهد شد.

وی درباره تخفیف‌های فرهنگی طی این هفته تشریح كرد: طی این هفته فروشگاه های كتاب سوره مهر خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهند و عرضه ویژه كتاب های دفاع مقدس با تخفیف صورت می گیرد و جلساتی نیز با حضور هنرمندان برگزار می‌شود.

قره‌داغی در پایان این نشست رسانه‌ای گفت: برنامه‌های كلی با عنوان های هنرهای تجسمی، بزرگداشت سلحشور، دیدار با خانواده شهدا و نمایش فیلم‌های تولیدی مراكز استانی خواهد بود. هم‌زمان با افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی حوزه، گنجینه هنرهای تجسمی كه سال گذشته بازسازی شده، برای بازدید عموم علاقه مندان آزاد است. در سطح مراكز استان‌ها نیز از تمام هنرمندان استان ها در جشن‌های هنر انقلاب تجلیل می‌شود.

منبع:پایگاه خبری حوزه هنری
انتهای پیام /1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان