۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بررسی موسیقی از نگاه دین
کد خبر: ۱۶۰۵۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

بررسی موسیقی از نگاه دین

لغو یا کلامی که بر پایه صحیح منطقی و مفیدی استوار نباشد موسیقی زیان آوری گفته می شود که روح و روان انسان را آسیب می رساند و شخصیت راستین انسان را تباه می سازد.

بررسی موسیقی از نگاه دین

موسیقی یعنی چه ؟موسیقی واژهای یونانی mousikeاست

به مجموعه آهنگ ها ولحن های موزن وموثری گفته می شود که نوعی دلنشینی وروح  نوازی وزیبایی خاص همراه با تعادل ، نسبت دقیق وسنجیده ای داشته باشد

موسیقی: یکی ازانواع چهار گانه علوم ریاضی است

موسیقی دوصورت دارد

   1- آوازهاواصوات :صداها وصوتها لذت بخش وگوشنواز که از حنجرهرفردی شنیده شود.

   2- سازها وآهنگها : با دستگاه های خاص ارائه شود(آلات وابزار موسیقی نیاز است)

سازها: به هر نوع ابزاری که از آن صدای خوش تولید می گردد گویند.

ساز: دو صورت است.
    1-  سازهای مضرابی(ضربه ای)

                                    2-سازهای کوبه ای(ضربی)

بعضی از این ساز : 1-  حرام است

                              2-  حرام نیست : مانند .
هدی وآوازساربان ، آهنگ تشویق رزمندگان به هنگام نبرد

صوت رو ح پرورقرآن واذان

موسیقی مطرب یا غناچیست؟

غنا: مجموعه آواها یا آهنگهایی است که طرب انگیزباشد، یعنی در انسان حالتی بیافریند که عقلانیت ،انسانیت وارادی بودن آدمی را کمرنگ یا بی رنگ سازد.
 نوعی سبکی وبیخودی در وجود انسان به خاطر شدت شادی یا غم پدید می آورد که به آن (طرب) می گویند و فرد را حالی به حالی می کند .

به سخن  دیگر(غنا) صوتی مناسب با آلات لهو، ضرب ورقص است که درکلام فقیهان والا مقام ، اگر آهنگ متناسب با مجالس گناه ، فسق وفجور باشد حرام است.

معیار:هرگاه در کنار این صدا یا آهنگ رقص و شراب و فساد جنسی باشد ، کاری مناسب با آن محسوب می شود.

غنا : افراد را از حالت (انسانیت) به جنسیت سوق می دهد.

عنوان ها وعرصه های گناه یا حرام در موسیقی وغنا :

    موسیقی هایی که طبق بینش آیات قرآن و روایات معصومان (ع) یکی از چهارحالت را داشته باشند حرام تلقی می شوند.

1- انحراف وایجاد میل درانسان از حق به سوی باطل.

   قرآن کریم نخست ، حاضر نشدن و مشاهده نکردن را بیان می کند: والذین لایشهدون الزور واذا مروا باللغومروا کراما.
(فرقان/72) ونیز کسانی که در مجلس باطل حضور نیابند وچون بر امری لغو بگذرند کریمانه بگذرند.

(کسانی که شاهد قول زور نیستند وگواهی دروغ نمی دهند).

    سپس امر به اجتناب و دوری گزیدن می کند .

واجتنبوا قول الزور(حج /30) از گفتار باطل اجتناب ورزید.

دروغ  --->  قول زور(باطل) است  --->    مایه انحراف از حق به سوی باطل است .

غنا نیز پرتگاه و لغزشگاه انسانها از حق به باطل است

2- بازدارنده انسان از حالت جدیت وعزم واراده

      هدف آفرینش انسان ،  کمال  و تکامل  و دستیا بی او به  بلندای  بندگی از سر جدّیت تصمیم واراده عالی است .
از این روهر چه انسان را از چنین حالتی دور سازد، لهو یا  باز دارنده از حق محسوب می شود وحکم آن حرام است.

امیرالمومنین علی (ع) درسخنی می فرماید :

کلُّ مَا اَلهَی عَن ذِکرِالله فَهُوالمَیسِر :وسایل الشیه ج12-ص235

هر چیزی که  انسان را از یاد خدا غافل کند ( در شهوت فساد و انحراف فروبرد) آن در حکم قمار است.

    قرآن کریم نیز با عبارت ذیل  شیوه  شیطانی این افراد را نکوهش می کند و آنان را به خاطر دستور به دور نمودن افراد از خداوند ،  نکوهش می کند .

وَ مِن النَاسِ مَن یَشتَرِی لَهوَ الحَدیِثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِبلِ اللهِ بِغَیرِ عِلِمٍ.
(لقمان/6)

بعضی از مردم سخن بیهوده را خریدارند تا از سر نا آگاهی (افراد را ) از راه خدا گهراه سازند.

امام خمینی درچهل حدیث می فرماید:

استاد معظم ما می فرمودند: بیشتر از هرچه گوش دادن به تَغَنِّیات (موسیقی ها ) سلب اراده وعزم ، از انسان می کند.

3- کلام غیرمفید ، نا صحیح وبی معنا :

      لغو یا کلامی که بر پایه صحیح ، منطقی ومفیدی استوار نباشد ، موسیقی زیان آوری گفته می شود که روح وروان انسان را آسیب می رساند وشخصیت راستین انسان را تباه می سازد.

از این رو قرآن  ، مومنان و دین باوران را از این ویژگی نابخردانه  دور می داند و از صفات آنان پرهیز و اعراض ازلغو را برمی شمرد

والذین هم عن اللغومعرضون ( مومنون /23) وآنان از بیهوده روی گردانند.

واذا سمعوا اللغواعرضواعنه  (قصص / 55) وآن هنگام که بیهوده ای به گوش آنان رسید از آن دوری می کنند.

چنان که شیوه بهشتیان درفردوس برین چنین است که :

لایسمعون فیها لغواولا تاثیما:واقعه /25 مریم/22 نبا/35 طور/23

دربهشت سخن لغو وبیهوده وپندار ورفتار گناه آلودی انجام نمی دهند.

4- باطل ، بدفرجام وناشایست :

سخن   :     حق--- سخنی پابرجا واستوار است

           باطل----- دارای ظاهری زیبا ودلنشین وباطنی نادرست وزیانبخش است.

 (موسیقی مخرب وغنای حرام --->  ازنوع سخن باطل است )

چنانکه خداوند می فرماید :

ولاتلبسواالحق بالباطل وتکتهوا الحق .
.
بقره/42 حق را به باطل درنیا میزید وحق راکتمان نکنید

.
ان الباطل کان زهوقا اسراء /81 همانا باطل محو شدنی ورفتنی است

(حق ثابت واستوار است)

دریک نگاه موسیقی به حلال وحرام تقسیم می شود

حلال:ضرب یا آهنگی است که در عین زیبایی، دلنشین وروح نوازی دارای فساد نبوده متناسب با مجالس گناه وبی بند وباری نباشد .
(لذتهای مباح ومفید)

حرام :نوعی خوش گذارنی ، هرزگی ، حرکات غیر انسانی وغیر اخلاقی احساس می شود.
(لذتهای زشت وزیانبخش)

لاباس به مالم یعص به .
.
.
.
ایاکم ولحون اهل الفسق والکبائر.
.
.
.

لالانه ظلم وخیانة .
.
.
.
ما وعدالله علیه النار مقایس اللغه ، قاموس.
.
.
.
.

(آوا وآهنگ خوش مباح است واشکالی ندارد تا زمانی که انسان با آن عصیان وگناه نکند.
.
.
.
برحذر باشید از صداهای ولحن های اهل گناه .
.
.
مبادا غنای حرام ومحرک وگناه آمیز گوش دهید زیرا ظلم به (خود و دیگران ) وخیانت است .
.
.
.
چیزی است که خداوند برآن وعده آتش وعذاب داده است.

مبنا وبنای به این نگرش :

خرید وفروش ابزار آلات موسیقی که استفاده حرام از آنها می شود .
وتنها برای ساختن آهنگهای مطرب ومحرک استفاده می شود .
حرام است

فلسفه تحریم غنا چیست ؟

1- تشویق به فساد اخلاقی

2- غفلت از یاد خدا

3- آثار زیا نبار به اعصاب وروان

4- آثار سیاه غنا ونقش استعمارگران درترویج آن (موسیقی مطرب لهوی ومناسب با مجالس گناه حرام است )

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان