۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برجام نبود قدم به قدم یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم/ ۹۵، ‌سال تلاش و مدیریت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: ۱۶۰۱۲۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

برجام نبود قدم به قدم یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم/ ۹۵، ‌سال تلاش و مدیریت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است

رئیس‌جمهور گفت: اگر این دولت می‌خواست راه گذشته را ادامه دهد، امروز صادرات نفت کشور به صفر می‌رسید، در حالی که اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم.

برجام نبود قدم به قدم یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم/ ۹۵، ‌سال تلاش و مدیریت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری صبح قزوین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رییس‌جمهور امروز دوشنبه در دیدار وزیر، مدیران و کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تبریک سال جدید به همه کسانی که برای پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی تلاش می کنند، اظهارداشت: سال 95، ‌سال کار، تلاش و مدیریت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه حرکت هوشمندانه و شتابان به سمت توسعه و پیشرفت، نیاز کشور است و  امروز تسهیلات و فضای بهتری برای حرکت در این مسیر فراهم شده، گفت: برجام ایجاد تسهیلات لازم و برداشتن موانع است و فضایی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم از همه امکانات به نفع مردم و توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دشمنان ملت ایران به دنبال این بودند تا توانمندی و تأثیرگذاری ایران در بازار جهانی انرژی را حذف کنند در حالی که ایران قدرت بزرگ منطقه‌ای و یک کشور تأثیرگذار در انرژی بشمار می‌‌رود، افزود: اگر این دولت می‌خواست راه گذشته را ادامه دهد، امروز صادرات نفت کشور به صفر می‌رسید. در حالی که اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم، اما بزودی با یاری خداوند  وتلاش‌های دولت، به نقطه‌ای خواهیم رسید که حق و سهم حضور ما در بازار بوده است.

رییس‌جمهور به اقدامات دولت برای ارتقاء نقش ایران در بازار انرژی و تأثیرات آن بر زندگی مردم اشاره کرد و افزود: دولت در عین حال تلاش کرده تا گام به گام ، اتکاء بودجه را به درآمدهای نفتی کاهش داده و برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب، سال 94 اولین سالی بود که صادرات غیرنفتی بیشتر از واردات غیرنفتی در کشور شد.

روحانی اظهار داشت: امروز در تولید برخی از مواد غذایی در حال رسیدن به خودکفایی هستیم به طوری که در سال 94،  هشت  میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و امسال بودجه لازم برای خرید 10 میلیون تن گندم در دولت برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: براساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای دولت نسبت به برنامه پنجم پروژه‌های این وزارتخانه حدود 14.5 درصد پیشرفت داشته که امروز این میزان از صد در صد هم عبور کرده است.

روحانی با تاکید بر اینکه  نباید اجازه دهیم فضای  امید و تلاشی که پس از برجام شکل گرفته، از بین برود، گفت: باید قدردان زحمات کسانی باشیم که برای باز کردن این گره کور تلاش کردند و موفقیت‌های دولت در سایه لطف و عنایت خداوند و حضور، تلاش و پشتیبانی مردم بوده است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر مردم در انتخابات حضور پرشور نداشته و با آراء خود نظراتشان را اعلام نمی‌کردند، مطمئناً نمی‌توانستیم به این سطح از پیشرفت و اقتدار دست پیدا کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت، وحدت و یکپارچگی در کشور، اظهارداشت: در کشوری که همه ارکان آن در سایه قرآن، احکام الهی، قانون اساسی و هدایت ولی فقیه هستند، نباید، ذهن و فکرمان به حاشیه‌سازی‌ها مشغول و درگیر شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: مباحث مربوط به رقابت‌های انتخاباتی باید پس از پایان انتخابات به پایان برسد و همه به دنبال تلاش برای توسعه و پیشرفت کشور باشیم و نباید اجازه دهیم، آثار یک انتخابات تا انتخابات بعدی ادامه داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه باید از فضای بوجود آمده در برجام در راستای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و بهره‌گیری از فناوری‌های مهم دنیا استفاده کنیم، گفت: باید با کار، تلاش، ذوق و فناوری، از توانمندی‌های داخلی و نیروهای جوان کشورمان به بهترین شکل استفاده کنیم و در این فضا یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به حرکت پرشتاب جامعه کمک کند، آی‌تی و آ‌سی‌تی است که می‌تواند در توسعه علم و دانش و فناوری‌های ما پیشران باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر دانشی در انحصار قرار گیرد، نمی‌توان بهره‌های لازم را از آن برد، خاطر نشان کرد: پیشرفت اقتصادی و علمی در سایه رقابت سالم ایجاد می‌شود و هر چه این رقابت بیشتر باشد، به نفع مردم بوده و کیفیت را ارتقاء خواهد داد.

رییس‌‌جمهور با اشاره به تصویب چارچوب‌های شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و فراهم شدن زمینه‌های استفاده از این شبکه در کشور، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در بخش‌های مختلف ارایه خدمات، امین مردم باشد و اگر کسی امکانات لازم را در اختیار دارد، نباید در امانت مردم خیانت کند، چرا که مهم‌ترین اصل ما در امنیت ارتباطات است و مردم باید به ما اعتماد کنند و این حق را نداریم که بخواهیم در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم.

روحانی افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کنیم تا مردم استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی را مطلوب‌تر و مطمئن‌تر از شبکه‌های اجتماعی بیگانه بدانند.

رییس‌‌جمهور همچنین با اشاره به ضرورت تلاش برای اجرای کامل دولت الکترونیک در کشور گفت: دولت الکترونیک یکی از راه‌های مبارزه با فساد در کشور است.

وی، شفاف‌ شدن امور در فضای مجازی را از دیگر راه‌های مبارزه با فساد برشمرد و افزود: هر چه ارتباط مردم با کارگزاران و ادارات کمتر شود، به نفع ما خواهد بود و استفاده از دولت الکترونیک یکی از راه‌های تسهیل امور مردم، تجارت و سرمایه‌گذاری آسان و حذف مقررات زائد است.

رییس‌‌جمهور با اشاره به لزوم حفظ شئونات دینی، اخلاقی و صیانت از فرهنگ ملی و اسلامی در استفاده از فضای مجازی گفت: باید از هوشمندانه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای پالایش‌ها استفاده کنیم و با تعامل سازنده با کشورهایی که این امکانات را در اختیار دارند در جهت سهولت کار مردم و صیانت از فرهنگ مردم با رعایت حفظ اسرار کشور در این راستا برنامه‌ریزی کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: باید فضای امنی را که نتوان از آن سوء استفاده کرد، ایجاد کنیم تا بتوانیم از آن در جهت صیانت از فرهنگ کشور و پایه‌ای برای رشد و حرکت به سوی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وی، این تفکر را که اگر یک امکانی موجب ایجاد ضرر در قسمتی شده، باید به طور کامل آن را کنار زد و نادیده گرفت ، موجب اختلال در زندگی بشر دانست و  گفت: ما باید به دنبال همه ابزارها و امکانات مفید برای انسان ها باشیم و در عین حال باید برای استفاده مفید از این ابزارها،  برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه هیچ تحولی در جهان همانند تحول در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات یعنی دوران انفجار اطلاعات نبود، خاطرنشان کرد: از زمانی که ماشین بخار، فصل نوینی را در زندگی بشر بوجود آورد و دوران صنعتی در جهان آغاز گردید، تحولات بسیاری یکی پس از دیگری در حوزه صنعت روی داد. شروع تحولات نیز از این نقطه  بود که علم، فکر و ذهن در مقام اجرا، عملیاتی و محسوس گردید و در همان دوران برخی از کشورها پیشتاز مرحله صنعتی و برخی نیز متأسفانه در ذهنیات باقی ماندند.

روحانی با بیان اینکه پس از صنعتی شدن جهان، هر مقطعی از تاریخ به دلیل موجی که در برخی فناوری‌ها ایجاد شد به نام آن فناوری، نام‌گذاری گردید، اظهار داشت: در طول دوران صنعتی شدن جهان، شاهد دوران‌های مختلفی از جمله عصر اتم و عصر فضا بودیم اما هیچ تحولی همانند تحول در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات و عصر انفجار اطلاعات نیست و شاید این دوران را نتوان با هیچ یک از تحولات گذشته مقایسه کرد.

رییس‌جمهور با طرح این سوال که بدون ارتباطات و اطلاعات روزآمد و فوری در چه زمینه‌ای از علم می‌توان توسعه و پیشرفت ایجاد کرد، گفت: امروز اگر چه دانش‌های فراوانی وجود دارد اما همه آنها نیازمند فناوری ارتباطات و اطلاعات هستند.

روحانی همچنین با طرح این سوال که اساساً علم، دانش و فناوری برای چیست؟، تصریح کرد: هدف نهایی ارتقاء کیفی زندگی مردم است، همچنان که حتی دین و وحی آسمانی هم برای این آمده که کیفیت زندگی انسان را در زمینه‌های مادی و معنوی ارتقاء بخشد.

وی با تأکید بر اینکه بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) برای مکارم اخلاق بوده است، اظهار داشت: باید ارتباط انسان‌ها با هم ارتباط صحیح و مناسبی باشد و در درون خانواده و جامعه روابط اخلاقی صحیحی حاکم باشد، تا در نهایت شاهد زندگی بهتری در جامعه باشیم.

روحانی افزود: در توسعه پایدار عمدتاً بر محیط زیست تأکید می‌شود، چرا که اگر صنعت توسعه پیدا کند، اما محیط زیست سالمی وجود نداشته باشد، زندگی فایده‌ای نخواهد داشت. همچنان که اگر جامعه مترقی و برخوردار از همه امکانات مادی داشته باشیم، اما در اخلاق پیشرفت نکنیم، چنین جامعه‌ای فایده‌ای نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان