۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین حضور پرشمار گردشگران نوروزی در روستای هدف گردشگری «کندوله»
کد خبر: ۱۵۸۴۱۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

حضور پرشمار گردشگران نوروزی در روستای هدف گردشگری «کندوله»

‌کندوله یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان کرمانشاه است که قدمتی تاریخی و طبیعتی بکر و دیدنی دارد که این روزها مملو از گردشگران و میهمانان نوروزی است.

حضور پرشمار گردشگران نوروزی در روستای هدف گردشگری «کندوله»

‌کندوله یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان کرمانشاه است که قدمتی تاریخی و طبیعتی بکر و دیدنی دارد که این روزها مملو از گردشگران و میهمانان نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ‌ صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه کرمانشاه، روستای کندوله یکی از روستاهای توابع بخش دینور شهرستان صحنه است که در 62 کیلومتری شهر صحنه و 80 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد.

‌کوه «کوله بزرگ» و «دره قلعه» در شمال روستا، کوه «پیر آفتاب» در جنوب و کوه «16تپه» در جنوب آن واقع شده است به همین خاطر دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است.

‌تلفظ محلی این روستا «که‌نوله» است که "کند"در زبان ترکی به معنای ده است و چون این ده مرکز حکومت الدوله و جایگاه شاهزادگان ساسانی بوده به همین دلیل به کندوله تغییر نام داده است.

‌قدمت بناهای این روستا به آل بویه نسبت داده می شود و امامزاده پیرافته، قلعه مروان و برخی دیگر از آثار برجای مانده نشانه قدمت تاریخی این روستاست. قلعه مروان بر بالای کوه «دره قه لا» در شمال شرقی کندوله واقع شده و مردم کندوله معتقدند که این قلعه ‌محل پنهان شدن مروان خلیفه اموی بوده است.

‌روستای کندوله در کوهپایه قرار دارد و تاکستان‌های زیبا و زیاد آن در تابستان زیبایی خاصی به آن داده است. این باغات در دامنه کوه بصورت پلکانی است و بر زیبایی آن می‌افزاید. انواع درختان و گیاهان در این منطقه شامل؛ کیکم، بلوط، گویج، بلالوک، ارژن و پونه، گل‌گاوزبان، گل کبود، ختمی، بو مادران، گون و ... است که مصارف دارویی نیز دارند.

‌بافت مسکونی این روستا متمرکز است و معابر عریض این روستا درختان بلند و چشمه‌ها و نهرهای خروشان بر چشم نوازی روستا اضافه کرده است. همچنین در 20 کیلومتری روستای کندوله دشت زیبا و منحصر به فرد دینور واقع شده است.

‌قالی و صنعت قالی‌بافی با طرح های بومی برگرفته از طرح های کردی و طرحه‌ای غیربومی مهم‌ترین صنایع دستی مردم این روستا است که ارزش صادراتی دارند.

‌دوغینه یا دویینه، آش شلغم، آش ترش، فسنجان و دلمه محلی از غذاهایی است که زنان با سیلقه این روستا درست می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان