۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دود سیگار و سوخت های فسیلی احتمال ابتلا به سل را افزایش می دهند
کد خبر: ۱۵۸۱۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۲ ساعت: ۱۲:۱۱ ↗ لینک کوتاه

طبق مطالعات جدید

دود سیگار و سوخت های فسیلی احتمال ابتلا به سل را افزایش می دهند

مطالعات اخیر محققان نشان می دهد، دود سیگار و سوخت های فسیلی با مسدود کردن سلول های ایمنی و کاهش توان مبارزه با عفونت، احتمال ابتلا به بیماری سل را افزایش می دهد.

دود سیگار و سوخت های فسیلی احتمال ابتلا به سل را افزایش می دهند
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند و می تواند به مغز، کلیه و ستون فقرات هم آسیب وارد کند. آنتی بیوتیک تنها راه درمان این بیماری کشنده است که متاسفانه به دلیل معضل مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک، برخی از باکتری های سل نسبت به دارو مقاوم هستند که درمان را با چالش های زیادی روبرو می کنند.
مطالعات اخیر محققان دانشگاه کمبریج نشان می دهد دود سیگار و سوخت های فسیلی، ماکروفاژها را تحت تاثیر قرار می دهد. ماکروفاژ اصطلاحا عملکردی مشابه جاروبرقی دارد و تمام مواد ناخواسته و سلول های مرده را پاکسازی و بازیافت می کند.
ماکروفاژها در خط مقدم سیستم ایمنی قرار دارند و زمانی که عوامل بیماری زا وارد بدن می شوند، آنها را می بلعند و از گسترش عفونت جلوگیری می کنند.
عملکرد ماکروفاژ به این صورت است که در صورت مواجه شدن با مواد ناخواسته و مضر، آنها را تجزیه کرده و درون محفظه ای به نام لیزوزوم بازیافت می کند. زمانی که حجم مواد داخل لیزوزوم افزایش یابد، تجزیه و بازیافت با مشکل مواجه می شود.
مطالعات نشان می دهد دود سیگار سبب مسدود شدن لیزوزوم و ناتوانی ماکروفاژها در مبارزه با عوامل بیماری زا می شود و امکان ابتلا به بیماری سل و گسترش عفونت در بدن را افزایش می دهد.
بیماری سل به عنوان قاتل شماره یک در بیماری های عفونی، عامل مرگ و میر بیش از یک و نیم میلیون نفر در سال است و بیشتر قربانیان در کشورهای در حال توسعه قرار دارند.نتایج این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان