۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تنها چهار ماه دیگر برای انجام کارهای مربوط به حج تمتع زمان داریم/ جلسه با وزیر حج عربستان باید سه ماه پیش برگزار می‌شد
کد خبر: ۱۵۷۴۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۰ ساعت: ۱۲:۵۵ ↗ لینک کوتاه

اوحدی:

تنها چهار ماه دیگر برای انجام کارهای مربوط به حج تمتع زمان داریم/ جلسه با وزیر حج عربستان باید سه ماه پیش برگزار می‌شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اگر تا پایان فروردین یا نهایتا تا هفته اول اردیبهشت ماه با وزیر حج عربستان جلسه نداشته باشیم، حج تمتع امسال وارد مرحله ویژه‌ای می‌شود.

تنها چهار ماه دیگر برای انجام کارهای مربوط به حج تمتع زمان داریم/ جلسه با وزیر حج عربستان باید سه ماه پیش برگزار می‌شد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سعید اوحدی درباره وضعیت حج تمتع امسال گفت: اجرای حج تمتع دو جنبه اساسی دارد که بخشی از آن باید در کشور و بخشی دیگر در کشور عربستان انجام شود؛ به عبارت دیگر کارهای مربوط به نحوه اعزام ها، تاریخ اعزام ها، قراردادهای مربوط به تدارکات، مسکن، اجاره چادرها در منا و عرفات و ... از جمله کارهایی است که باید در کشور عربستان صورت گیرد.

وی در همین زمینه افزود: برای انجام کارهایی مربوط و عقد قراردادهای لازم برای ارائه خدمات در عربستان همه ساله و ایجاد هماهنگی ها بین خدمات داخلی کشورها و خدمات کشور عربستان جلسه ای با وزیر حج عربستان و مسئولان حج کشورهای اسلامی برگزار می شود که درباره مسائل مطرح شده در آن جلسه گفتگو و به تفاهم می رسیم.

جلسه با وزیر حج عربستان باید 3 ماه پیش برگزار می‌شد
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: سال های گذشته تفاهم نامه بین ایران و عربستان برای انجام کارهای حج تمتع هفته اول ربیع الثانی یعنی حدود 3 ماه پیش انجام می شد؛ ولی امسال هنوز این تفاهم نامه امضا نشده است.

اوحدی تصریح کرد: وزارت حج عربستان بار اول قرار جلسه با ما را برای 17 دی ماه تعیین کرد ولی تنها 4 روز قبل از قطع سیاسی ایران و عربستان وزیر حج عربستان نامه دیگری ارسال کرد و تاریخ جلسه را 19 اسفند اعلام کرد؛ که بعد از قطع رابطه سیاسی به وزیر حج عربستان نامه زدیم و اعلام کردیم که هیئت ایرانی برای دریافت ویزا باید از چه طریقی اقدام کنند که وزارت حج عربستان کنسولگری خود در دبی را برای این منظور اعلام کرد و به همین دلیل پاسپورت 7 نفر اعضای هیئت ایرانی را از طریق یک رابط به دبی فرستادیم که کنسولگری عربستان در دبی اعلام کرد که هنوز هماهنگی بین وزارت حج و وزارت خارجه عربستان صورت نگرفته و قرار شد یک زمان دیگری را برای جلسه بین وزیر حج عربستان و مسئولان ایرانی تعیین کند.

از 19 اسفند تا امروز وزارت حج عربستان تاریخ جدید جلسه با ما را اعلام نکرده است
رئیس سازمان حج گفت: متاسفانه از 19 اسفند ماه تا امروز هنوز وزارت حج عربستان زمان جدید جلسه با ما را تعیین نکرده است؛ البته ما به عنوان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با توجه به اینکه حج تمتع فریضه الهی است باید تلاش کنیم تا این فرضیه اقامه شود؛ ولی به شرط حفظ حرمت و امنیت زائران مان و این مهم و قصور عربستان در فاجعه منا یکی از جمله مسائلی بود که می خواستیم با وزیر حج عربستان در میان بگذاریم.

وی با بیان اینکه انجام فریضه حج به شکل مطلوب منوط به انجام قراردادهایی است که باید در عربستان به امضا برسد که تا به حال این اتفاق نیفتاده است، اظهار داشت: سال گذشته تا اسفند همه قراردادهای مربوط به حج بسته شده وحتی کاروان ها هم مشخص شده بود و معاینات پزشکی زائران را هم انجام داده بودیم؛ ولی امسال هیچ کدام از این اقدامات انجام نشده است.

اوحدی گفت: امسال برخلاف سال گذشته که قسط اول زائران به حساب سازمان حج و زیارت واریز می شد، چون احساس کردیم که ممکن است حج با مشکلاتی مواجه شود با هماهنگی بانک ملی زائران قسط اول را در حقیقت به حساب خود واریز کرده اند که سود هم به آن تعلق می گیرد؛ همچنین طبق برنامه ریزی ها باید قسط دوم اردیبهشت ماه از زائران دریافت شود، ولی تا زمانی که با وزیر حج عربستان جلسه نداشته باشیم و به توافق نرسیم نمی توانیم قیمت کاروان ها را مشخص کنیم و به همین دلیل زمان دریافت قسط دوم هنوز مشخص نیست.

تنها 4 ماه دیگر برای انجام قراردادها و کارهای دیگر به حج تمتع با کشور عربستان زمان داریم
وی اظهار داشت: اگر قرار باشد که اعزام زائران به حج تمتع طبق برنامه ریزی ها صورت گیرد ما تنها 4 ماه دیگر فرصت داریم که کارهای مربوط به عقد قراردادها را انجام دهیم و اگر تا پایان فروردین و یا نهایتا تا هفته اول اردیبهشت ماه تفاهم نامه ما با وزیر حج عربستان به امضا نرسد، ما در مرحله ویژه ای برای حج تمتع امسال قرار خواهیم گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به واکنش های مسئولان عربستان به حج تمتع امسال بیان داشت: امسال مسئولان وزارت خارجه و حج عربستان در سخنان خود از امادگی کامل برای پذیرایی از زائران همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران صحبت کردند ولی در عمل مخالف سخنان خود را نشان می دهیم؛ چرا که آنها بعد از قطع رابطه سیاسی دفتر حج ما در این کشور را بستند؛ دفتری که بسترسازی های لازم برای انجام فریضه الهی را انجام می داد.

اوحدی با بیان اینکه منتظر هستیم تا مسئولان عربستانی ناهماهنگی های موجود بین دستگاه های مختلف خود را برطرف کنند، خاطر نشان کرد: تا بعد از آن بتوانیم تفاه منامه ای که باید به امضای وزیر حج عربستان و مسئولان حج کشور ما برسد، را امضا کنیم.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان