۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چهار ماه خوب برای یک بازار ملتهب /کاهش قیمت مسکن/ مردم خوشحال؛ دلالان ناراحت
کد خبر: ۱۵۷۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

روند تحولات قیمت مسکن؛

چهار ماه خوب برای یک بازار ملتهب /کاهش قیمت مسکن/ مردم خوشحال؛ دلالان ناراحت

پس از آنکه در چند ماه گذشته روند معاملات در بازارهای واسطه ای شرایط جدیدی را تجربه کرد، بازار مسکن نیز مانند طلا و ارز البته با مقاومتی بیشتر به کاهش قیمت دچار شد که دلیل این تغییر روند کاهش تقاضا اعلام شد.

چهار ماه خوب برای یک بازار ملتهب /کاهش قیمت مسکن/ مردم خوشحال؛ دلالان ناراحت

به گزارش صبح قزوین و به نقل از پایگاه فردا نیوز، امید به بهبود اوضاع اقتصادی و انتظار کاهش قیمت موجب شد تا خریداران مسکن دست نگه داشته و خرید را عقب بیاندازند و همین موضوع سبب رکود در بازار مسکن و در پی آن کاهش نسبی قیمت ها شد.

بررسی ها حاکی از آن است که قیمت های خرید و فروش مسکن با کاهش شدید قیمت ها مواجه شده به گونه ای که بسیاری از مشاوران املاک با این نگاه که قیمت ها به کف خود رسیده است از کاهش 2 تا 3 میلیونی قیمت مسکن خبر داده و می گویند اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن است.

با این که به گفته مشاوران املاک قیمت های بازار مسکن نسبت به 3 ماه گذشته حداقل متری 700 تا یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته است اما با این وجود بازار خرید و فروش همچنان با رکود روبرو است.
بر اساس این گزارش، در واقع پس از آنکه در چند ماه گذشته روند معاملات در بازارهای واسطه ای شرایط جدیدی را تجربه کرد، بازار مسکن نیز مانند طلا و ارز البته با مقاومتی بیشتر به کاهش قیمت دچار شد.

14

اما چه دلیلی سبب کاهش تقاضا و رکود در بازار مسکن شد؟ از کاهش نرخ دلار و افزایش امیدها نسبت به لغو تحریم ها می توان به عنوان عوامل اصلی کاهش تقاضا در بازار مسکن اشاره کرد.

حال اگر به دو مورد فوق تغییر فصل، پایان تعطیلات تابستانی و کاهش تقاضا برای جابجایی ها را نیز اضافه کنیم متوجه علت رکود در بازار مسکن خواهیم شد.

باید گفت بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای بزرگ سرمایه گذاری در کشور بعد از توقف افزایش نرخ ارز، کم کم در هر دو بخش عرضه و تقاضا دچار افت شد تا جایی که اتحادیه املاک رکود 37 درصدی در این بازار را اعلام کرد.

این در حالی است که بازار مسکن در 2 سال اخیر نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشته و بعد از یک دوره سه ساله رکودی (نیمه دوم سال 1387 لغایت نیمه نخست سال 1390)، به دنبال تحولاتی که در عرصه اقتصاد کلان در سال های 1390 و 1391 به وقوع پیوست- از جمله اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه ها و نیز نابسامانی های بازار ارز و سکه- طی دو دوره متوالی فشارهای دوجانبه ای را متحمل شده است.

مجموعا این دو جهش قیمتی که از نیمه دوم سال 1390 تا سه ماهه اول سال 1392 به صورت متناوب رخ داد، قیمت مسکن در تهران را به طور متوسط با حدود 120 درصد افزایش مواجه کرد.

 افزایش قیمت مصالح ساختمانی/ تعلل بساز بفروش ها

از سوی دیگر بررسی قیمت انواع مصالح ساختمانی در تهران در اغلب گروه ها بیانگر افزایش نرخ در نیمه اول سال جاری همچنین رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نبود کاهش قیمت در آهن و میلگرد، هزینه ساخت خانه را افزایش داده تا جایی که گزارش ها حکایت از بی رغبتی سازندگان برای ساخت مسکن در این روزها طی شرایط قیمتی بوجود آمده در این حوزه را دارد.

بر اساس آمارهای منتشره از سوی مرکز آمار ایران، پروانه های احداث ساختمان در تهران در حالی در سال گذشته با کاهش بیش از 20 درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده که 11.
5 درصد از کل مجوزهای صادر شده در کل کشور را تشکیل می دهد.

گشت و گذار در بازار مسکن نشان می دهد که این رکود به ضرر برخی از بساز بفروش ها نیز شده زیرا برخی از آنها که قبل از رکود بازار و کاهش قیمت ها با مالکان خانه های کلنگی قرار داد بسته بودند در حال حاضر به دنبال راهکاری برای فسخ و یا عقب انداختن ساخت و ساز هستند و در شرایط فعلی ساخت، انجام نمی دهند.

در واقع کاهش قیمت مسکن موجب شده که برخی از بساز بفروش ها که پول کافی برای ادامه ساخت و ساز ندارند و تنها برای سود چند برابری وارد بازار مسکن شده بودند با مشکلاتی مواجه شوند که البته این موضوع در زمین هایی با متراژ کمتر بیشتر به چشم می خورد.

بر این اساس سازندگانی که قدرت مالی بیشتری دارند سعی دارند پروژه های در دست اجرا را تکمیل کنند اما بخش دیگری از سازندگان از این بازار کنار کشیده تا در شرایط دیگری وارد شوند بنابراین می توان گفت که شرایط کنونی برای آن دسته از بسازبفروش ها که به دنبال گرانی خانه بودند چندان مناسب نیست.

در حال حاضر رکود در بازار مسکن و همچنین کاهش تقاضا سبب کاهش قیمت ها در این بازار شده تا جایی که به گفته فعالان بازار مسکن اکنون نزدیک به چهار ماه است که بازار معاملات خرید و فروش بطور کلی تعطیل شده است و از طرف دیگر حجم مراجعه ها در مقایسه با چند ماه گذشته هم بطور چشمگیری افت پیدا کرده است .
اما باید دید آیا با افزایش تقاضا هم همچنان شاهد پایین ماندن نرخ مسکن خواهیم بود؟ حال که انتظارات قیمتی در بازار مسکن به سمت کاهش است، دولت باید بتواند با پایین نگاه داشتن نرخ مسکن، سبب رونق در این بازار شده و تمامی تلاش خود را برای عدم افزایش مجدد قیمت مسکن به کار گیرد.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان