۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین شهدای مدافع حرم، مهم‌ترین سند اثرگذاری برنامه‌های راهیان نورند
کد خبر: ۱۵۷۰۸۳ نویسنده: گلعنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۹ ساعت: ۷:۲۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از دستاوردهای سفر به سرزمین آسمانی‌ها؛

شهدای مدافع حرم، مهم‌ترین سند اثرگذاری برنامه‌های راهیان نورند

امروز برگزاری اردوی راهیان نور بستری مناسب برای انتقال سیره و فرهنگ شهدا به نسل جوان است که شهدای مدافع حرم، مهم‌ترین سند اثرگذاری برنامه‌های راهیان نورند.

شهدای مدافع حرم، مهم‌ترین سند اثرگذاری برنامه‌های راهیان نورند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛----گل‌عنبر حمزه.
هر ساله نزدیک ایام عید نوروز شاهد اشتیاق خیل عظیمی از اقشار مختلف جامعه جهت شرکت در اردوی راهیان نور هستیم.
مشتاقانی که از میان شهرهای مختلف کشور، مناطق جنوبی را مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند تا در آغازین روزهای بهار میهمان شهدا باشند و با دیدن یادمان‌های 8 سال دفاع مقدس که نمادی از پایداری و مقاومت ملت ایران در روزهای سخت تاریخ کشور پس از انقلاب است با رشادت‌ها و جان فشانی‌های شهدا و رزمندگان این مرز و بوم آشنا شوند.
در کاروان‌های راهیان نور آن‌چه بسیار جلوه گری می‌کند حضور آحاد مردم بویژه نسل نوجوان و جوان در فضای معنوی مناطق عملیاتی جنوب کشور است که هر کدام آنها بارها به این مناطق اعزام شده‌اند.

راهیان نور، پیوند ناگسستنی میان من و شهدا ایجاد کرد
محمدی یکی از شهروندانی که بارها در اردوی راهیان نور شرکت کرده است درباره انگیزه خود جهت حضور در مناطق جنگی می‌گوید: برای اولین بار اطلاعیه ثبت نام را دانشکده دیدم، قبلا چیزهایی شنیده بودم از سختی سفرش و خوب نبودن شرایط و امکانات، بخاطر همین هم میل و رغبتی برای این سفر نداشتم، با اصرار دوستم در اخرین مهلت ثبت نام، اسمم را نوشتم و 20 اسفند راهی سفر شدم.


وقتی برای اولین بار به این مناطق رسیدم، همه سختی‌ها را فراموش کردم، معنویت فوق العاده آن فضا و جذبه عجیب شهدا همه چیز را آنجا تغییر داد.
از اولین تجربه تا به حال 5 بار به جنوب رفته‌ام که هربار از سال گذشته پربارتر بوده است.
وقتی به عقب برمی‌گردم و چنین مسافرت‌هایی را مرور می‌کنم، می‌بینم که بیشتر تغییرات مثبت زندگیم را مدیون شهدا و فضای معنوی جبهه‌ها هستم.
سفرهای راهیان نور، یک پیوند ناگسستنی میان من و شهدا ایجاد کرد.

سفر راهیان نور مقدمه‌ای برای ذخیره توشه یک عمر زندگی است

حسینی یکی دیگر از مشتاقان سفر به اردوی راهیان نور عنوان می‌کند: چندین بار در دوران دانشجویی و دانش‌آموزی به اردوی راهیان نور رفته‌ام. سفری که باید پیش از رفتن دل و روحت را برای فهمش آماده کنی و با آمادگی کامل راهی شوی و گرنه سهم کمی از این سفر روحانی و معنوی توشه راه انسان می‌شود.
وی در ادامه می‌گوید: این سفر یک مقدمه است که باید توشه یک سال و یک عمرت را به واسطه آن ذخیره کنی.
حضور دانشجوهای خارجی در اردوی راهیان نور، در حالی که هیچ شناختی نسبت به انقلاب و دوران دفاع مقدس ندارند حاکی از آن است که شهدا دست همه را می‌گیرند فرقی هم ندارد ایرانی باشند یا غیر ایرانی. مهم نیت فرد است که خود بخواهد و از شهدا استمداد کند.

شهدا هادی انسان برای رسیدن به اوج ملکوتی
یکی دیگر از شهروندان قزوینی با اشاره به حال و هوای این سفر معنوی بیان می‌کند:
غروب شلمچه، حضور در هویزه و سر قبر شهدای دانشجو به خصوص شهید محمد علی حکیم که دکتر بود و شهید شد و من او را مانند برادرم دوست دارم و می‌خواهم که دستگیر ما باشد، قدم زدن روی خاک‌های رمل فکه و دیدن طلائیه، همه و همه یک مسیر را نشان می‌دهند و آن رسیدن به اوج ملکوتی است.
وی ادامه می‌دهد: به قول استاد احمد پناهیان رمز انتخاب شهدا در این است که شهدا پسندیدند آنچه را که جانان می‌پسندد از این رو شایسته است ما نیز این را سرلوحه زندگیمان قرار دهیم.


معراج الشهدا محل عهد من با خدا برای آسمانی شدن

احمدی، خانم جوانی که اردوی راهیان نور را عامل ایجاد تحول در زندگی‌اش می‌دانست در خصوص تاثیر فضای معنوی این اردو گفت: راهیان نور سفر خیلی خاص و تکی بود.
هر لحظه احساس می‌کنی کسانی هستند که هوای تو را دارند و این امر در وجودت شوق و ذوقی وصف ناشدنی به وجود می‌آورد چراکه شهدا را در همه لحظات و در هر قدمی که برمی‌داری همراه خود می‌بینی.
وی با اشاره به خاطره نخستین سفر خود بیان کرد: اولین سفری که به راهیان نور رفتم از بسیج دانشجویی و از طرف دانشگاه بود و از مکان‌هایی که فوق العاده احساس نزدیکی به خدا و شهدا کردم معراج شهدا محمودوند بود.
معراج شهدا مکانی بود که روی زندگی خودم فکر کردم و با خودم عهد بستم مسیر زندگی‌ام را تغییر دهم.

اینجا جایی است که دلت سخت کربلایی می‌شود

حیدری، دختر جوانی که با شوق در مورد خاطرات سفر راهیان نورش سخن می‌گفت در بیان احساسش از این سفر عنوان کرد: گاهی اوقات احساس می‌کنی که خود را نمی‌شناسی و با خودت غریبه‌ای؛ این دقیقا حسی است که من در شلمچه داشتم. در تاریکی شب که با خودت خلوت می‌کنی چیزهای بسیاری نصیبت می‌شود.
اینجا جایی است که دلت سخت کربلایی می‌شود چراکه از این جا تا کربلا راهی نیست.
به شهر که باز می‌گردی، دلت می‌گیرد. تازه با شهدا مانوس شده و فهمیده بودی که هر چه هست، در گمنامی است. خیلی چیزها آموخته‌ای که هرگز نباید فراموششان کنی، چنانچه زینب(س) کربلا را فراموش نکرد.


باید رفت تا تجربه کرد
همچنین محبی خانم جوانی که در سن 19 سالگی برای نخستین بار عازم این سفر شده بود، می‌گوید: ذهنیت خاصی از این سفر نداشتم و بیشتر با انگیزه تفریح در کنار دوستان عازم این سفر شدم اما مسیر زندگی من در سفر به راهیان نور به عنوان خادمی شهدا تغییر یافت.
وی ادامه می‌دهد: ولایت پذیری صفتی بود که آنجا آموختم. کنار فرزندان شهدا به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و اقامه نماز اول وقت پی بردم، به نظر من شهدا دلباختگان این راه را با خود همراه کرده و در مسیر زندگی صحیح قرار می‌دهند آنگاه رهایت می‌سازند تا تو خود انتخاب کنی، باید رفت تا تجربه کرد چون این حس قابل وصف نیست.
محبی ماموریت و هدف راهیان نوررا توجه به بُعد محتوایی و فرهنگی این سفر معنوی دانست و گفت: بدون توجه به این مولفه‌های مهم، سفر سرزمینی دارای اثر سازنده در حد مطلوب نخواهد بود بلکه اثرات تکمیل کننده آن در نتیجه زیارت بامعرفت حاصل می‌شود.

شهدای مدافع حرم مهم‌ترین سند اثرگذاری برنامه‌های راهیان نورند

عباس کاظمی، فرمانده سپاه ناحیه امام حسن مجتبی(ع) قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، با اشاره به اهمیت برگزاری اردوی راهیان نور اظهار کرد: رابطه مستقیمی بین عملکرد ما در حوزه فرهنگی و محتوایی و تاثیرگذاری بر مخاطبان وجود دارد.
وی افزود: هر وقت توانستیم در این فضا به شکل مطلوبی برنامه‌ریزی کنیم و از راویان و روحانیون توانمند که بتوانند موضوعات را متناسب با مسائل روز و مقتضیات زمان تبیین و تشریح کنند آثار بی‌نظیری را در اردوی راهیان نور مشاهده کرده‌ایم که در هیچ فعالیت فرهنگی دیگر یافت نمی‌شود.
کاظمی تصریح کرد: همه اقدامات برای این منظور است که در بُعد معرفتی و فرهنگی، انتقال آثار و مفاهیم ارزشمند به برکت این مناطق و خون پاک شهدا همچنین گنجینه بزرگ دفاع مقدس به مخاطبان محقق شود.


وی با اشاره به تاثیر فضای معنوی اردوی راهیان نور تاکید کرد: اثری که در راهیان نور اتفاق می‌افتد یک تحول انفسی است که در هیچ فعالیت فرهنگی به اندازه راهیان نور محقق نمی‌شود.
فرمانده سپاه ناحیه امام حسن مجتبی(ع) قزوین تصریح کرد: این ویژگی تحول بخشی به روح و روان و فکر مخاطب زمانی که با فعالیت فرهنگی موثر همراه شود آثار ماندگاری را از خود به جای می‌گذارد.
وی در ادامه گفت: شاهد این تحول و اثر سازنده را در شهیدان مدافع حرم می‌توان جستجو کرد که عموما در سنین پایین و جزء جوانان نسل سوم انقلاب هستند که پس از جنگ تحمیلی به دنیا آمده‌اند اما راه شهدا و رزمندگان دفاع مقدس را طی می‌کنند و به طور قطع یکی از جدی‌ترین آثار و جلوه‌های موفقیت راهیان نور می‌باشند.
کاظمی خاطرنشان کرد: امروز شهدای مدافع حرم می‌تواند بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سند اثرگذاری برنامه‌های راهیان نور باشد.
وی در پایان گفت: راهیان نور تلاش کرد فرهنگ جهاد و شهادت در نسل نو انقلاب مستمر باقی بماند و گم نشود.

در اثربخشی اردوی راهیان نور شک نکنید

حجت الاسلام علی انصاری، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به تاثیر فضای معنوی اردوی راهیان نور در نسل جوان اظهار کرد: در تاثیرگذاری راهیان نور شک نکنید به طوریکه دیده شده افراد با سفر به مناطق جنگی دچار تحول در گفتار و کردار شده‌اند.


وی تصریح کرد: اردوی راهیان نور همچون کلاس درسی است که به شکل اورژانسی و فوری کار فرهنگی انجام می‌دهد؛ زیرا اردو ابزاری برای انتقال مفاهیم و اندیشه‌های ناب بوده و موجب تقویت روحیه شهادت طلبی، مسئولیت پذیری و تعامل با دیگران می‌شود.
انصاری با تاکید بر تولید محتوای غنی با کیفیت بالا گفت: با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکار صحیح، فرهنگ راهیان نور باید به اشکال مختلف در طول سال پیاده شود تا تاثیرات سازنده این حرکت فرهنگی منحصر به زمان کوتاهی نباشد.

راهیان نور بستری مناسب برای انتقال سیره و فرهنگ شهدا به نسل امروز

مهدی برزگر، مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به تاثیرگذاری این اردوها عنوان کرد: اردوی راهیان نور کاملا به شکل داوطلبانه برگزار می‌شود و اجباری نیست و اگر تاثیری نداشت با استقبال خوب دانشجویان مواجه نمی‌شد در حالیکه در میان افراد اعزامی، کسانی هستند که برای بار دوم و بیشتر عازم این سفر معنوی می‌شوند.
وی افزود: در برخی از دانشگاه‌ها شاهدیم از میان افراد ثبت نام شده قرعه کشی می‌شود چون متقاضیان حضور در این سفر، بیش از سهیمه اعلام شده است.


برزگر خاطرنشان کرد: انتقال اثربخشی فضای معنوی راهیان نور رسالت‌ رسانه‌ها و گروه‌های مستند ساز است تا با مصاحبه با حاضران در مناطق عملیاتی، از زبان خود آنها انعکاس دهنده حال و هوای فضای حاکم در اردوی راهیان نور باشند.
مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین عنوان کرد: جوانان دارای فطرت پاک بوده و به دنبال الگوی مناسب هستند ما باید زمینه تحقق این امر را فراهم کنیم در این صورت جوانان، خوب می‌درخشند.
وی راهیان نور را بستری مناسب جهت انتقال سیره و فرهنگ شهدا به نسل امروز یاد کرد و گفت: اثربخشی زمانی است که جوانان پس از بازگشت نیز همچنان به سیره و روش شهدا عمل کنند برای این منظور باید ریشه‌ای و به شکل مداوم کار شود.

شهدا منحصر به افراد حزب اللهی، بسیجی یا قشری خاص از جامعه نیستند

برزگر در ادامه عدم انجام کارهای فرهنگی مستمر در طول سال همچنین نبود گروه مستند ساز خوب برای باز نشر و بازتاب این فضا در میان سایر آحاد جامعه را از نقاط ضعف این اردوها ذکر کرد.
مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین ادامه داد: براساس فرمایش رهبر انقلاب، بسیج همچون مزرعه بی حصار است از این رو تلاش کردیم تا فضای بسیج دانشجویی را باز نگه داریم به خصوص در بحث اردوی راهیان نور و طرح جهادی تا همه دانشجویان با هر تیپ و شخصیتی که علاقمند به حضور در این فضا هستند در اردوها شرکت کنند.
وی تاکید کرد: شهدا منحصر به افراد حزب اللهی، بسیجی یا قشری خاص از جامعه نیستند و اعتقاد داریم همه، میهمانان شهدا هستند درواقع حاضران در اردوی راهیان نور دعوت شده شهدا هستند و ما واسطه و مجری برنامه‌ها هستیم و خود را خادم زائران شهدا می‌دانیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان