۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین الگوی اقتصاد مقاومتی و تسهیلات بسیج سازندگی زمینه ساز پیشرفتم شد
کد خبر: ۱۵۶۷۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۸ ساعت: ۱۱:۲۹ ↗ لینک کوتاه

زنبوردار قزوینی:

الگوی اقتصاد مقاومتی و تسهیلات بسیج سازندگی زمینه ساز پیشرفتم شد

زنبوردار نخبه قزوینی گفت: اقتصاد مقاومتی باید فراتر از شعار باشد؛ در این شرایط کنونی تنها راه پیشرفت کشور اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در داخل است.

 الگوی اقتصاد مقاومتی و تسهیلات بسیج سازندگی زمینه ساز پیشرفتم شد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت.

ظهور چنین حکومتی آن هم در منطقه خاورمیانه که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه های دیگر کشیده شد.

یکی از این عرصه ها که خصوصاً در سال های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، عرصه اقتصادی است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریه پردازی و الگو سازی در عرصه های جدید اقتصادی است.

هر کشوری که علم استکبار ستیزی را برپاکند، نیازمند چنین الگوهایی است. یکی ازاین مفاهیم اقتصاد مقاومتی است.

بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.

برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.

به منظور معرفی اقدامات و چهره‌های موفق در اقتصاد مقاومتی به سراغ یکی از کارآفرینان این عرصه در استان رفتیم.

محمود عسگری متولد سال ۱۳۵۳ از الموت قزوین؛ دارای مدرک کاردانی دامپزشکی و کارشناسی بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی است.

وی زنبورداری را به طور سنتی و نسل به نسل از اجدادش آموخته اما به صورت علمی و حرفه ای از سال ۱۳۸۰ از زمانیکه کاردانی دامپزشکی را اخذکرده آغاز نموده است.

این زنبوردار موفق با اشاره مزایا و خدمات بسیج سازندگی گفت: کارش را به واسطه وام ۲۰ میلیون تومانی از بانک مهر اقتصاد که متولی آن بسیج سازندگی بود گسترش داده است.

عسگری پرورش زنبور عسل را از یک کلنی در سال ۱۳۸۰ در پشت‌بام خانه واقع در ملاصدرا شروع و در تابستان همان سال تعداد کلنی‌های زنبور عسل خود را به ۸ کلنی افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه اولین کندو اهدایی را از پدرش گرفته، گفت: باتوجه به باران های زیاد و مسکونی نبودن منطقه ملاصدرا، زنبورها در اوایل سال ۸۰ از منطقه باراجین تغذیه می‌کردند.

زنبوردار موفق با اشاره به اینکه در سال ۸۱ توانست تعداد کلنی ها رابه ۳۲ مورد افزایش دهد، گفت: در مقطع زمانی خرداد ماه زنبورها را به الموت یا پشند تهران منتقل میکردیم و در اواخر پاییز و زمستان مجدد به پشت‌بام خانه باز می‌گرداندیم.

عسگری با بیان اینکه جمعیت کندوها متفاوت است، گفت: جمعیت زنبورها در یک کندو میتواند از ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار عدد متفاوت باشد که افزایش این تعداد به کیفیت کندوها و هنر زنبوردار بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت‌های زیر ۱۰هزار عدد ارزش اقتصادی ندارد، گفت: بعداز افزایش جمعیت کندوها و سخت شدن شرایط نگهداری در پشت‌بام منزل؛ زنبورها را به منطقه الموت کوچ داده و در سال ۸۹ یک مکان ثابت برای آنها در نظر گرفتم.
این زنبوردار موفق با اشاره به اینکه ۳۰ عدد از کندوهایشان مورد حمله خرس ها قرار گرفتند، ابراز کرد: برای حفاظت کندوها از دسترس حیوانات حصاری با فنسهای بلند با هزینه هفتاد میلیون تومان در نظر گرفتیم.

عسگری با اشاره به محدودیت خود در ارتقاد تعداد کلنی و کندوها افزود : به منظور حل این مشکل یک ایده جدید به ذهنم رسید؛ در هر کلنی امکان پرورش ۳ ملکه را فراهم کردم و با تقویت مناسب زنبورها همانند خانه‌های آپارتمانی بدون اشغال فضا جمعیت را افزایش دادم.

وی افزود: به کمک طبقاتی نمودن کندوها سه یا ۴ برابر تولید عسل افزایش می‌یابد؛ با همین روش ساده در نهایت مقدار تخم‌ریزی و ازدیاد جمعیت از تمام ملکه‌ها تا زمان فصل تولید شهد امکان‌پذیر خواهد بود.

این زنبوردار موفق در ادامه گفت: در زمان شهدگیری ملکه‌های نامرغوب و پیر که سن آن‌ها بالای ۲ سال است و ارزش اقتصادی ندارد را حذف و ملکه های مرغوب تولیدی را جایگزین می‌کنیم و مازاد آن‌ها را به فروش می‌رسانیم.

عسگری اذعان کرد: ملکه‌های نامرغوب به دلیل اینکه میزان تخم‌ریزی و تولید مثل‌ آن‌ها پایین می‌آید و نمی‌تواند کندو را مدیریت و جمعیت را زیاد کند را معدوم کرده و هرسال از بهترین نژادها ملکه تولید می‌کنیم .

وی در ادامه بیان کرد: کمبود جا، ناشناخته بودن عسل به عنوان ماده غذایی و نداشتن فروش آنچنانی از عوامل عدم گسترش تعداد کلنی‌های وی است.

این زنبوردار موفق لازمه تولید بیشتر محصول را نیازمند تبلیغات، بازاریابی و بسته‌بندی مناسب برای عرضه در بازار دانست و افزود: رشته تحصیلی من بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی است و با توجه به آشنایی به اصول، کار بسته‌بندی را نیز خودم انجام می دهم.

وی با تصریح بر اینکه مشتریان به بسته‌بندی و برچسب کالا بیشتر از کیفیت آن اهمیت می‌دهند، بیان کرد: چون ما اصالتا زنبوردار بوده‌ایم و سالهاست که عسل مرغوب عرضه می‌کنیم مشتریان ثابت خود را داریم.

عسگری با اشاره به اینکه برند خاصی برای محصولاتشان در نظر نگرفته‌اند ادامه داد: اگر بخواهیم کار را گسترش دهیم دیگر روش سنتی جوابگوی ما نخواهد بود و باید برند خاصی را برای آنها در نظر بگیریم.

وی با اشاره به عملکرد کیفی تولیداتشان تشریح کرد: در زمان بهره‌برداری از محصول هیچ‌گاه بیش از ۷۰ درصد عسل تولیدی را برداشت نمی‌کنیم و ۳۰ درصد باقی مانده را به همراه مکمل غذایی فراوری شده به عنوان خوراک به زنبورها می‌دهیم تا در زمان فصل شهد گل بتوانند بدون استرس زنده بمانند.

این زنبوردار موفق با بیان اینکه علاوه بر خورده فروشی، در عمده فروشی نیز فعالیت دارد گفت: سعی می‌کنیم با سه عامل علم، علاقه و پشتکار همواره کیفیت کالا را حفظ کنیم تا با بتوانیم مشتری‌های خود را حفظ نماییم.

عسگری با اشاره مولفه‌های موفقیت خود اذعان داشت: ما مشکلاتمان را با روش علمی و نوآورانه حل می‌کنیم و سعی داریم هیچگاه از کیفیت کالایمان کم نشود چون کم شدن کیفیت موجب رویگردانی مشتریان از محصول می‌شود چراکه مردم بهترین معیار کیفیت‌سنجی هستند.

وی با بیان اینکه مقدار عسل تولیدی به هنر زنبوردار و آب و هوای سال بستگی دارد، گفت: باتوجه به خشکی چند ساله اخیر از سال ۸۲ به بعد تولید نیز کاهش داشته است.

این زنبوردار موفق با اشاره به اینکه بهترین تولید را در سال ۹۴ با ۲ تن و ۴۰۰ کیلو داشته است افزود: در سال ۹۰ که خشکسالی زیاد بود نه تنها تولید و سودی نداشتیم بلکه هزینه زیادی در برابر خوراک زنبورها متقبل شدیم در حالیکه در همان سال زنبورداران تلفات زیادی داشتند.

عسگری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی با کمترین هزینه بالاترین بازدهی را داشته باشیم عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی فراتر از شعار باشد؛ در این شرایط کنونی تنها راه پیشرفت کشور اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در داخل است.

وی در پایان با بیان اینکه هر کاری پستی و بلندی های خاص خود را دارد، ابراز کرد: پیشرفت در کار را مدیون الگوی اقتصاد مقاومتی هستم و بهتر است مسئولین از محدوده شعار به عمل راه یابند و زمینه های لازم برای گسترش و ایجاد زمینه های اشتغال جوانان فراهم آورند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان