۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مفاد پیش نویس توافق ژنو در کنگره امریکا
کد خبر: ۱۵۵۸۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فاش شد؛

مفاد پیش نویس توافق ژنو در کنگره امریکا

یک مهمان کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا جزئیات پیش نویس پیشنهادی امریکا به ایران در مذاکرات ژنو ۵ را فاش کرد.

مفاد پیش نویس توافق ژنو در کنگره امریکا
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایران هسته ای،  یک مهمان کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا جزئیات پیش نویس پیشنهادی امریکا به ایران در مذاکرات ژنو 5 را فاش کرد.

این پیش نویس غروب روز آخر مذاکرات ژنو 5 یعنی شنبه 18 آبان (9 نوامبر) از سوی امریکا به تیم ایرانی ارائه شده و امریکایی ها هم درون مذاکرات و هم در مصاحله های علنی جان کری وزیر خارجه این کشور تصریح کرده اند که این پیشنهاد مورد اجماع همه اعضای گروه1+5 بوده است.

در حالی که تا امروز هیچ جزئیات حتی نیمه رسمی از این پیشنهاد منتشر نشده بود، مراجعه به یک جلسه استماع برگزار شده در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نشان می دهد که یکی از مهمانان این استماع به جزئیات جدیدی از این پیشنهاد اشاره کرده است.

کالین کال، معاون سابق وزیر دفاع امریکا روز چهارشنبه 22 آبان 1392 (13 نوامبر 2013) با حضور در یک جلسه استماع در مجلس نمایندگان امریکا این موارد را علنی کرده است.

بنابر گزارش باربارا اسلاوین برای وب سایت المانیتور که در این جلسه حضور داشته، کل تعهدات ایران را در پیش نویسی که احتمال دارد در مذاکرات آینده مورد توافق قرار گیرد چنین شرح داده است:

1- ایران می تواند 10 هزار سانتریفوژ فعال فعلی را تعمیر کند اما اجازه نصب سانتریفوژهای جدید را ندارد.

2- ایران همچنین باید غنی سازی 20 درصدی را به حال تعلیق درآورد

3- ذخایر موجود خود را به شکلی بی خطر تبدیل کند

4- سطح افزایش ذخایر اورانیوم با غنای 5 درصد خود را محدود کند

5- برای بازرسان خارجی امکان دسترسی بیشتر برای نظارت فراهم کند

6- ساخت تجهیزات تولید سوخت برای رئاکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف کند.

برخی نکات در این گزارش بویژه تعهد ایران به عدم نصب هرگونه ماشین جدید در نطنز، تعطیلی راکتور آب سنگین اراک و پذیرش سقف انباشت برای مواد درصد جزو نکات قابل توجه در اظهارات کال است.

اما جالب تر از آن این است که وی در ادامه سخنان خود ارزش کلی تحریم هایی را که لغو می شود 6 میلیارد دلار و میزان ارزی را که ایران می تواند به آن دسترسی پیدا کند 3 میلیارد دلار ذکر کرده است.

این اظهارات به سخنان جان کری که به اعضای کنگره گفته بود 95 درصد تحریم ها در توافق اولیه با ایران باقی می ماند تطبیق دارد.

پیش از این برخی منابع از رقمی حدود 20 میلیارد دلار به عنوان میزان ارزی که ایران به آن دسترسی پیدا خواهد کرد خبر داده بودند.

متن اظهارات کال در کنگره را اینجا ببینید.

همچنین روز دوشنبه (27 آبان) خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس خبر داده است که 3 موضوع راکتور اراک، ذخیره مواد 20 درصد و حق غنی سازی همچنان میان ایران و 1+5 محل اختلاف است.

انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان