۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت در مورد حضرت مهدی شبهه‌پراکنی می‌کنند/ نسل جوان را باید آگاه کرد
کد خبر: ۱۵۵۷۳۴ نویسنده: حجت الاسلام محمد شهبازیان تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۵ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم در مصاحبه با صبح قزوین:

شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت در مورد حضرت مهدی شبهه‌پراکنی می‌کنند/ نسل جوان را باید آگاه کرد

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: امروز سایت‌های وهابی و شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت در مورد حضرت مهدی شبهه پراکنی می‌کنند و وظیفه ما روشنگری برای نسل جوان است.

شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت در مورد حضرت مهدی شبهه‌پراکنی می‌کنند/ نسل جوان را باید آگاه کرد
حجت الاسلام محمد شهبازیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، اظهار کرد: در زمینه موعود باوری همه ادیان بحث ظهور موعود را قبول دارند و کسی تردیدی در خصوص ظهور موعود در جهان ندارد.
وی در ادامه افزود: نکته مهم درباره وجود مبارک حضرت مهدی(عج) شکل گرفتن برخی اختلافات بین شیعه و سنی است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مشترکات زیادی درباره حضرت مهدی(عج) بین شیعه و سنی وجود دارد، گفت: یکی از مشترکات این است حضرت مهدی(عج) از فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) است و برای برپایی عدل و داد در جهان قیام خواهد کرد.
وی ادامه داد: نکته‌ای مورد اختلاف بین شیعه و سنی بحث وجود حضرت صاحب(عج) است که آیا متولد شده یا خیر و آیا کودکی در سن 5 سالگی می‌تواند امامت امتی را برعهده بگیرد یا خیر؟
این پژوهشگر حوزه مهدویت اضافه کرد: پیش از امام زمان(عج) نیز شبهاتی درباره امامت حضرت جواد(ع) بعد از شهادت امام رضا(ع) وجود داشت زیرا ایشان در سنین کودکی به امامت رسید.
وی در ادامه افزود: در آن دوران مامون عباسی علما و دانشمندان اهل سنت را در جلسه‌ای جمع کرد تا مبانی دینی حضرت جواد(ع) را مورد سنجش قرار دهند و با برگزاری این جلسه علمای اهل سنت متوجه شدند که این کودک در همه زمینه‌ها اطلاعات جامعی داشته و از علمای اهل سنت نیز فقیه‌تر است.

مشترکات زیادی درباره حضرت مهدی بین شیعه و سنی وجود دارد


شهبازیان با بیان اینکه هم اکنون شبهات به امامت رسیدن امام زمان(عج) در سن کودکی در اجتماع امروز مشهود است، گفت: امروز مسئله‌ای که سایت‌های وهابی و شبکه‌های ماهواره‌ای روی آن مانور می‌هند این است که چگونه یک کودک می‌تواند امامت یک امت را به عهده بگیرد.
وی بیان کرد: البته برخی از علمای اهل سنت پاسخ این شبهات را به خوبی داده‌اند، حتی فردی به نام محمد بن طلعه شافعی کتابی از علمای اهل سنت در قرن هفتم دارد که در فضای روشنگری درباره زندگی حضرت مهدی(عج) می‌باشد و در این کتاب از چگونگی به امامت رسیدن یک کودک پنج ساله دفاع شده است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در کتب زیادی از اهل سنت این موضوع که امام مهدی(عج) متولد شده و می‌تواند صاحب عمر طولانی باشد به خوبی دفاع شده است؛ به همان صورت که حضرت خضر(ع) و حضرت عیسی(ع) تا به امروز عمر طولانی دارند و هیچ مسئله‌ای برای زنده نگه داشتن این افرد از سوی خدای متعال وجود ندارد.
وی با اشاره به شبهه چگونگی امکانپذیری وجود قدرت درک امامت در یک کودک پنج ساله خاطرنشان کرد: از طریق تبیین آیات قرآن می‌توانیم پاسخگوی این شبهه باشیم.
این پژوهشگر یادآور شد: در داستان تولد حضرت عیسی(ع) آمده است که حضرت مریم(ع) متهم شد چگونه بدون وجود همسر فرزندی را باردار شده است و ایشان با اشاره به فرزندش می‌گوید که به صورت اعجاز پاسخ را به شما خواهد داد.
وی با بیان اینکه بنابر نص صریح قرآن حضرت عیسی(ع) در گهواره خود را رسول و بنده خدا معرفی کرده است، ابراز کرد: حضرت عیسی در نوزادی به قوم خود گفت خداوند مرا مبارک برای امتم قرار داده و واژه مبارک در فضای لغت و تفسیر به معنای خیر کثیر است نه خیر معمولی؛ یعنی با اعطای کتاب از سوی خداوند نقش هدایت امتی را عهده‌دار می‌شود.
شهبازیان ادامه داد: وقتی کودکی در گهواره آغاز به سخن کرده و بحث هدایت امتی را بر عهده گرفته و خدای متعال او را به عنوان پیامبر جامعه اسلامی قرار می‌دهد؛ پس هیچ ایرادی ندارد که یک کودک پنج ساله این هدایت را عهده‌دار شود و ما را به عنوان امام یک امت بپذیریم.
وی با بیان اینکه برخی مسائل باید بعید عقلی باشد تا مورد پذیرش انسان‌ها قرار نگیرد، اذعان کرد: برای نمونه عدد دو ضربدر دو هیچ زمانی نتیجه‌اش پنج نخواهد شد و همیشه عدد چهار جواب این مسئله ماست و دانستن عدد پنج برای پاسخ این سوال بعید عقلی است و ما هیچ زمانی این نکته را مدنظر قرار نمی‌دهیم.

در داستان امامت یک کودک پنج ساله بعید عقلی وجود ندارد


استاد مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: در داستان امامت یک کودک پنج ساله بعید عقلی وجود ندارد؛ از طرف دیگر ما این ادله را داریم که در فضای اجتماعی اطرافمان از این موارد نمونه‌های زیادی داریم که شرایط پذیرش را برای ما ملموس کرده است.
وی عنوان کرد: مدتی پیش یک کودک پنج ساله پاکستانی به عنوان کوچکترین مهندس دنیا معرفی شد و همپای ریاضی دانان دنیا در حال ارائه مطالب و پروژه‌های علمی است، پس یک کودک می‌تواند مافوق علوم ظاهری که ما دارا هستیم سواد داشته باشد و این برای ما ملموس است که این کودک علوم مهندسی را آموزش دیده باشد.
این پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه حتی یک فلش کوچک می‌تواند حاوی هزاران گیگ اطلاعات باشد، خاطرنشان کرد: در فضای جامعه امروز این نکات غیرقابل باور برای انسان‌ها نخواهد بود، حال قدرت ذهن انسان مافوق این اشیاء و مطالبی است که ما در اطراف خود می‌بینیم.
وی در پایان تاکید کرد: با شرایط جامعه ما هیچ بعید نیست که در ذهن کودکی که آمادگی دارد مانند یک فلش که امروز در اختیار داریم؛ همه علومی که مایه هدایت بشر است در تفکر او قرار دهد و همچنین شخصی بتواند به عنوان امامت برای هدایت یک امت بفرستد.
انتهای پیام/2002



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان