۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین سه گونه ماهیان خاویاری در معرض خطر انقراض
کد خبر: ۱۵۵۶۳۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

سه گونه ماهیان خاویاری در معرض خطر انقراض

مدیرکل شیلات گلستان گفت: عمده صید غیرمجاز انجام شده در آبهای استان غیراستاندارد نیز بوده و به همین دلیل هم اینک از پنج گونه ماهیان خاویاری سه گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

سه گونه ماهیان خاویاری در معرض خطر انقراض

مدیرکل شیلات گلستان گفت: عمده صید غیرمجاز انجام شده در آبهای استان غیراستاندارد نیز بوده و به همین دلیل هم اینک از پنج گونه ماهیان خاویاری سه گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه گلستان، سید جواد قدس علوی در نشستی ضمن بیان مشکلات در نحوه برخورد با صیادان غیرمجاز، وجود این صیادان را یک معضل برای استان دانست و تصریح کرد: این صیادان ماهی های نارس را صید می‌کنند و این عمل آنها انقراض نسل ماهی‌های صید شده را در پی دارد.

وی بدون اشاره به گونه‌های در خطر انقراض اضافه کرد: هم اینک ماهی اوزن برون یکی از گونه‌های در خطر انقراض است. از ابتدای فصل صید در سال جاری تاکنون هیچ مولد ازون برون به مرکز تکثیر ماهیان خاویاری شیلات تحویل نشده است.

قدس علوی با اشاره به اینکه برخورد با صیادان غیرمجاز تنها در حیطه کار اداره کل شیلات استان نیست، افزود: با شرایطی که امروز بر دریای خزر حاکم است باید تمام مسئولین و ارگان‌های مسئول وارد عمل شوند تا با کمک هم بتوانیم با صیادان غیرمجاز که امروز به عنوان یک معضل در استان فعالیت می‌کنند، برخورد شود.

وی با تاکید بر اجرایی شدن طرح‌های اشتغال زا در اداره کل شیلات گلستان برای مبارزه با بیکاری صیادان غیرمجاز بیان کرد: مطالعات اجرایی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در حال انجام است که به زودی شاهد اجرایی شدن این پروژه و اشتغال زایی برای تعداد زیادی از جوانان جویای کار استان خواهیم بود. همچنین فاز دوم مجتمع 6 هزار هکتاری پرورش میگو گمیشان از دیگر طرح‌هاست.

قدس علوی ادامه داد: در مجموع این مجتمع در فاز 1 و 2 ، 10 هزار هکتار خواهد بود و با بهره برداری آن سالانه 18 هزار تن میگو برداشت می‌شود که صادرات افزون بر 80 درصد تولیدات آن 80 تا 100 میلیون دلار ارزآوری برای استان و کشور به همراه خواهد داشت.

مدیر کل شیلات گلستان بیان کرد: در راستای ایجاد درآمدهای دیگر برای تعاونی‌های صیادان و ایجاد اشتغال در این تعاونی ها، طرح استفاده از ظرفیت و امکانات صیادان بخصوص در شش ماه اول سال در جهت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: در تولید آبزیان در دریا 3 مرحله کاشت(تکثیر)، داشت (حفاظت) و برداشت (صید) وجود دارد، مرحله اول و دوم برعهده دولت و مرحله سوم برعهده صیادان مجاز است. برای اداره کردن مراحل اول و دوم تمام ارگان‌ها در کنار شیلات حضور داشته باشند.

به گزارش صبح قزوین ، ماهیان خاویاری جزو ذخایر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار رفته و صید تجاری آن ممنوعیت دارد. خزر بزرگ ترین دریاچه جهان است که از مجموع 6400 کیلومتر نوار ساحلی آن، ۷۴۰ کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران و از جمله گلستان واقع شده است.

حدود 116 گونه شناخته شده و 64 زیرگونه در این دریا زیست می‌کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد. ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان ازجمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان