۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین نجفی‌توانا; چگونه مجلس وقت بررسی قوانین حیاتی را برای قوه قضاییه ندارد؟
کد خبر: ۱۵۵۴۵۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

نجفی‌توانا; چگونه مجلس وقت بررسی قوانین حیاتی را برای قوه قضاییه ندارد؟

یک حقوقدان گفت: چگونه مجلس با این عظمت وقت بررسی قوانین حیاتی را برای قوه قضاییه ندارد و برخی لوایح سال‌ها در قوه مقننه معطل مانده است.

نجفی‌توانا; چگونه مجلس وقت بررسی قوانین حیاتی را برای قوه قضاییه ندارد؟

یک حقوقدان گفت: چگونه مجلس با این عظمت وقت بررسی قوانین حیاتی را برای قوه قضاییه ندارد و برخی لوایح سال‌ها در قوه مقننه معطل مانده است.

علی نجفی‌توانا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی صبح قزوین ( صبح قزوین )، گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه ملت،‌ نهاد قانونگذاری و ضابطه‌مند کردن وظایف قوای سه‌گانه و تصویب ضوابط مربوط به امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و غیره است که در چارچوب قانون اساسی این ضوابط تهیه، تدوین و تصویب می‌شود.

او ادامه داد: طبیعتا مجلس موفق، مجلسی است که نمایندگان آن از توانمندی علمی و تجربی، درایت، بینش سیاسی و تخصصی لازم برخوردار باشند و قبل از هرگونه تصمیمی با آسیب شناسی، نیازها و مقتضیات جامعه را مطالعه و مناسب با آن در قالب قوانین برنامه‌ریزی داشته و شیوه اجرایی برنامه‌ها برای وصول به اهداف تعیین شده را مشخص کند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: بر همین اساس مردم در انتخاب نامزدها سعی می‌کنند به افرادی رای دهند که وعده وعیدهای رسانه‌یی و کتبی به آن‌ها می‌دهند تا با شناخت مشکلات‌شان به گونه‌ای دو قوه دیگر را با تصویب قوانین هدایت کنند که مشکلات موجود کم‌تر و چالش‌ها ضعیف‌تر و در نهایت جامعه از جنبه کلی به نوعی تعادل برسد. معمولا در تمام انتخابات مردم با شناختی که از نامزدها دارند برنامه آن‌ها را رصد کرده و به آن‌ها رای می‌دهند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: در کشورها با چالش‌ها، مشکلات و نیازمندی‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم. بخش اول مربوط به نیازمندی‌های عمومی است. مشکلات موجود در اقتصاد کشور در سال‌های اخیر به هر علتی که بوده نیاز به بازنگری دارد. این مشکلات عمومی از ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی نیاز به بازبینی و آسیب شناسی دارد.

نجفی‌توانا افزود: خانواده‌هایی زیر خط فقر قرار دارند. کارمندان، کارگران و بسیاری از مردم جامعه دچار مشکلات اقتصادی مانند تورم، بیکاری، نداشتن محل سکونت، ازدواج و غیره هستند و این مشکلات عمومی در سطح کشور باید توسط نمایندگان مورد توجه قرار گیرد و قوانینی برای برون رفت از این شرایط ایجاد شود.

وی ادامه داد: بخش دوم مربوط به مشکلات اقلیمی، بومی و گروه‌های اجتماعی است که البته حسب استان متفاوت است. قطعا نمایندگانی که منتخب شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه مربوطه شدند می‌توانند با هماهنگی سایر نمایندگان نسبت به تصویب قوانین برای برون رفت از مشکلات مردم اقدام کنند.

این حقوقدان معتقد است: مردم با حضور و شرکت در انتخابات و دادن رای پیامی را مخابره کرده‌اند و آن این است که نمایندگان به شعارها و وعده و وعیدها عمل کنند؛ در واقع نمایندگان به جای این که به خود و قوم و خویش خود بیاندیشند به مردم بیاندیشند و مشکلات آن‌ها را حل کنند و به اعتماد و امانت مردم پاسخ مثبت دهند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: صرف نظر از آن نیازهای جامعه که به طور طبیعی در هر انتخاباتی در دنیا کاملا مشخص و روشن است، ملت ما درخواست‌های متفاوت‌تری هم دارند که امیدواریم نمایندگان صدای ملت را شنیده باشند و امیدواریم در عمل خدمتگذار مردم نیز باشند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: افرادی که وارد مجلس شورای اسلامی شدند به ویژه کسانی که مدعی قلم و لسان علمی و تخصص هستند با آسیب شناسی نیازهای جامعه و بررسی و مطالعه آن‌ها در تصویب قوانین، قبل از همه قوانین گذشته را مطالعه کنند.

نجفی‌توانا خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید قوانین دیگر کشورها را در موضوع مربوطه مورد بررسی قرار دهند و سپس با جلب نظر متخصصان در شکل و محتوا، قوانین را تنقیح کنند و در بررسی در کمیسیون‌های مربوطه نسبت به رفع ابهامات و استفاده از ادبیات حقوقی پیشنهاداتی را به صحن علنی مجلس ارائه کنند که بعد از تصویب نیاز به تفسیر قضایی و قانونی نداشته باشد.

این حقوقدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: نمایندگان نسبت به تصویب قوانین در چارچوب اصل 85 قانون اساسی اعتراض کنند، کلیه قوانینی که در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌اند به دلیل فوریت‌ها بوده است. نمی‌گوییم این فاقد ارزش حقوقی است اما ارزش حقوقی بسیار کمی دارد و به همین علت با مشکلاتی مواجه بودیم. چگونه مجلس با این عظمت وقت بررسی قوانین حیاتی را برای قوه قضاییه ندارد و برخی لوایح سال‌ها در قوه مقننه معطل مانده است.

این وکیل دادگستری گفت:‌ امیدواریم در بحث لایحه جامع وکالت مجلس با تعجیل و با استفاده از اصل 85 قانون اساسی اقدام نکند، بلکه سعی شود با مطالعه قانونی تصویب کنند که بتواند نیازهای قوه قضاییه را مرتفع کند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان