۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۵۰ درصد داوطلبان اهدای خون در استان جزء اهداکنندگان مستمر هستند/ رشد ۵.۶ درصدی اهدای خون
کد خبر: ۱۵۵۰۹۴ نویسنده: محمدحسین برادران تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۳ ساعت: ۹:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

۵۰ درصد داوطلبان اهدای خون در استان جزء اهداکنندگان مستمر هستند/ رشد ۵.۶ درصدی اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به رشد ۵.۶ درصدی اهدای خون در استان گفت: ۵۰ درصد داوطلبان اهدای خون، مربوط به اهداکنندگان مستمر هستند.

۵۰ درصد داوطلبان اهدای خون در استان جزء اهداکنندگان مستمر هستند/ رشد ۵.۶ درصدی اهدای خون
محمد حسین برادران، مدیرکل انتقال خون استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به آمار مراجعه کنندگان اهدای خون در سال 94 اظهار کرد: در 11 ماهه نخست سالی که گذشت 37 هزار و 350 نفر مراجعه کننده داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 93 در حدود 3 درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: از این تعداد 29 هزار و 224 نفر موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با سال 93 در حدود 5.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

برادران در ادامه توضیح داد: اختلاف بین تعداد مراجعه کنندگان با آمار افراد خونگیری شده مربوط به کسانی است که برای اهدای خون مراجعه کرده اما به دلایل مختلفی همچون داشتن بیماری یا مصرف داروهای خاص معاف از اهدای خون تشخیص داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه 50 درصد مراجعه کنندگان اهدای خون، مربوط به اهداکنندگان مستمر هستند، افزود: یکی از برنامه‌ها و اهداف اداره انتقال خون استان، افزایش درصد اهداکنندگان مستمر است به عبارتی اهداکنندگان مستمر خون کسانی هستند که به صورت منظم و مرتب سالانه 4 بار آقایان و خانم‌ها 3 بار خون می‌دهند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین، آمار بانوان اهداکننده خون در استان را 6 درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند این میزان اهدا کننده خانم بسیار پایین بوده و به عبارتی قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: وجود برخی باورهای نادرست در خصوص اهدای خون بانوان موجب شده تا سهم زنان در اهدای خون داوطلبانه بسیار پایین باشد در حالی‌که بانوان به لحاظ مخاطرات خونی جمعیت سالم‌تری هستند لذا تقاضا داریم که با کنار گذاشتن این باورهای غلط، برای اهدای خون داوطلب شوند از سوی دیگر به بانوان اهداکننده خون، قرص آهن جهت جلوگیری از کم‌خونی احتمالی داده می‌شود.

برادران با اشاره به فعالیت‌ انتقال خون استان در ایام نوروز بیان کرد: نیاز به فرآورده‌های خونی، مستمر و همیشگی است و برخی از افراد همچون بیماران سرطانی، تالاسمی از نیازمندان همیشگی خون بوده و احتياج به تزريق خون و فرآورده‌هاي خوني دارند.

وی افزود: از سویی دیگر در تصادفات و اعمال جراحی نیاز مبرم به تزریق خون و فراورده‌های خونی است بنابراین احتیاج به خون امری مستمر و دائمی است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: بر اساس رسالت این سازمان مبنی بر تامین نیازهای خونی سالم و کافی برای نیازمندان، پایگاه انتقال خون استان در همه ایام نوروز به غیر از یکم و ششم فروردین آماده خدمات رسانی به اهداکنندگان خون می‌باشد.

وی ادامه داد: مرکز انتقال خون شهرستان قزوین در روزهای یاد شده صبح ها از ساعت 8:30 تا 13:30 و بعدازظهرها از ساعت 15:30 تا 20:30 پذیرای اهداکنندگان خون می باشد.

برادران تصریح کرد: معمولا در روزهای پایانی سال با حجم زیاد تقاضای خون برای مراکز درمانی مواجه هستیم زیرا بیشتر اعمال جراحی آخر سال انجام می‌شود از طرفی به دلیل مشغله فراوان مردم برای استقبال از شروع سال جدید، تعداد اهدا کنندگان خون کاهش می‌یابد در چنین شرایطی با ذخیره نامناسب خون قرار می‌گیریم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده جهت جبران کمبود خون مورد نیاز گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا با اعلام فراخوان و اطلاع رسانی در رسانه‌ها همچنین ارتباط با مسئولان ادارت دولتی و غیر دولتی شاهد حضور اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون برای جبران خون مورد نیاز باشیم.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان