۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کاهش آمار تصادفات رانندگی از سال ۸۸ تاکنون/ ۳۱۸ نفر در اثر سوانح رانندگی سال ۹۴ فوت شده‌اند
کد خبر: ۱۵۴۸۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس پلیس راهور استان قزوین خبر داد:

کاهش آمار تصادفات رانندگی از سال ۸۸ تاکنون/ ۳۱۸ نفر در اثر سوانح رانندگی سال ۹۴ فوت شده‌اند

رئیس پلیس راهور استان قزوین با اشاره به روند کاهشی آمار تصادفات رانندگی از سال ۸۸ تاکنون گفت: در استان قزوین طی ۱۰ ماه نخست سال ۹۴، ۳۱۸ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

کاهش آمار تصادفات رانندگی از سال ۸۸ تاکنون/ ۳۱۸ نفر در اثر سوانح رانندگی سال ۹۴ فوت شده‌اند

محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین  با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که یکی از دغدغه‌هایی که همواره در دل من وجود دارد غصه تلفات سفرها به ویژه سفرهای نوروزی است، اظهار کرد: متاسفانه طی 10 سال گذشته از سال 84 تا پایان سال 93، بیش از 221 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. 

کشته شدن 14 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور

وی افزود: در این مدت قریب 3 میلیون نفر نیز بر اثر سوانح رانندگی مصدوم، مجروح و معلول شدند.
رئیس پلیس راهور استان قزوین خاطرنشان کرد: طی 10 ماه سال 94 به استناد آمار پزشکی قانونی 14 هزار و 100 نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور کشته و بیش از 267 هزار نفر نیز مجروح، مصدوم و معلول شدند.
وی با اشاره به آمار مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در استان قزوین عنوان کرد: در این استان قزوین نیز طی 10 ماه نخست سال 94، 318 نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و 4 هزار و 600 نفر نیز مصدوم، مجروح و معلول شدند.
خسارت سوانح رانندگی در کشور معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور است
محمدی بیان کرد: متاسفانه این مسئله بار سنگینی را بر کشور تحمیل می‌کند به طوریکه براساس آخرین تحقیقات از نگاه اقتصادی خسارت سوانح رانندگی در کشور معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور است.
وی ادامه داد: از لحاظ اجتماعی نیز این تعداد کشته و مصدوم در سوانح رانندگی بار روحی و روانی عظیمی را بر جامعه تحمیل می‌کند زیرا درمان برخی از مصدومیت‌ها سال‌ها زمان می‌برد و برخی دیگر تا آخر عمر باقی می‌ماند.

بیشتر کشته‌ها در سوانح رانندگی، جوانان و قشر مولد جامعه هستند


رئیس پلیس راهور استان قزوین با اشاره به اینکه بیشتر کشته‌ها در سوانح رانندگی، جوانان و قشر مولد و تاثیرگذار جامعه هستند، بیان کرد: در حوزه سلامت دومین عامل مرگ و میر در کشور پس از بیماری‌های قلبی عروقی، تصادفات رانندگی است.
وی تصریح کرد: مرگی که بر اثر تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتد، مرگ ناگهانی و ناخواسته و حتی خانوادگی و دسته جمعی است که اثرات روانی تخریبی آن‌ بر روح جامعه بسیار شدیدتر از مرگ با بیماری‌های قلبی _ عروقی است.

اختصاص 35 درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به مصدومان و مجروحان سوانح رانندگی


وی با بیان اینکه 35 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور به صورت دائم در اختیار مصدومان و مجروحان سوانح رانندگی است، افزود: در کل کشور 100 هزار تخت بیمارستانی داریم که 35 هزار از این تخت‌ها به صورت مداوم در اختیار مصدومان و مجروحان سوانح رانندگی است.
رئیس پلیس راهور استان قزوین افزود: در کشورهای موفق در حوزه کاهش ترافیک و تصادفات، نظام مدیریت منسجمی برای کنترل و کاهش سوانح رانندگی حاکم است و فرآیندی در این نظام وجود دارد که برنامه مشخصی برای پیش از تصادفات، حین و پس از آن تدوین شده است.
وی ادامه داد: از سال 88 تاکنون روند کاهشی آمار تصادفات جاده‌ای را در کشور تجربه می‌کنیم اما سرعت این روند بسیار کند است و با این شرایط نمی‌توانیم در این حوزه به موفقیت چشمگیری برسیم و لازمه آن داشتن برنامه و عزم ملی است.

عابران پیاده عامل بیش از 50 درصد تصادفات رانندگی منجر به فوت


محمدی عنوان کرد: به طور مثال در 10 ماه سال گذشته 14 هزار و 100 نفر کشته بر اثر سوانح رانندگی داشتیم که این آمار در مدت مشابه خود در سال گذشته 17 هزار نفر بود که نشان از کاهش 2 تا 3 درصدی دارد که بسیار آمار پایینی است.
وی ادامه داد: با این آمار نمی‌توانیم به جایگاهی که شایسته جمهوری اسلامی ایران با این همه قدمت و فرهنگ چند هزار ساله است برسیم و تصمیمات اساسی و همت جمعی نهادها، مسئولین و مردم را می‌طلبد.
رئیس پلیس راهور استان قزوین گفت: برای سرعت بخشیدن دستیابی به نتایج مطلوب، استراتژی خاصی باید داشته باشیم همچنان که اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، منجر به نتایج مطلوب شد در زمینه کاهش تصادفات رانندگی نیز می‌توان به نتایج بهتری رسید.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد تصادفات رانندگی که منجر به فوت می‌شود مربوط به عابران پیاده است از این رو با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، افزایش سطح آگاهی مردم و رانندگان از طریق رسانه‌ها و تبلیغات شهری می‌توان از این مسئله جلوگیری و این آمار را به حداقل رساند.

عامل 40 درصد از تصادفات، واژگونی خودرو است


محمدی با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش‌های لازم به آحاد جامعه بیان کرد: صدا و سیما، آموزش و پرورش، پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری، حوزه بهداشت و درمان و روحانیون و مردم همه باید در کنار یکدیگر به وظایف خود عمل کنند و در قبال این موضوع احساس مسئولیت کنند چرا که یک دست صدا ندارد.
وی عامل 40 درصد از تصادفات را واژگونی خودرو اعلام کرد و گفت: در فرآیند پیش از رویداد، آموزش و اطلاع‌رسانی مهم و تاثیرگذار است و می‌توان با ارائه آموزش‌های لازم با سرعت بیشتری روند رو به کاهش را ادامه دهیم.
رئیس پلیس راهور استان قزوین تصریح کرد: اختصاص بودجه جهت فرهنگ سازی و ارائه آموزش و سایر اقدامات لازم جهت کاهش آمار تصادفات نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای حفظ سلامت قشر مولد و جوان جامعه است.
محمدی در پایان گفت: تجهیز گذرگاه‌ها و ایمن سازی جاده‌ها و راه‌ها، فرهنگ سازی با هدف تغییر رفتار نادرست رانندگان، الزام جهت ارتقای سطح ایمنی وسایل نقلیه، پیش‌بینی و تصویب قوانین، اجرای قاطعانه قوانین مقابله با تخلفات از جمله راهکارهای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان