۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین عاشورای امسال از درختی دیگردر الموت خون جوشید
کد خبر: ۱۵۴۳۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کشف دومین چنار خونبار در الموت؛

عاشورای امسال از درختی دیگردر الموت خون جوشید

جوشش خون از درختی در زرآباد واقع در منطقه الموت، چندین سال است که ابهام و حیرت را در مردم برانگیخته، این در حالیست که یکی از ساکنان شهرستان سفلی در روز گذشته از درخت خونبار دیگری خبر داد.

عاشورای امسال از درختی دیگردر الموت خون جوشید

به گزارش صبح قزوین، در حالی که درخت خون بار زرآباد همه ساله در شب عاشورا مردم زیادی را برای تماشای خود به منطقه الموت می کشاند و گفته های متفاوتی پیرامون او نقل می شود، روز گذشته یکی از اهالی شهرستان سفلی در روبار الموت غربی با خبرنگار صبح قزوین تماس گرفته و گزارش عجیبی از درختی خون بار در روستای خود ارائه داد.

خانم ف- ز که هم اکنون ساکن قزوین است و عموما در تعطیلات برای دیدار بستگان خود به زادگاهش باز می گردد؛ همان کسی است که شبهات پیرامون درخت خون بار زرآباد را با اعلام درخت خون بار دیگری در روستای خود ، زدود.

آن چه در ادامه می آید روایت دقیقی از این ماجرا به نقل قول از این منبع آگاه و سایر اهالی شهرستان سفلی است.
(تصاویر استفاده شده درمتن مربوط به درخت خون بار زرآباد است)

56

درخت چنار خون بار این روستا در حیاط امام زاده ابوالحسن واقع است.
درخت قطوری که پهنایش حکایت از قدمت طولانی آن دارد.
امسال چهارمین سالی است که  اهالی متوجه این پدیده  شده اند.

گروهی بر این باور بودند که این شیره یا صمغ درخت است، اما به اذعان اهالی روستا بررسی ها در آزمایشگاه نشان داده است که این صمغ یا شیره درخت نیست.

مردم محل می گویند سالی که این شائبه مطرح شد خونی از درخت جاری نشد و این نشانه، علاوه بر نتایج بررسی ها  منجر به یقین ساکنان گردید که حتما معجزه ای در کار است و اعتقاد مردم عمیق تر شد و باعث شد که بعد از آن مراسم عزاداری روز عاشورا را در پای آن درخت برگزار کنند.

شاهدان عینی عنوان کردند: دقیقا هنگام غروب آفتاب ، در 23 آبان ماه امسال مصادف با عاشورای حسینی و آغاز شام غریبان، جوشش خون از یکی از شاخه های درخت مذکور آغاز شد.

رسم بر آن است که نخستین کسی که جوشش خون را ببیند، گوسفندی را قربانی نماید.
درخت چنار خون بار علاوه بر تنومندی اش، ارتفاع بسیار بلندی دارد.

645

مادر بزرگ های روستا پیرامون علت این پدیده افسانه ای را روایت می کنند که حکایت از آن دارد که کبوتری در کربلا، بال و پر خود را به خون امام حسین علیه السلام سایید و بر هر درختی که نشست و روایت کربلا را نقل کرد هر سال از آن خون جاری شد.

نکته قابل تامل در کیفیت  صحت نقل قدیمی های روستا آن است که آیا این چنارهای بسیار بلند و تنومند از قدمتی تقریبا هزار و چهارصد ساله برخورداند تا بتوانند موید این مطلب باشند؟

این محاسبه نیاز به بررسی متخصصان دارد، محققانی علاقه مند که صبح قزوین جهت همکاری با آنان اعلام آمادگی می کند.

عاشورای امسال درخت خون بار شهرستان سفلی، که البته اهالی از آن با عنوان روستا یاد کردند، پذیرای هیئت های عزاداری در روستای حسین آباد و دهات شهرستان بالا هم بوده  است.

ساکنان اعتقاد عمیقی به امامزاده ی مجاور درخت خون بار دارند، آن ها می گویند شاهد شفای چندین نفر در این سال ها بوده اند.
اهالی از شفای دختر بچه ای 4 ساله که به  علت تشنج قادر به حرکت نبود در عاشورای امسال خبر دادند.

درخت خون بار؛ اثر عجیب و عمیقی بر اهالی این منطقه گذاشته است و یقین آنان را به عظمت عاشورا و قداست امام حسین علیه السلام افزون کرده است.

images

نکته جالب توجه آن است که درخت خون بار زرآباد در صبح عاشورا و درخت خون بار امامزاده ابولحسن در شهرستان سفلی، به فاصله یک روز و در نخستین دقایق شام غریبان خونین می گردد.

شاید عقیده گروهی با کسانی همسو باشد که نشر چنین اخباری را گامی در خرافه پروری بدانند و از این احتمال سخن به میان آورند که شاید آن چه اهالی خون می دانند، شیره یا صمغ درخت است.

در این میان می توان به مقاله بررسی پدیدارشناختی پدیده چنار خونبار الموت قزوین، دکتر محمود تقی زاده داوری، کریم خانمحمدی، فصلنامه شیعه شناسی ، سال هفتم، شماره ۲۷، اشاره نمود که در اين مقاله موضوع جاري شدن خون از درختي در زرآباد قزوين، معروف به «چنار خونبار» در روز عاشورا مورد بررسي انسان شناختي قرار گرفته است.

 "نگارنده با تلقي موضوع به عنوان يك «پديده اجتماعي تام» و با بهره گيري از تكنيك هاي مختلف، تلاش مي كند از جنبه هاي مختلف، ابهامات را شفاف نمايد.

 يافته هاي پژوهش چنين است: بر اساس آزمايش انجام گرفته، ماده مترشحه از چنار ماهيت خوني ندارد، بلكه صمغ ويژه اي است كه بر خلاف ساير صمغ ها پس از جريان يافتن، خشك مي شود.

 رابطه علّي ميان عاشورا و جريان صمغ اثبات نمي شود; حداكثر يك رابطه تقارن است; زيرا جريان صمغ در ساير ايام نيز قابل مشاهده است.

 آنچه بر مردم پديدار مي شود، حاصل نگرش آنها به موضوع بوده است و هيچ گونه تصنعي در بين نيست; از اين رو هر آنچه مردم احساس مي كنند، بيشتر از واقعيت به ذهنيت شان نزديك است.
"

عده ای نیز چنین پدیده هایی را نشانه های الهی می دانند که هر سال در گوشه ای ظهور می کند تا ریشه ایمان مردم به عظمت عاشورا را به معجزه گره زند، تا طوفان گذر هیچ زمانی نتواند درخت یقین شیعیان را آسیب رساند.

4545

این گروه و اهالی روستای زر آباد اعتقاد دارند که از این درخت هر ساله در زمان اذان صبح روز عاشورا خون، و یا مایع سرخی شبیه خون و خونابه تراوش میکند.

این چنار در زیارتگاه امامزاده علی اصغر زرآباد قرار دارد.
هر سال مردم بسیاری در روز عاشورا از دور و نزدیک به امامزاده علی اصغر میروند تا هم عزاداری کنند، هم شاهد تراوش خون از این درخت باشند.

گروه فوق براین عقیده اند که گروهی از محققان خون این درخت را آزمایش کرده اند و در آن RH و خاصیت خون را تائید کرده اند.
خروج خونابه سرخ رنگ از زمان سحرگاه روز عاشورا تا عصر اتفاق می افتد و عکسهای مستندی از این واقعه گرفته شده که بیانگر این رخداد نادر است.

و حالا اهالی شهرستان سفلی در رودبار الموت غربی نیز با چنار خون بارشان که در زیارتگاه امامزاده ابوالحسن است بدین جرگه می پیوندند.

این پدیده خرافه باشد یا نشانه ای الهی، ثمره آن در خور توجه است و آنست که توانسته تعمیقی جدی در باور اهالی منطقه ایجاد کند و همه ساله افراد جدیدی را برای مشاهده آن جلب نماید.

انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان