۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان،آرزویی که امروز ۸ ساله شد/چشم انتظاری مستمری بگیران تا کی؟
کد خبر: ۱۵۳۸۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱ ساعت: ۹:۲ ↗ لینک کوتاه

قول و قرارهای رد و بدل شده؛

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان،آرزویی که امروز ۸ ساله شد/چشم انتظاری مستمری بگیران تا کی؟

به نظر می رسد که داستان همسان سازی حقوق بازنشستگان و اجرای آن به کلاف پیچیده اما و اگرها گره خورده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان،آرزویی که امروز ۸ ساله شد/چشم انتظاری مستمری بگیران تا کی؟
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان ،سال 88 در تنظیم بودجه دولت با اختصاص 2 هزار و 500 میلیارد تومان قرار گرفت تا از سهام شرکت های دولتی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود اما در مقابل آن ، سازمان نیز از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام قابل عرضه در بورس شرکت های دولتی موظف بود تا این قانون را به اجرا درآورد، اما هرگز همسان سازی حقوق بازنشستگان محقق نشد.

** قانون همسان سازی مصوبه دولت است

این روزها بحث داغ همسان سازی حقوق و مزایای بازنشستگان و عدم اجرای درست آن بیشتر از روزهای دیگر بر زبان مستمری بگیران جاریست چرا که شاید خرید اقلام عید و مایحتاج زندگی بیش از پیش فشار مالی را به رخشان می کشد و با وجود اینکه قانون همسان سازی از مصوبه دولت بود اما با گذشت سال های متوالی هنوز تکلیف اجرای آن نامعلوم است.

** چشم انتظاری مستمری بگیران برای اجرای این قانون تا کی؟

با توجه به فاصله فاحش میان حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، بی عدالتی در پرداخت کاملا مشهود بوده و اجرای این قانون امری ضروری است، اما چرا به این بی عدالتی پاسخ داده نمی شود؟

سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص اجرا نشدن طرح همسان سازی می گوید: اجرایی نشدن طرح همسان سازی ناشی از عدم تامین منابع لازم بوده است چرا که در سال 88 برای همسان سازی ، 2 هزار و 500 میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شد که در آن سال فقط 900 میلیارد تومان منابع تامین شد.

وی اظهار داشت: تاکنون هفت میلیارد ریال برای اجرای این طرح از سوی سازمان تامین اجتماعی هزینه شد که هیچ پرداختی صورت نگرفت .

نوربخش گفت: به رغم تلاش و پیگیری های صورت گرفته فقط یکصد میلیارد ریال ردیف بودجه ای برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تخصیص داده شد.

از سوی دیگر عباس صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با انتقاد از عدم اجرای قانون همسان سازی می گوید: با وجود اینکه قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان هنوز وجود دارد اما اجرای ابن طرح با سهل انگاری مسئولان ذیربط به درستی اجرا نشده و مستمری بگیران همچنان در انتظار عدالت مزدی هستند.

وی اظهار داشت: این قانون بدلیل جلوگیری از پرداخت ناعادلانه و از میان برداشته شدن فاصله حقوق پرداختی مستمری بگیران تصویب شد تا برخی از بازنشستگان 800 هزار تومان و برخی دیگر 5 میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت نکنند.

صلاحی گفت: مشکلات معیشتی بازنشستگان حل نخواهد شد مگر اینکه قانون همسان سازی به درستی اجرا و بودجه و اعتبارات لازم برای اعمال هرچه سریعتر این قانون تخصیص یابد.

اینکه دولت ، تامین اجتماعی را و تامین اجتماعی دولت را مقصر عدم اجرای این قانون بدانند هیچ مشکلی را حل نمی کند و در این میان تنها بازنشستگان هستند که در بین قول و قرارهای رد و بدل شده، انتقادها و نیز به دنبال مقصر گشتن ها ، نظاره گر هزینه های تمام نشدنی زندگی و تحمیل بار سنگین شرمندگی از خانواده می شوند.

** ناکوک بودن هزینه های دخل و خرج بازنشستگان

محمد، 64 ساله یک بازنشسته تامین اجتماعی از نابرابری حقوق و مستمری میان بازنشستگان گلایه دارد و می گوید: بی عدالتی در پرداخت نه تنها از لحاظ مالی و معیشتی ما را دچار آسیب و تشویش کرده است بلکه در هنگام مواجه شدن با شرایط رو به راه حداکثر بگیران تامین اجتماعی ، تمام خستگی 30 سال خدمت بر دوشم سنگینی میکند چرا که بنده مجبورم با حقوق 720 هزار تومانی خود بسوزم و بسازم.

وی اظهار داشت: تنها تقاضایم از مسئولان سازمان تامین اجتماعی ، اجرای عدالت مزدی است.

اما از سوی دیگر معین ، د ، 57 ساله معتقد است : همسان سازی حقوق بازنشستگان ، اجرای عدالت نیست چرا که بنده در زمان شاغل بودن ، با فعالیت بیشتر ، سعی کردم مدرک تحصیلی خود را ارتقا دهم و طبیعتا مستمری من با فردی که تحصیلات کمتری دارد یکسان نیست.

ابراهیم ، ف ، بازنشسته دیگری است که می گوید: در سال 87 بازنشسته شده ام اما در حال حاضر همکارانم که بعد از من و با فاصله زمانی 7 سال بازنشسته می شوند ، یک میلیون تومان از من بیشتر حقوق دریافت می کنند این کجای عدالت است؟

با توجه به اینکه زمان بازنشستگی مصادف می شود با هزینه های درمان پیری، بزرگ شدن فرزندان، ازدواجشان، اشتغال، تحصیلات عالیه، مسکن و مهمان شدن مکرر فرزندان در خانه پدری ، حداقل بگیران سازمان به راستی با مشکلات جدی معیشتی دست به گریبانند.

امیدواریم در سال جدید مسئولان بیشتر به فکر بازنشستگان باشند.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان