۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین معرفی نوروز از دیدگاه نجومی/ تصویر نقطه اعتدال بهاری
کد خبر: ۱۵۳۴۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ ساعت: ۱۰:۱۱ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام شد

معرفی نوروز از دیدگاه نجومی/ تصویر نقطه اعتدال بهاری

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: نوروز ایرانی از انطباق مرکز قرص خورشید با نقطه اعتدال بهار به وقوع می پیوندد.

معرفی نوروز از دیدگاه نجومی/ تصویر نقطه اعتدال بهاری
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، مسعود عتیقی با بیان اینکه کره خورشید در آسمان به صورت یک دایره دیده می شود و هر دایره ای دارای یک مرکز است، گفت: در اولین روز از فصل بهار که از انطباق مرکز قرص خورشید با نقطه اعتدال بهاری نوروز ایرانی آغاز می شود، بهار طبیعت نیز حادث خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ساعت ۸ و یک دقیقه صبح یکشنبه و در اولین روز بهار، نوروز ۹۵ آغاز می شود، گفت: در زمان تحویل سال، مرکز خورشید بصورت دایره ای در کره آسمان به نقطه اعتدال بهاری منطبق می شود؛ در این زمان طول روز و شب در سراسر کره زمین با هم برابر است که با گذشت روزهای بهار؛ طول روز بیشتر و طبیعتا از طول شب کاسته می شود.

عتیقی افزود: بر اساس شواهد، ایرانیان باستان از این تصاویر و تغییرات طول شب و روز به خوبی آگاهی داشته اند، دوایر استوای آسمان و دایره البروج ( مسیر حرکت ظاهری خورشید بر کره آسمان) با یکدیگر زاویه ۲۳ و نیم درجه می سازند و از برخورد این دو دایره با یکدیگر، دو نقطه تقاطع که یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است ایجاد می شود.

به گفته وی، بدیهی است در حالی که بهار در نیمکره شمالی آغاز می شود، نیمکره جنوبی در آستانه فصل پاییز قرار دارد بنابراین فصول در طرفین شمالی و جنوبی کره زمین عکس هم اتفاق می افتد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: نقطه اعتدال بهاری به علت حرکت تقدیمی زمین (حدود هر ۲۶ هزار سال) در جهت عقربه های ساعت در فضا جابجا می شود و به استقبال مهر یا خورشید که ظاهرا خلاف جهت عقربه های ساعت در کره آسمان جابجا می شود، می رود تا در نتیجه سال اعتدالی که از سال نجومی قدری کوتاه تر است ایجاد شود.

وی گفت: در آغاز بهار خورشید بین صورت فلکی سطل آب(دلو) و ماهی(حوت)  است.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان