۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین جشن پایان سال را شادی آخر سالمان نکنیم
کد خبر: ۱۵۱۱۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ساعت: ۱۱:۱۹ ↗ لینک کوتاه

کودکان را از خطرات موادمحترقه آگاه کنیم

جشن پایان سال را شادی آخر سالمان نکنیم

با نزدیک شدن به آیین چهارشنبه سوری، دلهره و اضطراب خانواده ها بیشتر می شد چون هر سال تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به خاطر بی توجهی خودشان قربانی آتش می شوند، پس بیایید جشن پایان سال را شادی آخر سالمان نکنیم.

جشن پایان سال را شادی آخر سالمان نکنیم
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، پیشتر مراسم چهارشنبه سوری با آتش زدن بوته، آب بازی و آب پاشی، برنامه های نمایشی جذاب، قاشق زنی، کوزه شکنی، درست کردن آش و خوردن آجیل مشکل گشا همراه بوده اما امروزه از همه اینها فقط شاهد آتش افروزی و فشفشه و ترقه های انفجاری و کارهای خطرناک هستیم.
چهارشنبه سوری به عنوان یکی از آیین های ویژه در آخرین چهارشنبه سال به شمار می رود که متاسفانه به دلیل عدم رعایت نکات لازم و توجه نکردن به توصیه های والدین، بخشی از بدن جوانان سوخته می شود و یا در برخی مواقع نیز منجر به از دست دادن عضوی از بدن آنان می شوند.
نگرانی خانواده ها از جشن پایان سال نیست، بلکه از موادمحترقه خطرزا و بمب های دست ساز است که موجب انفجار می شود و در بیشتر مواقع استفاده از این مواد منجر به مرگ خواهد شد، پس بهتر است نوجوانان و جوانان خود را از این مواد دور کنند تا روزهای پایان سال، روزهای پر از شادی برای خانواده ها باشد نه همراه با غم.
براساس آمارها، 421 نفر در حوادث چهارشنبه سوری سال 93 مصدوم و سه نفر نیز جان خود را از دست دادند.
البته بر اساس آمارها در سال 92، آمار یک هزار و 987 مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شد که بیشترین قشری که در حوادث این شب آسیب دیدند مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال بوده و همچنین بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست (38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است.
گرچه هر ساله نوجوانان و جوانان عوارض ناشی از آتش بازی و استفاده از موادمحترقه را مشاهده می کنند اما سال های بعد نیز این بی توجهی ها از سوی آنان منجر به بروز مشکلات جدی می شود و گاها نیز از دست دادن چشم و دیگر اعضای بدن مصدومان را شاهد هستیم.
عدم استفاده از موادمحترقه خطرزا یکی از راه های کاهش این گونه حوادث است تا با استفاده از موادمحترقه مجاز تنها شادی و شادمانی چهارشنبه پایان سال را نظاره گر باشیم.
خانواده های نیز باید فرزندان خود را از خرید انواع موادمحترقه خطرزا منع کنند چون طبق آمار سال های گذشته، 47،9 درصد افراد حین بازی با مواد محترقه و 26،2 درصد حین عبور به صورت عابر پیاده یا حین تماشا دچار حادثه شدند.
به رغم هشدارهای مختلف از سوی دستگاه های مختلف اما نوجوانان و جوانان توجهی به این هشدارها ندارند و تنها با اقدامات خطرآفرین، روزهای پایانی سال را برای خود، خانواده ها و اطرافیانشان به روزهای غم انگیز تبدیل می کنند.


** هشدار پلیس در آستانه چهارشنبه سوری
نیروی انتظامی در آستانه فرا رسیدن آخرین چهارشنبه سال، با بیان اینکه اهتمام پلیس تامین نظم و امنیت است، اطلاعیه ای را برای بیان توصیه هایی به مردم جهت کاهش صدمات در برگزاری این آیین صادر کرد.
بلوغ فرهنگی و اجتماعی مردم قانونمند ایران اسلامی در سال های اخیر به کاهش چشمگیر خسارات ، لطمات جانی و مالی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال منتج شده است.
کاهش صدمات جانی و مالی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال، بیانگر افزایش همدلی و همراهی صمیمانه تمامی اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان با نیروی انتظامی و توجه به آموزش های ارائه شده از سوی ناجا ، سازمان های همکار و رسانه ها بوده است.
تجربه تلخ خانواده ها در پس رفتارهای غیرقانونی و ناهنجار برخی افراد که مخل نظم و امنیت هستند، اراده نیروی انتظامی را در برخورد با هنجارشکنان تقویت و دو چندان کرده است و خرید و فروش مواد خطرآفرین، انفجاری و احتراقی که نظم و آرامش جامعه و شهروندان را مخدوش می کند، ممنوع بوده و با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.


**اهتمام نیروی انتظامی بر تامین امنیت فرد فرد جامعه است
در این اطلاعیه با بیان اینکه اهتمام نیروی انتظامی بر تامین امنیت فرد فرد جامعه است، با اعلام برخورد جدی پلیس با هنجارشکنان و تمامی کسانی که مترصد ایجاد نا امنی برای هموطنان هستند، تاکید شده است ؛ قانون شکنی و ایجاد مزاحمت در هیچ آیین و فرهنگی پذیرفته نیست و پلیس از طریق سامانه 110 آماده دریافت گزارش های مردمی است.
برهمین اساس نیروی انتظامی برای پاسداشت حقوق شهروندان و در راستای کاهش حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال با تاکید بر کوچه محوری از مردم عزیز و شریف به خصوص تمامی والدین می خواهد تا در چهارشنبه پایانی سال در کنار فرزندان خود و با نظارت و کنترل دقیق آنها از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری کنند.
در ادامه اطلاعیه آمده است، امیدواریم، امسال نیز همچون سال های گذشته با همکاری و همیاری شهروندان با پلیس و در سایه امنیت و آرامش، روزهای پایانی سال را با کمترین حوادث سپری کنیم.


** کودکان را از خطرات موادمحترقه آگاه کنیم
بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که باید والدین نسبت به سوختگی و آسیب های بدنی کودکان در چهارشنبه سوری به والدین آگاهی کامل داشته باشند و باید قبل از چهارشنبه سوری به فکر حفاظت از کودکان و نوجوانان خود بوده و در آن شب نیز مراقبت بیشتری از آنان داشته باشند.
انواع سوختگی های شدید، آسیب به چشم و گوش و قطع عضو از جمله خطراتی است که استفاده کنندگان از وسایل محترقه را تهدید می کند.
از آنجا که سوختگی و از بین رفتن چهره در کودکان، نوجوانان و جوانان از عوارض جبران ناپذیر استفاده از مواد محترقه و منفجره در شب چهارشنبه آخر سال است، پس والدین باید بیشتر مراقب فرزندانشان باشند تا ضایعه ای اسف بار گریبان آنها را نگیرد.
حوادثی مانند آتش سوزی، قطع عضو و ویرانی اماکن در چهارشنبه آخر سال ، در واقع به سبب غفلت و عدم آگاهی نوجوانان و کودکانی رقم می خورد. که برای لحظه ای شادی کاذب بدون در نظر گرفتن عواقب آن جان خود و سلامت دیگران را در بازار خطر به حراج می گذارند.
همچنین با توجه به اینکه بیشترین قشری که در حوادث سال گذشته آسیب دیدند پسران گروه های سنی 15 تا 24 سال هستند، باید نظارت بیشتری روی آنان صورت گیرد تا روزهای پایانی یال برای آنها به روزهایی غم انگیز تبدیل نشود.
بیایید نگذاریم در روزهای پایانی سال و شب های عید سعید باستانی نوروزی به کام همه ما تلخ شود و برخی از ما گرفتار سوختگی و دیگر عوارض ناشی از موادمحترقه باشیم.
نگذاریم جشن چهارشنبه سوری به جشن مرگ تبدیل شود.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان