۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین بانویی که در بیت انقلاب متولد شد و در بیت ولایت به شهادت رسید
کد خبر: ۱۵۰۷۶۴ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ ساعت: ۱۲:۵۸ ↗ لینک کوتاه

ضرورت تکریم ایام فاطمیه؛

بانویی که در بیت انقلاب متولد شد و در بیت ولایت به شهادت رسید

گرامی‌داشت فاطمیه و مواضع فاطمه، سیره فاطمه، زهد فاطمه، عبادت فاطمه، علم و حکمت فاطمه باید همیشه جزء برنامه‌ها باشد و در سخنرانی‌ها، تألیفات و در هر فرصت مناسب باید آن را بازگو کرد.

بانویی که در بیت انقلاب متولد شد و در بیت ولایت به شهادت رسید

صبح قزوین ؛---شیما شعبانی

امام خامنه ای: من تمام حوائج سالانه خود را در ایام فاطمیه از خداوند بزرگ طلب میکنم.

در آستانه شهادت جانسوز دخت والاى پیامبراکرم ـ صلى الله عليه وآله وسلم ـ حضرت صديقه كبرى ـ سلام الله عليها ـ به اهمیت ضرورت بزرگداشت این ایام می‌پردازیم. حضرت فاطمه زهرا (س ) دارای شخصیت جامع و متجلی کننده همه تعالیم و قوانین و فضایل و ارزش های والای دین مبین اسلام بود و همین جامعیت موجب شد که آن بانوی مطهر به صورت اسوه و الگویی کامل در همه اعصار و زمان‌ها و برای تربیت و پرورش زنان در همه ابعاد وجودی و دارای همه شاخصه های تعیین شده در اسلام معرفی شود. هر مسلمانی باید بداند روز شهادت حضرت زهرا(س) چه روز بزرگی است و وظیفه خود را در قبال این روز بزرگ بشناسد.

به برکت وجود انقلاب اسلامی برگزاری مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) به صورت مردمی و خودجوش و نامگذاری دو دهه فاطمیه(س) هر ساله برگزار می‌شود.

فاطمیه سال گذشته حجت الاسلام ادیب یزدی در یکی از سخنرانی های خود در خصوص نظر رهبر انقلاب درباره فاطمیه و زمان عزاداری برای حضرت زهرا (س) به بیان خاطره و نقل قولی از رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: " یادم می آید یک روز در محضر رهبر عالی قدر انقلاب بودم یکی از آقایان سوال کرد: درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره ۷۵ روز بعد از رحلت صحیح است یا ۹۵؟ رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند."

فاطمه زهرا(س) اصل و اساس ولایت است

دقیقا همین نکته ای که حضرت آقا فرمودند مدنظر است. ایام فاطمیه نسبتا طولانی است به جهت این که فضائل حضرت زهرا(س) هم بی حد و حصر و بی اندازه است. فاطمه زهرا(س) ریشه، اصل و اساس ولایت و عصمت و حقیقت امامت است. هر قدر فضائل ایشان گفته شود اولا تمام شدنی نیست و ثانیا برکات بسیاری بر بیان فضائل فاطمی آمده است به عنوان نمونه بیان فضائل فاطمه(س) نفاق را از انسان می زداید، ایمان انسان را زیاد می کند، موجب بصیرت عمیق انسان نسبت به حوادث و وقایع تاریخی می شود، انسان را با حقایق و بطن این عالم آشنا می کند، انسان را پیش خدا و حضرات معصومین(ع) خصوصا حضرت بقیة الله(عج) محبوب می نماید و زمینه کسب تقوا و فضیلت را در انسان مضاعف می کند و بسیاری از فضایل دیگر.

 لذا جامعه شیعی ما به ذکر فضائل فاطمی بسیار نیازمند است و بحمد الله فرصت خوبی هم در ایام فاطمیه فراهم شده که توسط هیئتی ها، متدینین، نمازگزاران و مسجدی ها در مراسم هایی مختلف این فضائل گفته شود.

در گراميداشت اين ايام همين بس كه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی مي فرمايد: گرامی‌داشت فاطمیه و مواضع فاطمه، سیره فاطمه، زهد فاطمه، عبادت فاطمه، علم و حکمت فاطمه باید همیشه جزء برنامه‌ها باشد و در سخنرانی‌ها، تألیفات و در هر فرصت مناسب باید آن را بازگو کرد.

حضرت زهرا (س) کيست؟

لذا اينجاست که بايد فهميد حضرت زهرا (س) کيست؟ اين است که هيچ کس نمي تواند مقام فاطمه زهرا (س) را بداند.  بقدري ساحت بلند است، مقام منيع است که حتي در عالم بقاء هم درک نمي شود زهرا کيست؟

شخصي از امام صادق (ع) پرسيد: چرا حضرت فاطمه، زهرا ناميده شد؟ حضرت پاسخ دادند: چون قصري خداوند براي او ساخته که آن قصر نه از طرف بالا متصل به جايي است و نه اتکاء به استوانه اي دارد. آن قصر معلق است به قدرت پروردگار. صد هزار باب دارد و بر هر بابي هزار ملک است. آن قصر آن اندازه با اهل بهشت فاصله دارد که اهل زمين با کوکب درّي فاصله دارند و از زمين به آن کوکب دري در آسمان نگاه مي کنند. اهل بهشت نيز اينگونه به قصر حضرت نگاه مي کنند. اين سرّ اسم « زهرا » است.

حضرت علی(ع) در این باره فرمودند؛ فاطمه، زهرا نامیده شد چون خدا او را از نور عظمت خود خلق کرده است. چشم‌های ملائکه از دیدن آن نور درمانده شد و تمام آنها به تابش نور صدیقه زهرا(س) به سجده افتادند و گفتند خدایا این نور چیست؟ خدا فرمود این نوری از نور من است و ساکن کردم او را در سماء، خلق کردم او را از عظمت خود، بیرون می‌آوردم او را از صلب نبییّ که برتر از همه انبیا است و از همین نور خارج می‌کنم ائمه‌ای که اقامه می‌کنند امر مرا و هدایت به حق می‌کنند.

 اين گوهري است که ستاره درخشان تمام اهل بهشت است. با توجه به اينکه در ايام سوگواري حضرت فاطمه (س) قرار گرفته ايم تأمل کنيم و ببينيم يک چنين شخصيتي چگونه از دنيا رفت؟ و چگونه به سوي پدرش حضرت محمد (ص) بازگشت؟

 سني و شيعه نوشته اند که حضرت فاطمه زهرا (س) وقتي از دنيا رفت «کانت کالخيال» يعني حضرت هم چون شبهي شده بود (از شدّت ضعف و لاغري). چه مصيبت هايي بر حضرت وارد شد که اميرالمومنين (ع) خطاب به نبيّ مکرم اسلام (ص) فرمود: ”يا رسول الله امانتي که داده بودي برگردانده شد.”
دقت شود در اين عبارت که اميرالمومنين (ع) نفرمود امانت را برگرداندم بلکه فرمود: برگردانده شد
.
همان طوري كه اسلام و خاتم النبين (ص) وابسته به سيدالشهداء است، مذهب و اميرالمومنين وابسته به صديقه کبري (س) است. علماي اهل سنت مانند زمخشري و علماي شيعه هم چون شيخ صدوق (ره) و... روايتي را نقل کرده اند که منتهي مي شود به جابربن عبدالله انصاري که اين صحابي جليل القدر فرمود:
 شنيدم پيامبر اکرم (ص) سه روز قبل از رحلتشان به اميرالمومنين (ع) فرمودند:  سلام بر تو اي پدر دو ريحانه (منظور امام حسن و امام حسين عليهما السلام مي باشد) تو را وصيت مي کنم به دو ريحانه ام از دنيا، پس به زودي دو رکن تو منهدم مي گردد، البته خداوند خليفه جبران کننده من است بر تو؛ پس هنگامي که نبيّ مکرم اسلام (ص) از دنيا رفتند، اميرالمومنين (ع) فرمودند: اين يکي از دو رکن من بود که پيامبر (ص) به من فرمود. و هنگامي که حضرت فاطمه از اين دنيا رفت اميرالمومنين فرمودند: اين رکن دوم من بود که رسول الله (ص) فرموده بودند.

اهميت عزاداري شهادت فاطمه زهرا(س)


آن پرچم هايي که در روز شهادت حضرت زهرا (س) بلند مي شود پرچم هايي است که به اسم نصرت او بلند مي شود يعني با عزاداري هايمان با زبان حال به حضرت مي گوييم: اگر جنازه ات دل شب دفن شد و ما نبوديم خدمتي در آن روز آنجام دهيم اين خدمت ناقابل ماست در اين روز و از خداوند متعال مي خواهيم آن را از ما بپذيرد و ما را به فوز عظيم برساند.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر عظمت حضرت زهرا(س)، گفت: والله هر کاری بکنید خلأ این مصیبت را پر نمی‌کند، همه آل‌الله ذره‌ای در مقابل این کلمه هستند؛ همه ائمه(ع) میوه درخت حضرت زهرا(س) هستند اما کجا حق ایشان ادا شد؛ اولین کسی که وارد بهشت می‌شود به احسن صورت و اکمل هیأت زهرا(س) است اما پهلو شکسته و بازو ورم کرده.

آنچه در پى مى آيد گزيده اى از سخنان اين دو فرزند شايسته حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ است كه نشان از توجه بالای رهبری نظام در بر پایی با شکوه عزاداري حضرت فاطمه زهرا (س) همانند عزاداري حضرت سيدالشهدا (ع) در ايام فاطميه را دارد که تقديم حضورتان می گردد:

 الف ـ فاطمه زهرا(س) در كلام امام خمینی(ره):


1.حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ زنى كه اگر مرد بود نبى بود، زنى كه اگر مرد بود به جاى رسول الله بود. صحيفه نور، ج 6، ص 185، 26/2/58


2. حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ زنى كه هر كسى با هر بينش درباره او گفتارى دارد و از عهده ستايش او برنيامده. احاديثى كه از خاندان وحى رسيده به اندازه فهم مستمعان بوده و دريا را در كوزه اى نتوان گنجاند، و ديگران هر چه گفته اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او. صحيفه نور، ج 12، ص 72، 15/2/59

ب ـ دخت آفتاب در كلام رهبر انقلاب:

شخصيت‌ زهراي‌ اطهر، در ابعاد سياسي‌ و اجتماعي‌ و جهادي‌، شخصيت‌ ممتاز و برجسته‌يي‌ است؛ به‌ طوري‌ كه‌ همه‌ي‌ زنان‌ مبارز و انقلابي‌ و برجسته‌ و سياسي‌ عالم‌ مي‌توانند از زندگي‌ كوتاه‌ و پرمغز او درس‌ بگيرند. زني‌ كه‌ در بيت‌ انقلاب‌ متولد شد و تمام‌ دوران‌ كودكي‌ را در آغوش‌ پدري‌ گذراند كه‌ در حال‌ يك‌ مبارزه‌ي‌ عظيم‌ جهاني‌ فراموش‌ نشدني‌ بود. آن‌ خانمي‌ كه‌ در دوران‌ كودكي‌، سختيهاي‌ مبارزه‌ي‌ دوران‌ مكه‌ را چشيد، به‌ شعب‌ ابي‌طالب‌ برده‌ شد، گرسنگي‌ و سختي‌ و رعب‌ و انواع‌ و اقسام‌ شدتهاي‌ دوران‌ مبارزه‌ي‌ مكه‌ را لمس‌ نمود و بعد هم‌ كه‌ به‌ مدينه‌ هجرت‌ كرد، همسر مردي‌ شد كه‌ تمام‌ زندگيش‌ جهاد في‌سبيل‌الله‌ بود و در تمام‌ قريب‌ به‌ يازده‌ سال‌ زندگي‌ مشترك‌ فاطمه‌ي‌ زهرا و اميرالمؤمنين‌(عليهماالسلام‌)، هيچ‌ سالي‌، بلكه‌ هيچ‌ نيم‌ سالي‌ نگذشت‌ كه‌ اين‌ شوهر، كمر به‌ جهاد في‌سبيل‌الله‌ نبسته‌ و به‌ ميدان‌ جنگ‌ نرفته‌ باشد و اين‌ زن‌ بزرگ‌ و فداكار، همسري‌ شايسته‌ي‌ يك‌ مرد مجاهد و يك‌ سرباز و سردار دايمي‌ ميدان‌ جنگ‌ را نكرده‌ باشد.

پس‌، زندگي‌ فاطمه‌ي‌زهرا(س‌)، اگر چه‌ كوتاه‌ بود و حدود بيست‌ سال‌ بيشتر طول‌ نكشيد؛ اما اين‌ زندگي‌، از جهت‌ جهاد و مبارزه‌ و تلاش‌ و كار انقلابي‌ و صبر انقلابي‌ و درس‌ و فراگيري‌ و آموزش‌ به‌ اين‌ و آن‌ و سخنراني‌ و دفاع‌ از نبوت‌ و امامت‌ و نظام‌ اسلامي‌، درياي‌ پهناوري‌ از تلاش‌ و مبارزه‌ و كار و در نهايت‌ هم‌ شهادت‌ است‌. اين‌، زندگي‌ جهادي‌ فاطمه‌ي‌زهراست‌ كه‌ بسيار عظيم‌ و فوق‌العاده‌ و حقيقتا بي‌نظير است‌ و يقينا در ذهن‌ بشر ـ چه‌ امروز و چه‌ در آينده‌ ـ يك‌ نقطه‌ي‌ درخشان‌ و استثنايي‌ است‌. سخنراني‌ در ديدار جمع‌ كثيري‌ از بانوان‌ كشور 26/10/68


2. ساده زيستى دختر پيامبر يك نمونه براى زنان امروز جامعه ماست. ما روحيه مصرف گرايى را كنار بگذاريم و در زندگى به حد لزوم اكتفا كنيم و از افراط بپرهيزيم و آرزوهاى حقير و كوچك را فداى ارزشهاى بزرگ بكنيم، نمونه كامل آن را در زندگى فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ مى توان در تاريخ مشاهده كرد. جهيزيه دختر پيامبر فقيرانه ترين جهيزيه اى بود كه در آن روز در بين مردم رايج بود. 4/11/64


3. در صحنه تعريف معنوى فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ وارد نمى شويم، ليكن در زندگى معمولى اين بزرگوار يك نكته مهم است و آن جمع بين زندگى يك زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظايفش در خانه از يك طرف و بين وظايف يك انسان مجاهد، غيور، خستگى ناپذير در برخوردش با حوادث سياسى مهم بعد از رحلت رسول اكرم ـ صلى الله عليه وآله وسلم ـ كه به مسجد مى آيد و سخنرانى و موضعگيرى و دفاع مى كند و حرف مى زند و يك جهادگر به تمام معنا و خستگى ناپذير و محنت پذير و سختى تحمل كن است از طرفى ديگر.68/9/22

4. وجود حضرت زهرا ـ عليها السلام ـ با آن حكمت، گويندگى، قدرت تحليل سياسى و اجتماعى و آينده نگرى و نيز قدرت برخورد با عظيم ترين مسائل زمان خود، نشان دهنده اين واقعيت است كه يك زن مسلمان مى تواند در سنين جوانى هم به مقامات عالى و معنوى و عرفانى دست يابد. 8/9/72

انتهای پیام/140
4

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان