۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شناسایی دقیق وضعیت «کودکان کار و خیابان» در دستور کار بهزیستی
کد خبر: ۱۴۹۷۹۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

شناسایی دقیق وضعیت «کودکان کار و خیابان» در دستور کار بهزیستی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تهیه اطلس آسیب‌ها و همچنین شناسایی دقیق وضعیت کودکان کار و خیابان ‌طی همکاری با انجمن‌ها وNGOهای فعال در این حوزه خبر داد و گفت که این امر در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

شناسایی دقیق وضعیت «کودکان کار و خیابان» در دستور کار بهزیستی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تهیه اطلس آسیب‌ها و همچنین شناسایی دقیق وضعیت کودکان کار و خیابان ‌طی همکاری با انجمن‌ها وNGOهای فعال در این حوزه خبر داد و گفت که این امر در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» صبح قزوین ( صبح قزوین در ارتباط با ساماندهی کودکان کار و خیابان ضمن تاکید بر آنکه رویکرد بهزیستی در این حوزه مبتنی بر جذب آنان است نه برخوردهای شدید و مدل‌های ضربتی اظهار کرد: 90 درصد کودکان کار و خیابان دارای پدر و مادر بوده و با والدین خود زندگی می‌کنند، به همین دلیل نمی توان این کودکان را از خانواده جدا کرد.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در سال 95 بودجه بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان حدود 12 میلیارد تومان است گفت: اولویت بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابان گسترش و توسعه مراکز روزانه «کودک و خانواده» ویژه این افراد است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه در سال جاری این مراکز در 15 استان کشور به صورت پایلوت فعال و حدود 2500کودک کار وخیابان را جذب کردند افزود: در حال حاضر گسترش این مراکز در سراسر کشور و افزایش تعداد حضور کودکان در آنجا را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

فرید در ادامه ضمن بیان اینکه جنوب شهر تهران و استانهای خوزستان، البرز و ... جزو پایلوت اولیه این طرح بوده‌اند اظهار کرد:‌ در نظر داریم تعداد این مراکز روزانه ویژه کودکان کار و خیابان را در شهرهای بزرگ همچون تهران به علت شدت آسیب، افزایش دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در مراکز روزانه ویژه کودکان کار و خیابان خدماتی همچون یک وعده غذای گرم، مهارت‌های زندگی، سواد آموزی توام با ارتباط صحیح با خانواده به کودکان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که نمی‌توان کودک خیابانی را از خانواده‌اش جدا کرد زیرا در صورت جدایی نمی توان اقدامات موثری برای آن‌ها به انجام رساند. به همین دلیل نیاز است برای ساماندهی آنان شیوه‌هایی را در دستورکار قرار دهیم که منجر به برقراری ارتباط صحیح میان کودک و خانواده شود و در جامعه پذیری صحیح این کودکان تاثیرگذار باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن تاکید برآنکه تمامی فرایند شناسایی و ساماندهی کودکان کار و جذب آن‌ها به مراکز روزانه از طریق NGOها و انجمن‌های غیردولتی صورت می گیرد اظهار کرد: NGOها و انجمن‌های غیردولتی به صورت منطقه‌ای در تهران آموزش دیده اند تا بتوانند از طریق برقراری ارتباط موثر با این کودکان به نحو احسن آن‌ها را جذب این مراکز کنند؛ به این ترتیب در جذب کودکان به این مراکز به هیچ عنوان نیروی انتظامی و مراجع قضایی دخالت ندارند.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه این کودکان دارای وضعیت‌های متفاوتی هستند و نمی توان همه آنها را یکسان در نظرگرفت گفت: نحوه ارتباط با کودک خیابانی که دارای مادر سرپرست خانوار و یا پدر معتاد است با یکدیگر متفاوت است به همین دلیل باید در ارائه خدمات خود این مسائل را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم خدمات موثری به آن‌ها ارائه دهیم.

فرید در ادامه ضمن تاکید بر آنکه خدمات ارائه شده به این کودکان در این مراکز کاملا رایگان است تاکید کرد: شیوه های مراقبت فردی و اجتماعی در این مراکز به کودکان کار و خیابان ارائه می‌شود؛ برای مثال بسیاری از این کودکان اقدام به جمع آوری زباله و ضایعات می‌کنند و باید برای جلوگیری از ابتلای آن‌ها ابه انواع بیماری‌ها چون HIV مثبت و ... به آن‌ها آموزشهایی داده شود تا بدانند نباید به سرنگ و یا لوازمی از این قبیل دست بزنند.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه استقبال خوبی از مراکز روزانه ویژه کودکان کار و خیابان شده است ادامه داد:‌ بهزیستی و سایر دستگاه های دولتی به تنهایی نمی توانند برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی اقدامات موثری را به عمل آورند بلکه نیاز است که سازمان‌های غیردولتی فعال دراین حوزه به دلیل گستردگی و نفوذ بیشتر با ما همکاری کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه طرح «کودک و خانواده» یکی از سیاست‌های اصلی بهزیستی گفت: در این طرح در نظر داریم طی برقراری ارتباط موثر با خانواده، استعداد سایر افراد خانواده را شناسایی کرده تا از طریق آن بتوانیم برای آن‌ها اشتغال زایی کنیم و به این ترتیب از ساعات حضور اجباری کودک در خیابان بکاهیم.

وی افزود: علاوه بر آن طی رایزنی با شهرداری قصد داریم که کودکان حاضر در مراکز روزانه ویژه کودکان کار و خیابان بهزیستی را از امکانات رفاهی و تفریحی چون شهربازی، استخر و ...بهره مند کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان تاکید کرد:‌ هر چقدر بتوانیم از ظرفیت‌های NGOها و سمن‌ها در این حوزه بیشتر استفاده کنیم در ساماندهی این قشر موفق‌تر خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان