۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تشکیل شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور/ اعطای وام ۱۰۰ میلیونی به فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا
کد خبر: ۱۴۹۳۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ ساعت: ۱۱:۵۳ ↗ لینک کوتاه

وزیر علوم در نشست خبری خبر داد:

تشکیل شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور/ اعطای وام ۱۰۰ میلیونی به فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا

وزیر علوم گفت: در زمینهٔ ازدواج و اشتغال دانشجویی ۴۰ میلیارد اعتبار نیز در اختیار ما قرار گرفته است. در میان دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع دکتری مبلغ صد میلیون تومان وام به آن‌ها اعطاء می‌کنیم.

تشکیل شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور/ اعطای وام ۱۰۰ میلیونی به فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، دکتر محمد فرهادی در دومین نشست خبری که با اصحاب رسانه در سال 94 برگزار شد به تشریح و ارائه آمارها و دستاوردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 94 پرداخت.

فرهادی به تدوین و تصویب 28 مورد از برنامه‌های درسی و آماده‌سازی 22 برنامه درسی در حوزه آموزشی اشاره کرد و افزود: بازنگری آیین‌نامه استعدادهای درخشان در دستور کار است.

وزیر علوم از تدوین مجدد آیین‌نامه تحصیلی از کارشناسی به دکترا خبر داد و گفت: در برخی از رشته‌های علوم پایه مخصوصاً رشته‌های ریاضی و فیزیک و بیولوژیک این مشکل را داشتیم که بعد از ورود به دانشگاه و گذراندن مقطع کارشناسی مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد استقبال واقع نمی‌شد که ما توانستیم با تدوین و بازنگری مجدد این مشکل را برطرف کنیم.

وی از تصویب 3 هزار و 700 رشته مراکز آموزش عالی دولتی و بررسی 9 هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

وزیر علوم در ادامه به بحث سطح‌بندی آموزش عالی دولت و غیردولتی اشاره کرد. وی به یکی از اصلی‌ترین اقدامات صورت گرفته در مورد رشته‌هایی که دیگر کاربردی نداشته اند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از 600 رشته‌ای که این مشکل را داشتند 322 رشته به‌صورت صد در صد مورد بازنگری قرار گرفتند که به‌تدریج از ابتدای سال تحصیلی جدید جایگزین برنامه‌های قدیمی می‌شوند.

وزیر علوم در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائل تقویت زیرساخت‌ها بوده است بر این اساس ما شبکه آزمایش‌های علمی کشور را تشکیل دادیم همچنین تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی را از 20 به 120 که آخرین مورد روز گذشته در دانشگاه خوارزمی افتتاح کردی افزایش دادیم. ما در ساماندهی مراکز آموزش عالی اطلاعات 1446 آزمایشگاه و 18240 مورد از تجهیزات آن‌ها را ثبت نموده‌ایم خوشبختانه هم‌اکنون 263 مرکز علمی و پژوهشی عضو شبکه کلان آزمایشگاهی هستند.

اعطاء وام دانشجویی به 282 هزار دانشجو در سال جاری
فرهادی در ادامه این نشست به موضوعات پیرامون دانشجویان کشور پرداخت و گفت: خوشبختانه با توجه به اعتبارات موجود امسال توانستیم به 282 هزار دانشجو وام دانشجویی بدهیم با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید اعتبار صندوق رفاه دانشجویی نسبت به سال گذشته 67 درصد رشد داشت این علیرغم مشکلات مالی و اقتصادی دولت بود.

وزیر علوم در ادامه گفت: در زمینهٔ ازدواج و اشتغال دانشجویی 40 میلیارد اعتبار نیز در اختیار ما قرار گرفت همچنین در میان دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع دکتری مبلغ صد میلیون تومان وام به آن‌ها اعطاء کنیم.

فرهادی همچنین در مورد مادران شیرده دانشجو گفت: توانستیم در اقدامی مؤثر به این دانشجویان مبلغ 2 میلیون تومان وام بدهیم. همچنین بااعتبار 20 میلیاردی که در اختیار قرار گرفت توانستیم 6 هزار و 880 دانشجوی دکترا را مورد حمایت قرار دهیم.

افزایش کرسی‌های زبان فارسی از 29 به 50 کشور در دنیا/حضور 254 نخبه ایرانی خارج از کشور
فرهادی در ادامه نشست به ارائه آمارهایی در رابطه با فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه بین‌الملل پرداخت و گفت: ما در حوزه بین‌الملل توانسته‌ایم یک سری اقدامات مؤثری را انجام دهیم ازجمله اجلاس وزرا علوم عضو جنبش عدم تعهد که پیگیری‌هایش از اواخر سال گذشته شروع‌شده است همچنین در استای اقدامات صورت گرفته در حوزه بین‌الملل اقدامات زیر صورت گرفته است:

- افزایش کرسی‌های فعال زبان فارسی در دنیا از 26 به 29

- افزایش کرسی‌های زبان فارسی از 29 کشور به 50 کشور در دنیا

- اجرای 95 پروژه تحقیقاتی مشترک با سایر کشورهای دنیا

- استفاده از توان 254 نخبه ایرانی خارج از کشور در راستای بهبود شرایط آموزشی کشور

- شرکت 422 نفر از اساتید علمی کشور در کنفرانس‌های علمی و بین‌المللی

- حضور یک هزار و 132 استاد بین‌المللی در کشور به‌منظور تدریس و ارائه پروژه‌های آموزشی

- نشست رؤسای دانشگاه‌های منطقه قفقاز با حضور 50 کشور

- نشست کشورهای حوزه خلیج‌فارس با حضور 16 کشور

فرهادی همچنین در پایان توضیحات خود در مورد دستاوردهای وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حوزه بین‌الملل گفت: تفاهم‌نامه‌هایی را با سایر کشورهای دنیا داشته‌ایم که شامل تبادل استاد، دانشجو، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و غیره می‌شود.

تکمیل و بهره‌برداری 500 هزار مترمربع فضای آموزشی در کشور
وزیر علوم در ادامه نشست در رابطه با توجه به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علمی کشور گفت: در سال جاری بالغ‌بر 500 هزار مترمربع فضای آموزشی را تکمیل و به بهره‌برداری رساندیم. همچنین 40 هزار مترمربع از ساختمان‌های آموزشی را که دارای ارزش تاریخی بوده‌اند و 125 هزار مترمربع از کل فضاهای آموزشی کشور را بازسازی و مرمت کردیم.

رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۴ در جایگاه چهارم جهان قرار داشت

وزیر علوم گفت: طی سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ایران از نظر تولید علم در جایگاه شانزدهم و از نظر رشد علمی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.

فرهادی تاکید کرد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن رشد علمی منفی داشته اند.

ادغام معاونت های آموزشی و پژوهشی صحت ندارد

وی گفت: موضوع ادغام معاونت های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها صحت ندارد.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه ها چارچوب اداری مشخصی دارند و معاونت ها نیز بر اساس این چارچوب تعیین و تشکیل می شوند.

فرهادی خاطرنشان کرد: ممکن است در دانشگاه های تازه تاسیس تنها ۲ یا ۳ معاونت داشته باشیم اما به تدریج که فعالیت این دانشگاه ها افزایش می یابد، چارت سازمان آنها نیز تکمیل می شود.

تخصیص 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های پژوهشی کشور
وزیر علوم در رابطه با برنامه‌های پژوهشی کشور نیز گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه علاوه بر بودجه قانونی برنامه‌های پژوهشی کشور مبلغ 7 هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه برای پروژه‌های پژوهشی کشور در نظر گرفته‌شده است.

وی در پایان این نشست گفت: وضعیت پارک‌های علم و فناوری کشور بهتر شده است این در حالی است که تعداد این پارک‌ها را به 38 پارک ارتقاء داده‌ایم .

وی در ادامه گفت: در سال جاری گردش مالی پارک‌های علم و فناوری یک هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین گفت: در طول دولت تدبیر و امید شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری توانسته‌اند 142 میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته باشند.

فرهادی همچنان خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با برنامه‌های علمی و آموزشی کشور امیدواریم در سال آینده به جایگاه مرجعیت علمی در دنیا که خواسته ایشان است با حمایت دولت تدبیر و امید برسیم.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان