۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بسته شدن تقویم سال ۹۴ با رکود بازار و گرانی/ قیمت انواع کالاهای اساسی مردم در بازار قزوین+ جدول
کد خبر: ۱۴۹۲۵۳ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ ساعت: ۹:۴۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بسته شدن تقویم سال ۹۴ با رکود بازار و گرانی/ قیمت انواع کالاهای اساسی مردم در بازار قزوین+ جدول

افزایش قیمت در برخی از کالاها در روزهای پایانی سال با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها همخوانی ندارد با توجه به مشکلات به نظر می رسد که دولت تدبیر و امید در تنظیم بازار شب عید موفق عمل نکرده است.

بسته شدن تقویم سال ۹۴ با رکود بازار و گرانی/ قیمت انواع کالاهای اساسی مردم در بازار قزوین+ جدول
 به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، در این روزها شب عید و گرانی به دو کلمه رایج در بین اقشار مختلف مردم تبدیل شده است.

وجود رکود اقتصادی و گرانی و کاهش قدرت خرید مردم شرایط سخت اقتصادی را برای مردم رقم زده است و در این میان آنچه به گوش مسئولین نمی رسد فریاد است!
باتوجه به اینکه قرار بود طی برنامه های 100 روزه جناب رئیس جمهور مردم کشور شاهد تحول حوزه اقتصاد و انجام برنامه های کوتاه مدت باشند اما این شعار انتخاباتی محقق نشد و طی دو سال گذشته دولت فقط با دادن امید کاذب مردم را به زمان نامشخصی برای داشتن یک اقتصاد پایدار ارجاع می دهد، از سوی دیگر وزیر اقتصاد در نشست خبری خود با متولیان خصوصی سازی در کشور با انتقاد از کسانی که نفس او را بریده اند به بیان مشکل حوزه اقتصاد اعتراف کرده و حتی آمادگی خود را برای استعفا اعلام می کند، اما مردم در این میان کجای ماجرا قرار گرفته اند؟

کاهش قدرت خرید خانواده‌ها
 
در روزهای پایانی سال انتظار می‌رفت بازار خرید شب عید امسال داغ باشد اما برخلاف ازدحام و شلوغی جمعیت در بازار دخل فروشندگان خالی‌ست. گرانی و دست خالی خانواده ها شادی روزهای عید را تلخ کرده است و مردم ناچارند برای تامین نیاز و خواسته های خود، آن چه را که می خواهند یا کمتر و یا با کیفیت پایین تر خریداری کنند.
افزایش قیمت در برخی از کالاها در روزهای پایانی سال با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها همخوانی ندارد با توجه به مشکلات به نظر می رسد که دولت تدبیر و امید در تنظیم بازار شب عید موفق عمل نکرده است. افزایش قیمت کاذب، تب تقاضا مفهوم غیرملموسی نبوده و هرساله تکرار می شود اما متاسفانه دولت نمی تواند از تجربه سال های گذشته در خصوص این گرانی ها استفاده کند و راهکاری را برای بهبود اوضاع ارائه دهد. 
بازار داغ شب عید برای دلالان
برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در ایام عید همه ساله مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است با وجود تمامی اظهارات مسئولان در خصوص تلاش برای تنظیم بازار باز هم قیمت ها رشد قابل توجهی داشته است.
دولت باید با درنظرگرفتن سازوکاری مشخص اجازه حضور دلالان در بازار را از آنان سلب کند و مردم نباید تاوان ضعف نظارت مسئولان و سودجوی دلالان را بدهند. باز بودن دست دلالان در نرخ گذاری ها تبعات بی شماری برای اقتصاد در بر دارد. بی ثباتی نرخ ها در بازار به نفع سودجویان و به ضرر مصرف کنندگان است.
متاسفانه این روزها تصمیمات مقطعی دولت از جمله برگزاری نمایشگاه های بهاره برای تنظیم قیمت ها نیز نمی تواند تاثیر چندانی بر تثبیت قیمت های شب عید داشته باشد.

عیدی که کفاف هزینه آخر سال را نمی‌دهد


در طول چند سال اخیر پرداخت عیدی به کارکنان به گونه‌ای بود که در سال 1390 حدود 350 هزار تومان و در سال 1391 حدود 402 هزار و 500 تومان و در سال گذشته 503 هزار تومان تعیین و همراه حقوق بهمن ماه به حساب کارکنان دولت واریز شد در حالی که عیدی کارکنان از سوی دولت در سال جاری 688 هزار تومان در نظر گرفته شده است اما گرانی های بازار کفاف خرید تمامی کالاهای اساسی را به اقشار متوسط و ضعیف جامعه نخواهد داد.
گرانی سرسام آور پوشاک زنانه و بچگانه


مغازه داران در تشریح دلایل بالا بردن قیمت پوشاک، بالا رفتن قیمت دلار را بهانه می‌کنند حتی قیمت لباس دستفروشان نیز چند برابر شده است. 
پوشاک به گفته بسیاری از فروشندگان، بین بیست تا پنجاه درصد گرانتر از سال گذشته شده است. مردم از قیمت‌های بالای پوشاک و برخی کالاهای دیگر ناراضی هستند و معتقدند، فروشندگان به خاطر ایام نوروز و اشتیاق مردم به خرید لباس عید، قیمت‌ها را چند برابر کرده‌اند و بیشترین سوء استفاده در بخش پوشاک در بخش لباس زنانه و بچگانه اتفاق می‌افتد.

گرانی آجیل شب عید در میان رکود بازار

 
هر چقدر هم که در این سال‌ها آجیل گران شده باشد، باز هم خانواده‌های ایرانی از حضور آجیل در سر سفرههای عید خود صرفنظر نمی کنند.
بیش از 70 قلم کالا در ترکیبات آجیل و خشکبار دیده می شود و این کالاها مشمول قیمت گذاری و نرخ مصوب نیست بلکه تابع عرضه و تقاضا و میزان توزیع است و فعالان این حوزه می توانند حداکثر 10 درصد به قیمت خرید خود در برگه های رسمی اضافه کنند. 
   

میوه شب عید ارزان می‌شود
رئیس صنف میوه فروشان استان قزوین درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار اظهار کرد: میوه برای ایام عید به اندازه کافی موجود است و مردم نگرانی برای میوه شب عید نداشته باشند. امسال سال پرمحصولي محسوب مي‌شود و شرایط قیمتی در بازار نشان مي‌دهد كه میوه نسبت به هفته گذشته كاهش قيمت داشته است.
با اینکه مسئول صنف میوه فروشان از کاهش قیمت ها می گوید اما میوه ها در میادین رسمی میوه و تره‌بار شهرداری با قیمت 2 هزار و 700 تومان ولی در بازار، با همان قیمت‌های 6-7 هزار تومانی مرسوم فروخته می‌شود.


 ماهی شب عید در بازار چند؟

آخر سال بازار خرید ماهی برای تهیه ماهی پلوی شب عید ‌داغ است. طبیعی است که وقتی تقاضا برای یک محصول زیاد می‌شود، قیمت‌ها بالا برود. برای همین اگر سری به فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر بزنید نسبت به یک ماه پیش قیمت‌ها 2،3 هزار تومان بیشتر شده‌اند.

بازار داغ ماهی قرمز شب عید
 
تقاضای بالای ماهی قرمز در این روزها قیمت هر کدام از آن‌ها را تا 5 هزار تومان هم بالا برده است این درحالی است که به گفته مسئولان سازمان شیلات قیمت منطقی برای هر قطعه ماهی قرمز نهایتا 2 هزار تومان است.

قیمت مرغ و گوشت دربازار قزوین
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان