۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فرجی دانا نیامده زیر قولش زد
کد خبر: ۱۴۸۹۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

وزیر علوم در راه استیضاح مجلس؛

فرجی دانا نیامده زیر قولش زد

فرجی‌دانا در تاریخ ۰۵ آبان ۱۳۹۲ توانست از مجموع ۲۶۱ رای ماخوذه نمایندگان، با ۱۵۹ رای موافق و ۷۰ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در دست بگیرد اما با گذشت تنها ۱۰ روز از تصدی او بر این وزارتخانه اعتراض جمع کثیری از نمایندگان را به همراه آورد.

فرجی دانا نیامده زیر قولش زد
به گزارش صبح قزوین به نقل از مشرق، هنوز مهر رای اعتماد رضا فرجی دانا از سوی نمایندگان مجلس خشک نشده است انتصاب های جنجالی در وزارت علوم کار دست فرجی دانا داد و حالا زمزمه‌های استیضاح به میان آمده، استیضاحی که می‌توان به سادگی ردپای آن را در قول و قرارهای فرجی دانا قبل از گرفتن رای اعتماد از سوی نمایندگان دید، قول و قراری که پس گذشت تنها چند روز به فراموشی سپرده شد و اعتراض نمایندگان را به همراه آورد.
قول و قرار وزرا با نمایندگان مجلس پیش از این نیز درسرهایی را در عرصه سیاسی کشور به همراه داشته است، قول شرف سعید مرتضوی برای استعفا از تامین اجتماعی یکی از قول و قرارهایی بود که با عدم تحقق آن، وزیرکار دولت احمدی نژاد را استیضاح و برکنار کرد.
فرجی‌دانا در تاریخ ۰۵ آبان ۱۳۹۲ توانست از مجموع 261 رای ماخوذه نمایندگان، با 159 رای موافق و 70 رای مخالف و 32 رای ممتنع تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در دست بگیرد اما با گذشت تنها 10 روز از تصدی او بر این وزارتخانه اعتراض جمع کثیری از نمایندگان را به همراه آورد.
آغاز انتصاب‌های جنجالی در وزارت علوم 82 نفر از نمایندگان خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص انتصاب افراد دخیل در فننه 88 در مناصب جدید مدیریتی که خلاف وعده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی بوده است، تذکر کتبی دادند.
فرجی‌دانا تنها چند روز پس از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس، جعفر توفیقی را به عنوان مشاور خود و میلی‌منفرد را به عنوان معاون آموزشی این وزارتخانه معرفی کرد، این در حالی است که نمایندگان با توجه به سوابق میلی‌منفرد رای اعتماد به وی ندادند و نسبت به احتمال معرفی جعفر توفیقی نیز اعلام مخالفت کرده بودند.
جعفر توفیقی چندی پیش برای پاسخ دادن به سوالات و انتقادات نمایندگان در خصوص عملکرد گذشته اش در دیداری با اعضای کمیسیون آموزش حاضر شد ولی نتوانست پاسخ مناسبی در مورد عملکرد خود در فتنه 88 و همچنین عزل و نصب های خود در وزارت علوم به نمایندگان بدهد و به همین دلیل با مخالفت مجلس مواجه شد و نتوانست اعتماد نمایندگان را جلب کند.
میلی منفرد نیز از جمله وزرای پیشنهادی روحانی بود که با مخالفت شدید مجلس مواجه شد به صورتی که در جلسه رای اعتماد 162 رأی منفی کسب کرد و موفق به حضور در کابینه یازدهم نشد.
دانشجویان و دانشگاهیان از وی به عنوان یکی از همراهان فتنه و آشوب های سال 88 یاد می‌کردند و او نیز در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشت نتوانسته بود پاسخ های قانع کننده ای در خصوص سوابق خود ارائه دهد.
 قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درمورد جلسه ای که با میلی‌منفرد برگزار کردند، اظهار داشت: «در بخش دیگری از جلسه امروز تعدادی ازنمایندگان مجلس سوالاتی را از میلی منفرد درباره امضای نامه و بیانیه علیه نظام و حضور در تحصن دانشگاهیان در فتنه 88 مطرح کردند که میلی‌منفرد پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای ارائه نداد و سعی می‌کرد به گونه‌ای به سوالات جواب ندهد.
»
دفاع فرجی‌دانا از انتصاب‌ها روز یکشنبه رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان امور دانشجویان، دلیل انتصابات خود را در جمع خبرنگاران اعلام کرد.
وی گفت: نمی‌خواستیم در ستاد وزارت علوم با توجه به برنامه‌های ارائه شده در مجلس رکود ایجاد شود.
چندین تن از مسئولان وزارت علوم تغییر کرده بودند و لازم بود از دوستانی که مفید فایده بودند بخواهیم در سمت‌های جدید فعالیت کنند.
فرجی دانا تصریح کرد: از تمام دوستانی که در وزارت علوم منشا خیر بوده‌اند تشکر کردیم و لازم است مدیران دیگر هم تعیین تکلیف شوند.
فرجی‌دانا زیر قولش زد حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با اشاره به عزل و نصب‌های صورت گرفته در وزارت علوم عنوان کرد «استفاده از اصلاح‌طلبان در یک وزارتخانه هیچ اشکالی ندارد و اصراری نیست که حتما از یک جناح خاص در وزارت علوم استفاده شود.
اما باید اهداف وزارت علوم، رشد علمی و تربیت نیروها در جهت تقویت اندیشه‌های جمهوری اسلامی باشد.
» وی با تاکید بر اینکه رشد علمی فقط در سایه آرامش صورت می‌گیرد، گفت: «متاسفانه آقای فرجی‌دانا با اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات به نمایندگان قول داده بود، زیر قول خود زده و در وزارت علوم از فتنه‌‌گران استفاده کرده است.
» نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد:‌ «فتنه جدا از اصلاح‌طلبی است چرا که فتنه‌‌گران اصل نظام را به چالش کشیدند و رای مردم در سال 88 را نپذیرفتند و در راستای منافع آمریکا گام برداشتند.
» نبویان تاکید کرد: «کمیسیون آموزش و تحقیقات در برابر ورود فتنه‌‌گران به وزارت علوم، آموزش و تحقیقات عقب‌نشینی نخواهد کرد و ما علاوه در همین زمینه از وزیر علوم سؤال خواهند کرد.
» وی تصریح کرد: «فتنه‌گران می‌خواهند دانشگاه را به آشوب بکشند و آقای فرجی‌دانا نیز تندترین افراد را در سمت معاونت و مشاوره خود قرار داده است.
»  
433521_400
روح الله حسینیان نماینده‌ مردم تهران در مجلس نیز روز گذشته از آغاز زمزمه های استیضاح برخی از وزرا در مجلس خبر داده بود و علیرضا زاکانی نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی نیز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از احتمال استیضاح برخی از وزرا خبر داد و با بیان اینکه برای گفتن نقاط ضعف دولت‌ها نزد ما دولت احمدی‌نژاد و دولت روحانی فرقی نمی‌کند، تصریح کرد: در همان دوره آقای احمدی‌نژاد در برابر تخلفات و انحرافات ایستادیم و حرف خودمان را زدیم و حتی وزیر استیضاح کردیم که نشان دهنده این است با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم.
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های فرجی دانا قانع نشدند
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات درباره جزئیات جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این جلسه سؤالاتی مبنی بر اینکه چرا برخی از افراد فعال در فتنه در وزارت علوم منصوب شدند؟ انتصاب افرادی که مجلس به آنها رای اعتماد نداده است،‌آیا توهین به مجلس نیست، از آقای فرجی دانا وزیر علوم پرسیده شد.
وی اضافه کرد: البته نمایندگان سؤالات دیگری مبنی بر اینکه ابهامی وجود دارد که برخی به دنبال شکستن قبح فتنه در کشورند.
آیا شما چنین رویکردی دارید؟ آیا تمامی مدیران وزارت علوم ناکارآمد بودند که همه آنها برکنار شدند؟ آیا استعلامات وزارت اطلاعات درباره افراد به شما رسیده بود؟ پرسیدند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای وزیر پس از سؤال نمایندگان توضیحاتی ارائه کردند که نمایندگان از اظهارات وزیر قانع نشدند؛‌نمایندگان این مباحث را پیگیری کرده و در صورت نیاز از ابزارهای قانونی خود یعنی سؤال در صحن یا استیضاح استفاده خواهند کرد.
سلیمی اضافه کرد: آقای وزیر در جلسه گفتند میزان حال فعلی افراد است اما نمایندگان تاکید داشتند که افراد منصوب شده از سوی شما از فتنه اعلام برائت نکرده‌اند؛ البته آقای فرجی‌دانا اعلام کردند که به افراد منصوب شده از سوی خود ایمان دارند و نمایندگان این سؤال را پرسیدند که آیا برخی از این افراد شبهاتی در کارنامه خود ندارند؟ وی در پایان اعلام کرد که قرار است از وزیر اطلاعات برای حضور در جلسه یکشنبه هفته آینده کمیسیون آموزش دعوت به عمل آید تا وی با حضور درجمع اعضا درباره استعلامات پاسخگو باشد.
نامه 150 نماینده مجلس به روحانی در انتقاد به فرجی‌دانا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اعتراض به عملکرد وزیر علوم تحقیقات و فناوری و انتصاباتی که وی در طول تصدی مسئولیت خود انجام داده است، نامه ای را به رئیس جمهور نوشتند.
شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان، اظهار داشت: حدود 150 نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای خطاب به آقای روحانی نوشته‌اند که این نامه در خصوص انتصابات در وزارت علوم است و از رئیس‌جمهور خواسته‌اند تا در این انتصابات تجدیدنظر شود.
وی ادامه داد: در قسمتی از این بیانیه آمده است که «ما نمایندگان امضاکننده این بیانیه که قلبا و قویا علاقه‌مند به همکاری با دولت جنابعالی هستیم، مصرانه خواستاریم جناب آقای فرجی‌دانا را به تجدیدنظر در این انتصابات و برخی انتصابات سوال‌برانگیز دیگر دلالت فرمایید.
ما نگران آن هستیم که چنین رفتارهایی فضای روشن و مثبت رابطه مجلس و دولت را تیره سازد و موجب بروز واکنش‌هایی شود که هیچ نتیجه‌ای جز ایجاد مشکل فراروی دولت و اتلاف وقت و نیروی همگان در بر نخواهد داشت.
» این عضو هیئت رئیسه همچنین گفت: نمایندگان امضاکننده این نامه در پایان خواهش کردند که آقای رئیس‌جمهور خودشان مداخله کنند و جلوی ایجاد این مشکلات را بگیرند.
امضاهای استیضاح فرجی‌دانا به ۵۰ رسید جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با امضای 50 نفر از نمایندگان برای طرح سوال از رضا فرجی دانا وزیر علوم آغاز شد، به نظر می‌رسد طرح سوال از فرجی دانا به دلیل انتصابات اخیرش یکی از اولویت های نمایندگانی است که حدود 10 روز گذشته به وی اعتماد کردند و به او به عنوان وزیر علوم رای مثبت دادند.
حال باید دید، رضا فرجی دانا چه پاسخی به اعتراضات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد انتصاب های جنجالی خود در وزارت علوم دارد و چرا با گذشت تنها 10 روز از تصدی او بر وزارتخانه علوم اعتراض جمع کثیری از نمایندگان را به همراه آورده است؟ انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان