۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین علوی; در عرصه مسائل فرهنگی با خطرات جدی روبرو هستیم
کد خبر: ۱۴۸۴۳۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

علوی; در عرصه مسائل فرهنگی با خطرات جدی روبرو هستیم

وزیر اطلاعات گفت: دو بال توانمند مساجد، بسیج و کانون های فرهنگی و هنری هستند که با یکدیگر می توانند سبب بالا رفتن فرهنگ جامعه در عرصه دینی و سایر امور شوند.

علوی; در عرصه مسائل فرهنگی با خطرات جدی روبرو هستیم

وزیر اطلاعات گفت: دو بال توانمند مساجد، بسیج و کانون های فرهنگی و هنری هستند که با یکدیگر می توانند سبب بالا رفتن فرهنگ جامعه در عرصه دینی و سایر امور شوند.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی عصر امروز (سه شنبه) در بیست و سومین سالگرد تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور که همایشی با عنوان «مسجد سنگر اسلام و انقلاب» با حضور ائمه جماعات، مدیران کانون ها و کتابخانه های عمومی مساجد استان تهران در سالن حج و زیارت برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و با بیان اینکه بخش اعظمی از آرمان های انقلاب را آرمان های فرهنگی تشکیل می دهند، اظهار کرد: مجاهدان عرصه فرهنگ شما عزیزانی هستید که در کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعال هستید.

وی یادآور شد: شما همچون سربازی گمنام در عرصه مسائل فرهنگی جامعه گام برمی دارید و ما هم در وزارت اطلاعات تحت عنوان سربازان گمنام در عرصه حفظ امنیت جامعه تلاش می کنیم. گمنام بودن سربازان در هر دو بخش وجه مشترک فعالیت در این دو عرصه است. کانون های فرهنگی و هنری مساجد اثرگذاری فرهنگی عمیقی در جامعه داشته اند. عزیزانی که در این عرصه فعال هستند برای جلب رضایت خدا، اولیای الهی و رهبر در این عرصه فعال هستند و امیدواریم که خداوند به آنها توفیقات روزافزون عطا نماید.

وزیر اطلاعات در ادامه با بیان اینکه با فعالیت در کانون های فرهنگی و هنری مساجد می توانیم یک هویت فرهنگی را به مساجد بدهیم، خاطرنشان کرد: اسلام سنگرهای فراوانی دارد و ابعاد گسترده ای را در بر می گیرد. بدون رشد روح و فکر انسان ها و عواطف آنها هرگز نمی توانند در مقابل دشمنان بایستند. مسجد باید سنگر باشد و به برکت انقلاب اسلامی این روح ایستادگی در بین مردم ما از طرف مساجد و فعالیت های فرهنگی و هنری دمیده شده است.

علوی تاکید کرد: دو بال توانمند مساجد، بسیج و کانون های فرهنگی و هنری هستند که با یکدیگر می توانند سبب بالا رفتن فرهنگ جامعه در عرصه دینی و سایر امور شوند. کار فرهنگی در جهت هدایت انسان ها ارزشمند است. آنچه فرهنگ عبودیت را بالا می برد اقتصاد شکوفا و امنیت است. خداوند زمانی که برای کعبه اقتصاد پویا و امنیت را رقم می زند انتظار بندگی نیز از آنها دارد بنابراین وظیفه مسئولان نظام است که چرخ اقتصادی را در جریان بیندازند تا به این شکل مردم ما بتوانند در مقابل ضربه های بیگانگان بایستند و مسئولان اطلاعات نیز موظفند امنیت را که پایه امور فرهنگی است در جامعه تامین کنند.

وی گفت: امنیت و آرامش سبب می شود که استرس و تشویش از جامعه دور شود. پیامبر (ص) در حدیثی می فرمایند در یک کشوری که امنیت است در آن کشور خیر و برکت همراه با خوشحالی وجود دارد و همین عوامل سبب رشد فرهنگی و شکوفایی مردم در تمام عرصه های زندگی می شود. وقتی آرامش حاکم شود بر ایمان مردم نیز افزوده می شود و انسان ها پذیرای ولایت و فرهنگ عبودیت الهی می شوند.

وزیر اطلاعات افزود: شما روحانیون و همه عزیزانی که در عرصه فعالیت های فرهنگی فعال هستید می توانید مردم را در این عرصه با بصیرت به سمت مسیری که خداوند می خواهد حرکت بدهید. طبق احادیث اسلامی اگر حتی شما بتوانید سبب شوید که یک انسان به سمت خداوند پیش برود جایگاه شما برتر از خورشید برای زمین است و بهشت بر آن انسان ها که سبب هدایت سایرین شده اند واجب می شود. در لسان رسول اکرم (ص) بهترین انسان ها کسانی هستند که مردم را به سمت خداوند دعوت می کنند.

علوی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز روزی است که مرزبانی از ایمان و حقیقت ها به درجه اعلاء خود رسیده است، گفت: ما در عرصه فرهنگ و اندیشه با خطراتی روبرو هستیم. متاسفانه شنیده ایم که در استان های بوشهر، کرمانشاه، تنکابن و تویسرکان تعدادی از هموطنان مان به مسیحیت گرویده شده اند و در این عرصه باید فعالیت های زیادی داشته باشیم. عرفان های کاذب و بی ریشه که باورهای دینی مردم را با آسیب روبرو می کند جای خود دارد که باید برای از بین بردن آنها نیز برنامه های عمیق در پیش داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما با سرکوب کردن آنها نمی توانیم کاری از پیش ببریم در نهایت زیرپوستی به کار خود ادامه می دهند. باید در این عرصه کارهای فرهنگی و ارشادی عمیقی صورت بگیرد. تهدید در عرصه فرهنگ را باید به مقامات فرهنگی ارائه بدهیم تا آنها با مدیریت خود خطر را دور کنند. این خطر جدی است و این بار بر دوش علما و نخبگان و شما فعالان در کانون های فرهنگی و هنری مساجد گذاشته شده است. ما اگر تمام نیروها را جذب کنیم و آنها در زیر پرچم رهبری باشند این خطرات کمتر می شود و سبب می شود به یک آرامشی در عرصه فرهنگ و دین برسیم.

وزیر اطلاعات در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، عنوان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند علمای ما سنگربانان فکر و عقیده شیعیان هستند و به همین دلیل است که علما باید رسالت خود را در عرصه فرهنگ جدی بگیرند. در عرصه جنگ نرم باید با هوشمندی و عقلانیتی که داریم به نسل جوان بفهمانیم که آنها باید در مقابل اندیشه های بیگانگان بایستند و علما می توانند با آگاهی دادن به جوانان، فکر و اندیشه آنها را در مقابل هجمه های بیگانگان بیمه کنند.

علوی تاکید کرد: یکی از مسائلی که در عرصه تبلیغ دین هرگز نباید فراموش شود اخلاق است. تبلیغ یک ضرورت و جزء واجبات است ولی در این راستا اخلاق حرف اول را می زند. در جامعه تنوع سلیقه اگر نباشد فرهنگ با معضل بسیار جدی روبرو می شود. باید علاوه بر وجود تنوع سلیقه ها کاری کنیم که هجمه های دشمنان از بین برود. کانون های فرهنگی و هنری مساجد همواره در مسیرهای مختلف فرهنگی فعال بوده اند و اثرگذاری خود را داشته اند اما در راستای امر فرهنگ هرگز نباید از اثرگذاری هنر غافل شویم.

وی ادامه داد: هنر در عرصه فرهنگ می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. دشمنان ما برای اینکه اهداف خود را در جوامع دیگر پیاده کنند از تمام ابزارها مثل شعر، ادبیات، فیلم و ... استفاده می کنند که جوانان را به سمت خودشان بکشنند. اگر ما در این عرصه از ابزار هنر بهره نبریم آسیب می بینیم. اگر علما و فعالیت آنها در عرصه فرهنگ نبود ممکن بود که در جامعه مشکلات بیشتری داشته باشیم.

وزیر اطلاعات گفت: ما اگر فرهنگ اصلی و ناب اسلامی را در جامعه ترویج دهیم می توانیم در برابر هجمه های فرهنگی بایستیم ولی شرط اساسی آن این است که ابتدا خود در این عرصه پیش قدم باشیم. آنهایی که در کانون فرهنگی فعال هستند به نوعی امام هستند و باید به گونه ای رفتار کنند که با آن رفتار تاثیرات خود را در جامعه بگذارند. اگر مردم دین را در رفتار علما ببینند بیشتر به سمت مفاهیم دینی سوق پیدا می کنند تا اینکه فقط از طریق زبان بخواهیم مردم را ارشاد کنیم.

علوی تاکید کرد: یکی از خلصت های ارزشمند پیامبر که سبب شد دین اسلام ترویج پیدا کند اخلاق خوش بود. در دعوت مردم و جوانان به اسلام نباید بین عمل و سخن تفاوتی باشد که اگر تفاوتی حس شود همین تفاوت اثر منفی می گذارد. ما نمی توانیم مردم را به سمت خدا بکشانیم و بعد خود از یاد خدا غافل شویم. برای ترویج اسلام باید بار علمی را در جامعه افزایش بدهیم.

وی افزود: امروز تمام افراد جامعه و بخصوص جوانان ما دارای علم هستند و از طریق پیشرفت تکنولوژی می توانند با افکار مختلف جهان آشنا شوند پس برای پیشبرد اهداف خود باید بار علمی را در جامعه افزایش دهیم وگرنه آنها با رفتار و تدابیری که دارند جوانان را به سمت خود می کشانند. همانگونه که در ابتدا گفتم شما سربازان گمنام امام زمان(عج) در عرصه مسائل فرهنگی هستید و ما حمایت از مرزها را بر عهده داریم.

به گزارش صبح قزوین ، در این همایش پیام وزیر ارشاد توسط ضرغامی مدیرکل اداره ارشاد استان تهران قرائت شد.

همچنین از دو تن از خانواده های شهیدان منا و دو تن از خانواده های شهدا مدافع حرم و همچنین از دو بانو در عرصه مسائل فرهنگی توسط حجت الاسلام و المسملین علوی، اوهدی، حجت الاسلام و المسلمین نیک نژاد و حجت الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی و ضرغامی مدیرکل اداره ارشاد استان تهران و حجت الاسلام و المسلمین محمدی امام جمعه رباط کریم تجلیل شدند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان