۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ساماندهی فروش اقساطی وحراج آغاز شد/ جزئیات بخشنامه شيوه فروش قسطی
کد خبر: ۱۴۸۰۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ ساعت: ۱۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

با دستور نعمت‌زاده؛

ساماندهی فروش اقساطی وحراج آغاز شد/ جزئیات بخشنامه شيوه فروش قسطی

وزیر صنعت در آستانه نوروز آئین‌نامه اجرایی چگونگی فروش اقساطی، فوق العاده و حراج را به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت ابلاغ كرد.

ساماندهی فروش اقساطی وحراج آغاز شد/ جزئیات بخشنامه شيوه فروش قسطی
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، خريدهاي نوروز به اوج رسيده و بازار روزهاي شلوغي را مي گذاراند. بساط حراج‌ها و فروش‌هاي فوق العاده هم داغ است و همه كاسبان تلاش دارند تا از اين اشتياق مردم براي خريد، حداكثر استفاده را ببرند.

در اين ميان، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت آئین‌نامه اجرایی چگونگی فروش اقساطی، فوق‌العاده و حراج موضوع تبصره ماده ۷۰ و ماده ۸۴ قانون نظام صنفی را برای اجرا به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور ابلاغ کرده است.

متن آئین‌نامه اجرایی چگونگی فروش اقساطی، فوق‌العاده و حراج به شرح زیر است؛

ماده ۱- تعاریف:

قانون: قانون نظام صنفی

کمیسیون نظارت: کمیسیون نظارت شهرستان.

اتاق اصناف: اتاق اصناف شهرستان

اتحادیه: اتحادیه صنفی

فروش اقساطی: عرضه کالا و خدمات به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای آن به اقساط مساوی با غیرمساوی در سررسیدهای معین از خریدار دریافت گردد طبق شرایط و ضوابط این آیین نامه.

فروش فوق العاده و حراج: عرضه کالا و خدمات به قیمت حداقل ۱۵ درصد پایین تر از قیمت متعارف بازار، قیمت مصوب و یا ضوابط نرخ گذاری، در ایام خاص و مدت معین طبق شرایط و ضوابط این آیین نامه

فروش اقساطی

ماده ۲- چنانچه واحد صنفی برای فروش اقساطی کالای خود تمایل به دریافت مبلغی مازاد بر قیمت نقدی آن کالا را داشته باشد، مشروط به رعایت موازین قانونی و توافق بین خریدار و فروشنده خواهد بود.

تبصره- اعلام قیمت فروش نقدی و اقساطی به صورت قطعی برای کالا و خدمات موضوع این آیین نامه توسط فروشنده الزامی است.

ماده ۳- در فروش اقساطی قرارداد بین خریدار و فروشنده مشتمل بر مشخصات کامل کالا یا خدمت، مبلغ پرداخت نقدی، درصد سود قانونی و تنظیم صورت حساب توسط فروشنده شامل فرمول محاسبه اقساطی، مبلغ فروش اقساطی و نحوه پرداخت آن، تعداد اقساط و نوع تضمین الزامی است.

ماده۴- در صورتی که خریدار قبل از سر رسید مقرر قصد واریز تمام یا بخشی از بدهی خود را داشته باشد، فروشنده مکلف است مدت بازپرداخت را مجددا براساس فرمول اولیه محاسبه و تصفیه حساب نماید.

فروش فوق العاده و حراج

ماده ۵- متقاضیان فروش فوق العاده و حراج می بایست قبل از برگزاری نسبت به ارائه مدارک زیر را به اتحادیه مربوطه اقدام نمایند.

الف-تصویر پروانه کسب معتبر

ب-فهرست کلیه کالاهای مورد عرضه در فروش فوق العاده و حراج

ج-فاکتور خرید یا مدارکی دال بر قیمت تمام شده کالا

د-فهرست قیمت کالاهای مورد نظر در حالت فروش عادی و با احتساب تخفیف

ه-اعلام درصد تخفیف

ماده ۶-اتحادیه موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته نسبت به صدور مجوز فروش فوق العادهو حراج جهت متقاضیان اقدام و رو نوشت آن را برای اطلاع اتاق اصناف ارسال نماید.

تبصره ۱- اخذ هر گونه مبلغی از واحدهای صنفی برای موافقت با فروش فوق العاده و حراج توسط اتحادیه ممنوع است.

تبصره۲- تعداد دفعات برگزاری فروش فوق العاده و حراج واحدهای صنفی حداکثر چهار نوبت در سال و هر نوبت حداکثر به مدت یک ماه می باشد.

ماده ۷- متقاضیان پس از دریافت مجوز موظفند ضمن الصاق تابلو فروش فوق العاده و حراج و درج قیمت کالاهای مورد نظر، نرخ اولیه، میزان تخفیف و مدت فروش فوق العاده و حراج را در مکان مناسب به طوری که در معرض دید همگان باشد، نصب نمایند.

سایر مقررات

ماده۸- در صورتی که واحد صنفی بدون رعایت مقررات این آیین نامه اقدام به فروش فوق العاده یا حراج

ماده ۹- اتحادیه و واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف مکلفند بر نحوه فروش فوق العاده و حراج نظارت نموده و شکایات واصله را بررسی و در صورت احراز تخلف، متخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی و یا ادارت تابعه آن در شهرستان ها معرفی نمایند.

ماده۱۰- نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده اتحادیه های ذی ربط و اتاق اصناف می باشد.

ماده ۱۱- این آیین نامه در اجرای تبصره ماده ۷۰ و ماده ۸۴ قانون، مشتمل بر ۱۱ ماده و ۳ تبصره به وسیله دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه و در تاریخ ۲۲/۹/۱۳۹۴ به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید و از تاریخ تصویب آیین نامه های قبلی لغو می گردد.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان