۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دیه شهدای منا پرداخت می‌شود
کد خبر: ۱۴۶۵۳۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

دیه شهدای منا پرداخت می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح آخرین وضعیت حج تمتع و سفرهای نوروزی عتبات عالیات، درباره دیه شهدای منا گفت: در جلساتی که با مسئولان حج عربستان داشتیم خود آنها نیز بر پرداخت دیه تأکید داشتند.

دیه شهدای منا پرداخت می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح آخرین وضعیت حج تمتع و سفرهای نوروزی عتبات عالیات، درباره دیه شهدای منا گفت: در جلساتی که با مسئولان حج عربستان داشتیم خود آنها نیز بر پرداخت دیه تأکید داشتند.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، «سعید اوحدی» اظهار کرد: در جلساتی که با مسئولان حج عربستان داشتیم، خود آنها نیز بر پرداخت دیه تأکید داشتند. همه زائران از زمان تشرف تحت پوشش بیمه کامل دیه عربستان هستند، اما پیگیری این مسئله به قطع روابط سیاسی تلاقی کرد و اکنون وظیفه پیگیری حقوقی شهدای منا و بستگان آنها متوجه وزارت امور خارجه است.

وی با اشاره به افزایش تقاضا برای سفر به عتبات عالیات در نوروز، گفت: از اوایل اسفند ماه پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی آغاز شد و ما با استقبال کم‌نظیری مواجه شدیم. آخرین ظرفیتی که برای زائران توانستیم در نظر بگیریم سفر 120 هزار نفر در ایام نوروز به عتبات عالیات بود که از 23 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه صورت خواهدگرفت.

300 هتل در اختیار زائران ایرانی

اوحدی با اشاره به اینکه 180 هزار نفر متقاضی سفر به عتبات عالیات طی نوروز 95 بودند، گفت: با توجه به شرایط ویژه عراق و محدودیت امکانات و ظرفیت کم هتل‌ها توانستیم 300 هتل را در کربلا، نجف و کاظمین ویژه زائران ایرانی در اختیار بگیریم.

وی از اعزام هیئتی برای بررسی آخرین وضعیت کربلا، به عراق خبر داد و گفت: اگر امکاناتی وجود داشته باشد، باز هم تلاش خواهیم کرد برای خدمت به زائران در اختیار بگیریم.

70 پرواز به عتبات عالیات در نوروز 95

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: از 23 اسفند ماه هفته‌ای 70 پرواز از ایران به عراق برای اعزام نوروزی خواهیم داشت که سال گذشته نداشتیم و ظرفیت اعزام ما نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش پیدا کرده و در تلاش هستیم امکان تشرف پنج هزار نفر علاوه‌بر 120 هزار نفر به عراق را فراهم کنیم.

وی در ارتباط سفر به شهر مقدس سامرا نیز گفت: با مصوبه دستگاه نظارتی کشور، امکان سفر به سامرا فراهم شد. با توجه به پیروزی‌های بسیج و ارتش عراق امنیت در این شهر برقرار است. البته سفر به سامرا انتخابی است و زائران در انتخاب کاروان خود می‌توانند کاروان‌هایی را انتخاب کنند که به این شهر سفر می‌کنند؛ امنیت سفر به سامرا در قالب گشتی‌هایی که به همراه اتوبوس‌های زائران حرکت می‌کنند، کاملاً تأمین شده است.

اوحدی در ارتباط با قیمت سفر به عتبات گفت: علی‌رغم افزایش قیمت ارز، تلاش شد قیمت‌ها افزایش نداشته باشد. مبلغ یک میلیون و 850 هزار تومان سقف هزینه سفر هوایی است. بسته‌های متنوع سفر به عتبات نیز به مردم ارائه شده که شامل بسته سفری پنج روزه، شش روزه و یک هفته‌ای با سامرا و یک بسته محدود سفر دو هفته‌ای است که زائران با استفاده از کد رهگیری می‌توانند کاروان‌های خود را انتخاب کنند.

زائران ایرانی به زیارت حضرت حر(ع) می‌روند

وی اعلام کرد: از دو هفته قبل برنامه زیارت حضرت حر(ع) نیز در برنامه‌های زیارتی قرار گرفته است.

اوحدی درباره ثبت‌نام زائران در دفاتر غیرمجاز نیز هشدار داد و گفت: مردم به وعده‌های غیرواقعی که در دفاتر غیرمجاز تحت عنوان سفر قسطی ارزان قیمت و ... ارائه می‌شود، اطمینان نکنند. تنها مجموعه‌ای که برای زائران قرارداد امنیتی با عراق دارد و دولت عراق موظف به تأمین امنیت آنها است، کاروان‌های سازمان حج و زیارت است. هیچ کاروان دیگری این امکانات امنیتی را ندارد و همچنین کاروان‌های غیرمجاز پوشش بیمه‌ای و خدمات درمانی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رئیس سازمان حج و زیارت به زائران توصیه کرد، حتی اگر برای نوروز هم نتوانستند ثبت‌نام کنند، تأمل کرده، سامانه عتبات عالیات برای بعد از نوروز باز است و برای بعد از نوروز برنامه‌ریزی کنند.

برخورد با مجموعه‌های غیرمجاز سفر به عتبات عالیات

وی خطاب به مجموعه‌های غیرمجاز گفت: در کشور قانون حاکم است و عدول از قانون تعدی به حقوق مردم و فعلی حرام است. صرفاً مجموعه‌هایی می‌توانند نسبت به اعزام زائر اقدام کنند که دارای مجوز بند «پ» از سازمان حج و زیارت باشند. لذا از هفته پیش مجموعه نظارتی ما به صورت جدی با متخلفان برخورد می‌کند، با نیروی انتظامی نیز هماهنگی شده که با مجموعه‌های غیرمجاز برخورد شود.

دارندگان فیش عمره تسهیلات سفر به عتبات دریافت می‌کنند

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: در بانک ملی و ملت برای زائران عمره به قیمت یک میلیون ودیعه گذاری شده و مقرر شده که بعد از نوروز تسهیلات ارزان قیمتی برای عتبات به آنها ارائه شود. این تسهیلات بابت صبر و تحمل زائران برای عمره مفرده است. البته تصریح می‌شود که فیش عمره‌ای که دارند همچنان پایدار خواهد ماند.

وی درباره عتبات دانشجویی و دانش آموزی نیز گفت: هماهنگی خوبی با بانک ملی و ملت صورت گرفته و یک میلیون وام قرض‌الحسنه در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می‌گیرد، سفر عتبات دانشجویی نیز 100 درصد افزایش پیدا کرده، اگرچه همچنان متقاضی زیادی داریم.

برپایی جشنواره چلچراغ ویژه فیلم و عکس اربعین حسینی

اوحدی از برپایی جشنواره چلچراغ سخن گفت و اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین امسال حماسه بزرگی بود و یک میلیون و 700 هزار زائر توفیق زیارت داشتند و زیبایی‌های عظیمی را در این زیارت شاهد بودیم، بر همین اساس قرار شد یک جشنواره کاملاً مردمی فیلم و عکس ویژه اربیعن 20 اردیبهشت همزمان با ولادت امام حسین(ع) برگزار شود که به نظر می‌رسد همانند مراسم پیاده‌روی اربعین حماسه دیگری خواهد بود.

وی اعلام کرد: در 11 بخش فیلم‌های داستانی کوتاه، بلند، مستند کوتاه و بلند، عکس حرفه‌ای، عکس آماتور، عکس موبایلی، فیلم موبایلی و ... این جشنواره برگزار می‌شود و بیش از سه هزار اثر تاکنون به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و مردم تا پایان اسفند مهلت ارسال آثار را دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت به زائران عتبات عالیات در نوروز گفت: هوای عراق در این ایام بسیار خوب است و نیاز به همراه داشتن لباس گرم نیست، زائرانی که نیاز به داروی خاصی دارند، حتماً داروهای خود را همراه ببرند. همچنین در مراکز تفتیش و بازرسی صبور باشند و با مأموران همکاری کنند.

ثبت‌نام حج تمتع 95 / قسط دوم اردیبهشت دریافت می‌شود

وی درباره ثبت‌نام حج تمتع 95 نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بعثه قرار شد ثبت نام حج تمتع صورت گیرد، بر اساس تقویم سازمان حج و زیارت 17 ربیع الاول که مصادف با هفت دی بود اولین اطلاعیه سازمان حج و زیارت صادر شد که قبل از قطع رابطه ایران و عربستان بود و پیش‌بینی شد که مثل سال‌های گذشته در ایام دهه فجر ثبت نام قطعی کاروان‌ها را با اعلام گروه‌های قیمتی شروع کنیم، اما با تأخیر مواجه شدیم و نوع ثبت‌نام را تغییر داده اعلام کردیم زائرانی که فیش حج را تا تاریخ 24 خرداد 85 در اختیار دارند، می‌توانند به تمامی شعب بانک ملی مراجعه کنند و حسابی را به نام خود باز و پنج میلیون تومان را به عنوان قسط اول واریز کنند و هفته اول اردیبهشت قسط دوم دریافت می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه این حساب به نام زائر است و چون زمان بین دریافت قسط اول و دوم طولانی شده به این حساب سود تعلق خواهد گرفت، گفت: تا این لحظه 9 هزار زائر برای حضور در حج تمتع ثبت نام کرده‌اند و ما از سایر دارندگان اولویت‌های اعلام شده تقاضا داریم تا 25 اسفند ماه قسط اول خود را واریز کنند.

وی ادامه داد: فریضه حج، واجب است و ما به عنوان مأموریت وظیفه داریم همه تلاش خود را برای انجام این فریضه واجب برای مردمی که 15 سال در صف بوده‌اند فراهم کنیم.

اوحدی گفت: کشور عربستان دعوت نامه ای فرستاده و قرار بود دی ماه سفری به عربستان داشته باشیم که با تأخیر مواجه شد و مجدداً برای 19 اسفند ماه دعوت نامه ای دریافت کردیم؛ طی چند روز گذشته با کشور عربستان مکاتبه داشتیم و منتظر اعلام آنها هستیم تا هیئتی که از طرف ایران به عربستان برای تعیین مشخصات و شرایط حج برود. البته یکی از شرایط ما حصول امنیت زائران است.

دیه شهدای منا پرداخت می‌شود

وی درباره دیه شهدای منا نیز گفت: در جلساتی که با مسئولان حج عربستان داشتیم خود آنها نیز بر پرداخت دیه تأکید داشتند. همه زائران از زمان تشرف تحت پوشش بیمه کامل دیه عربستان هستند، اما پیگیری این مسئله به قطع روابط سیاسی تلاقی کرد و اکنون وظیفه پیگیری حقوقی شهدای منا و بستگان آنها متوجه وزارت امور خارجه است.

اوحدی افزود: 419 پیکر شهدای منا بر اساس درخواست خانواده های آنها به کشور بازگردانده شد و 42 پیکر با موافقت خانواده های آنها در مقبره الشهدای عربستان باقی ماند. دو پیکر نیز شناسایی شده که بازگرداندن آنها با قطع روابط سیاسی با عربستان همزمان شد و منتظر هستیم که اگر خانواده‌های این دو شهید همچنان مُسر به بازگرداندن پیکر عزیزان خود بودند، آنها را به کشور بازگردانیم و هیچ زائری را نداریم که شناسایی نشده باشد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان