۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین رسالت مراکز نیکوکاری، پذیرش اخلاقمند نیازمندان حقیقی باشد
کد خبر: ۱۴۵۷۵۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

رسالت مراکز نیکوکاری، پذیرش اخلاقمند نیازمندان حقیقی باشد

یک مددکار اجتماعی ضمن بیان آنکه مراکز نیکوکاری در کشور مسوولیت بزرگ و خطیری بر دوش دارند و به شکلی علمی، هدفمند و دغدغه مند به جامعه هدف خود خدمت رسانی می‌کنند گفت: رسالت اصلی مرکز نیکوکاری باید پذیرش اخلاقمند مددجویان و نیازمندان جامعه هدف باشد.

رسالت مراکز نیکوکاری، پذیرش اخلاقمند نیازمندان حقیقی باشد

یک مددکار اجتماعی ضمن بیان آنکه مراکز نیکوکاری در کشور مسوولیت بزرگ و خطیری بر دوش دارند و به شکلی علمی، هدفمند و دغدغه مند به جامعه هدف خود خدمت رسانی می‌کنند گفت: رسالت اصلی مرکز نیکوکاری باید پذیرش اخلاقمند مددجویان و نیازمندان جامعه هدف باشد.

محمدرضا فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» صبح قزوین ( صبح قزوین اظهار کرد: مراکز خیریه و نیکوکاری بیشتر باید به دنبال واسطه گیری اجتماع و بانی خیر باشند.

وی در ادامه ضمن اشاره به وجود مراکز فراوان نیکوکاری و سازمان‌های مرتبط با امر خدمت‌رسانی به جامعه هدف (خانواده‌های نیازمند به کمک‌رسانی در حوزه مسائل اجتماعی) و همچنین مشاهده معضلات و مشکلات موجود که کانون گرم زندگی‌های مردم جامعه را به شکل جدی تهدید می‌کند اظهار کرد: موضوع نیکوکاری و کمک به مستمندان و نیازمندان یک رفتار قرآنی و فریضه الهی است.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: با نگاه علمی، تخصصی و جامعه‌شناختی دقیق به این موضوع به جرات می‌توان گفت که امروزه با وجود ظهور انواع پدیده‌های اجتماعی و بسط و گسترش آن در جامعه، این فرضیه بر ما نمایان می‌شود که همگان از جمله سازمان‌های دارای مسوولیت اجتماعی تا مراکز نیکوکاری و NGOها که در فکر و اندیشه و عمل خود دغدغه‌های حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه را دارند، حتما باید برای حفظ ارزش‌های جامعه و جلوگیری از غرق شدن خانواده‌های آبرومند و نیازمند واقعی در درون مشکلات، نوع نگاه خودشان را علمی‌تر و مشارکت محور کنند.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: این نهادها همچنین باید برنامه‌ریزی و اقدامات اجتماعی هدفمند، علمی و با شتاب بیشتری را در دستور کار خود قرار دهند.

فیروزی در ادامه درخصوص "هدفمندی اقدامات اساسی" اظهار کرد: این هدفمندی بدین صورت است که در مرحله اول مراکز نیکوکاری ما لازم است از بالاترین سطح شناخت علمی پدیده‌های اجتماعی، ارتباطات وسیع سازمانی و برون سازمانی، توجه به نگاه مشارکتی و همچنین اصل رابطه‌گیری اجتماعی برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: یعنی بین صفر و یک حرکت نکنند و در گام بعدی مراکز نیکوکاری همانطور که رسالت خدمت رسانی را قبول داشته و کرده‌اند پسندیده است که حتی الامکان پذیرای نیازمندان واقعی جامعه باشند.

این مددکار اجتماعی افزود: اینطور نباشد که یک فرد و خانواده نیازمندی به امیدی به ما و مراکز خیریه سطح شهرها مراجعه کنند ولی عملا ما برنامه مشخصی برای درک و پذیرش آنها نداشته باشیم؛ زیرا اگر اینچنین باشد یقین بدانید مسیر کار و خدمت رسانی و فعالیت خداپسندانه را اشتباه انتخاب کرده‌ایم.

فیروزی افزود: رسالت مراکز نیکوکاری باید پذیرش اخلاقمند مددجویان و نیازمندان حقیقی جامعه باشد.

وی ادامه داد: در گام‌های بعدی لازم است مراکز نیکوکاری اسناد و مدارک لازم از یک خانواده نیازمند را به دقت مورد بررسی قرار داده و به کمک معتمدان محلی، گزارش‌های مددکاری لازم از پرونده مددجو تهیه و در اختیار خیرین قرار دهند.

این مددکار اجتماعی در ادامه شناخت دقیق مشکل و ارجاع آن را از مهم‌ترین اصول حرفه‌ای کار مراکز نیکوکاری دانست و گفت: اگر مراکز خیریه و نیکوکاری به دنبال اصل واسطه و رابطه‌گیری اجتماعی یعنی همان اصل واسطه و بانی خیر باشند، یقینا خیرین هم با خیالی آسوده‌تر و اطمینان خاطر بیشتری اقدام به کمک رسانی مستقیم به جامعه هدف خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان