۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین برخورد پلیسی در حوزه عفاف و حجاب، مبنای دینی ندارد/ در مهندسی دین، ترویج عفاف و حجاب با ابزار «کرامت» امکان‌پذیر است
کد خبر: ۱۴۵۳۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ ساعت: ۱۱:۱۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار اعضای ستاد صیانت کشور:

برخورد پلیسی در حوزه عفاف و حجاب، مبنای دینی ندارد/ در مهندسی دین، ترویج عفاف و حجاب با ابزار «کرامت» امکان‌پذیر است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که برخورد پلیسی در حوزه عفاف و حجاب، مبنای دینی ندارد، گفت: در مهندسی دین، ترویج عفاف و حجاب با ابزار «کرامت» امکان‌پذیر است.

برخورد پلیسی در حوزه عفاف و حجاب، مبنای دینی ندارد/ در مهندسی دین، ترویج عفاف و حجاب با ابزار «کرامت» امکان‌پذیر است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر   صبح قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین صبح امروز(پنج شنبه) در دیدار اعضای ستاد صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب کشور، اظهار کرد: عده‌ای نگاه تشریفاتی به دین دارند و اعمال دینی مانند نماز و روزه‌ای که به‌جای آورده‌اند را همانند پولی در قلک می‌پندارند که در قیامت شکسته می‌شود و به‌کار آن‌ها می‌آید.
وی در این خصوص ادامه داد: در نگاه دقیق دینی این‌طور نیست و هر بخشی از دین مانند ذکر، کرامت و حیات معنوی دین، مانند یک نهال است و این نهال از زمانی که کاشته می‌شود، محصول می‌دهد و در قیامت این ثمردهی به اوج خود می‌رسد و اسرار و باطن آن‌هم آشکار می‌شود.
امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این‌که اگر دین را مهندسی‌شده ببینیم، بسیاری از رفتارهای امروزمان تغییر پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: اگر غیرمهندسی به دین نگاه کنیم، راهکار ما برای حل مشکلات عفاف و حجاب، نگاه پلیسی، تشویق و تنبیهات است؛ اما در نگاه مهندسی‌شده، خود دین، مشوقِ عفاف و حجاب است و این موضوع به مشوق بیرونی نیازی ندارد.
عابدینی در ادامه به تشریح خوشه‌ای از مهندسی دین پرداخت و اذعان داشت: قرآن نشان می‌دهد خدای متعال همه عالم را برای انسان، انسان را برای عبادت، عبادت را برای تقوا و تقوا را برای رسیدن به کرامت خلق کرده است.
وی با بیان این‌که در مهندسی دینی، عفاف و کرامت، خلقی از خلقیات الهی است، گفت: عفاف سرمایه حجاب است و قرار است که عفاف در انسان ملکه شود و اگر چنین اتفاقی در انسان رخ بدهد، نتیجه آن حیا و عفت خواهد بود.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، ملکات را به دو دسته ملکات فضیلتی و رذیلتی تقسیم‌بندی کرد و با بیان این‌که ملکه از ریشه مِلک، به معنای روحیه‌ی غیر مستأجری است، افزود: ممکن است برای کسی دروغ ملکه و برای دیگری صداقت ملکه شده باشد و عفاف هم اگر بخواهد به‌جایی برسد، باید ملکه شود و با تشویق و امتیاز، عفاف ملکه نمی‌شود ولو این‌که گزارش‌ها همه نشان از موفقیت ما بدهند.
امام‌جمعه قزوین کرامت را یکی از خروجی‌های تقوا دانست و تصریح کرد: تقوا به معنای خود را نگهداشتن در عهد و پیمان‌های خدایی است و خدا سه نوع عهد و پیمان بنیادین، اساسی و کلیدی با انسان دارد که یکی از آن‌ها عهد و پیمان اعتقادی است. پیمان ربوبیت و الوهیت از جمله آن‌هاست و آدم متقی این عهد و پیمان را در هر شرایطی حفظ می‌کند.
وی عهد و پیمان عبادی را از دیگر عهد و پیمان میان انسان و خدا معرفی کرد و یادآور شد: عهد و پیمان عبادی موجب ایجاد و بالندگی تقوا می‌شود و ما وقتی‌که به خدا اعتقاد پیدا می‌کنیم، خودبه‌خود راهمان به عبادت باز می‌شود. اصولاً بدون عقیده نمی‌توانیم عبادت کنیم و کیفیت عبادت ما به کیفیت عقیده ما بستگی دارد و بی‌رمقی در عبادت مربوط به منافقان است.
عابدینی به تشریح پیمان سوم، یعنی پیمان اخلاقی پرداخت و ادامه داد: در باب اخلاق به صورت مستقیم نامی از بنی‌آدم در قرآن نیامده، اما قرآن درباره بنی‌آدم، در سوره‌های مختلفی مانند شمس صحبت کرده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که اگر سه پیمان مهم اعتقادی، عبادی و اخلاقی را در خود نگهداشتیم، رسم تقوا را ادا کرده‌ایم، گفت: اگر تقوا و کرامت در ما به‌صورت ملکه پا بگیرد، دو خروجی دانایی و توانایی را در ما ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان این‌که انسان دارای دو شعبه مهم عقل و اراده است، تأکید کرد: ما در عقل نیازمند دانایی، بینایی و بصیرت و در اراده نیازمند توانایی هستیم و در قرآن خدای متعال نشان می‌دهد اگر انسان می‌خواهد صاحب عقل روشن بشود، به تقوا نیازمند است و چنین انسانی از نفوذ شیطان در امان می‌ماند.
امام‌جمعه قزوین اضافه کرد: پیامبر (ص) در خصوص اراده فرموده: آن‌کسی که تقوای الهی دارد با اراده قوی زندگی می‌کند و ضعف، سستی و تزلزل در او راه نمی‌یابد و عقل و اراده هر دو خروجی‌های دیگر تقوا هستند.
عابدینی بیان کرد: کرامت، عفت، شجاعت و عدالت همگی از فضایل اخلاقی هستند؛ اما جایگاه هر یک با دیگری متفاوت است و اگر کسی کرامت داشت، در شرایط مورد نیاز صاحب عفت، شجاعت، عدالت و سایر فضایل می‌شود.
وی با بیان این‌که عفاف مولود تقوا است، گفت: کرامت در قیاس با عفاف، ام‌الملکات فضایل اخلاقی است. اگر به قیمت تحقیر و آسیب رساندن به کرامت زن بخواهیم حجاب را در جامعه حفظ کنیم، بر مبنای مهندسی دین عمل نکرده‌ایم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: اگر بر اساس مهندسی دین عمل کنیم، کرامت اولین چیزی است که باید در نظر بگیریم و خدای متعال همه زمینه‌های عالم را برای کرامت انسانی مهیا کرده و عفاف و حجاب هم اگر رعایت نشود، نقض کرامت است؛ اما اگر بناست رعایت شود، فقط با ابزار کرامت می‌تواند رعایت شود.


علی ملازاده، رئیس ستاد صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب کشور هم در این جلسه گفت: ستاد صیانت دو حوزه کاری دارد که یکی ترویج عفاف و حجاب و دیگری صیانت از حقوق شهروندی است.
وی تصریح کرد: برای کارکنان برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم و از سوی وزیر کشور به همه دستگاه‌های اجرایی در همه استان‌ها ابلاغ‌شده است تا موجب افزایش رضایتمندی مردم شود و همه دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن هستند.


ایوب رحیمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین هم در این جلسه با بیان این‌که استان قزوین نسبت به برنامه‌های عفاف و حجاب و حقوق شهروندی پیش‌قدم بوده، اظهار کرد: ارزیابی‌ها در این زمینه انجام‌شده و دستگاه‌های برتر در این حوزه شناسایی و از آن‌ها تجلیل شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان