۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مشارکت ۳۴ میلیونی در انتخابات/ وصول تعدادی شکایت از برخی حوزه‌های انتخابیه مجلس و خبرگان رهبری
کد خبر: ۱۴۵۱۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ساعت: ۱۳:۳ ↗ لینک کوتاه

مقیمی:

مشارکت ۳۴ میلیونی در انتخابات/ وصول تعدادی شکایت از برخی حوزه‌های انتخابیه مجلس و خبرگان رهبری

رئیس ستاد انتخابات کشور از وصول تعدادی شکایت در بعضی از حوزه‌‌های انتخابیه مجلس و خبرگان رهبری خبر داد.

مشارکت ۳۴ میلیونی در انتخابات/ وصول تعدادی شکایت از برخی حوزه‌های انتخابیه مجلس و خبرگان رهبری
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در نشست خبری تبیین وضعیت‌های آماری و گزارش تفصیلی انتخابات که لحظاتی پیش در محل وزارت کشور با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: سال 1394 که سال همدلی و همزبانی مردم با مسئولین نامگذاری شد در 7 اسفندماه این شعار به صورت کامل تحقق پیدا کرد و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی نشان داد که مردم به انقلاب اسلامی و اعتقادات و ارزش‌های انقلاب همچنان مانند روز اول انقلاب پایبند هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: حضور پکپارچه مردم نشان داد که آنها نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری پایبندی کامل دارند.

وی ادامه داد: حضور مردم همچنین نشان داد که در مسائل سیاسی و اصلی کشور هر وقت که لازم باشد آنها حضور پیدا خواهند کرد.

مقیمی تصریح کرد: مردم و گروه‌های سیاسی با احساس مسئولیت از شرایط کشور، منطقه و وضعیت بین‌المللی بدون کوچکترین مشکل و توقف وارد صحنه مشارکت شدند.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در طول مدت برگزاری انتخابات اجازه دادند مجریان و ناظران امر انتخابات خدمتشان برسند و از رهنمودهایشان بهره‌مند شوند.

مقیمی تصریح کرد: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، دادستان کل کشور، دبیر شورای نگهبان نیز بارها با رهنمودهای خود باعث تسهیل امر انتخابات شدند و چندین بار در جلسات مختلفی همچون همایش استانداران و بخشداران حضور پیدا کردند.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور با توجه به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: به یاری خداوند و هوشیاری مردم بدون هیچ‌گونه تنش و حاشیه انتخابات برگزار و نتایج آن اعلام شد.

وی با بیان اینکه تنظیم صورت جلسات بین شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی بدون هیچ مشکلی برگزار و اعلام شد، افزود: تا این لحظه با توجه به حجم بسیار کم شکایات که از استان‌ها و شهرستان‌ها برای ما واصل شده، این انتخابات یکی از انتخابات بسیار باشکوه بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: تعدادی شکایت در بعضی از حوزه‌‌های انتخابیه در ارتباط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و یک مورد هم در مورد مجلس خبرگان رهبری واصل شده که در حال بررسی آنها هستیم.

مقیمی ضمن قدردانی از خبرنگاران و مسئولین و اصحاب رسانه و صداوسیما به لحاظ همکاری و برنامه‌هایی که درطول این دوره برای شناساندن مجلس خبرگان به مردم و مجلس شورای اسلامی داشتند اظهار داشت: صداوسیما برای حضور مردم در انتخابات ایجاد آمادگی کرد و برنامه‌های آموزشی نیز پخش کرد که ما قدردان آنها هستیم.

وی همچنین گفت: از همه رسانه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری ‌ها که با انتقال اخبار به موقع مردم را در جریان مسائلی که در ستاد انتخابات وزارت کشور قرار می‌دادند تشکر و قدردانی می‌کنم.

مقیمی با بیان اینکه مشارکت مردم در این دور از انتخابات بسیار خوب بود، اظهار داشت: در انتخابات دوره قبل 30 میلیون نفر شرکت کننده داشتیم که این آمار در انتخابات اخیر به 34 میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: تا به امروز 221 نماینده مشخص شده‌اند و 69 نفر باقیمانده انتخابشان به دور دوم کشیده شده است.

رئیس ستاد انتخابات وزرات کشور تأکید کرد: ترکیب منتخبین از نظر سنی و تحصیلات کاملا متفاوت است و امیدواریم حضور این نمایندگان در مجلس بتواند برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی موثر باشد و رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص مسائل اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات جامعه را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و در تصمیم‌گیری‌ها هم به دولت کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما در تاریخ 23 فروردین سال 1394 با احکام وزیر کشور ستاد انتخابات را در قالب 6 کمیته مالی پشتیبانی فناوری و اطلاعات، امنیتی، حراست، استعلامات و کمیته اطلاع رسانی تشکیل دادیم و تا برگزاری انتخابات هم حدود 30 جلسه داشتیم.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه 2هزار و یکصد مصوبه را در این مدت به تصویب رساندیم اظهار داشت: حدود 900 جلسه استانی هم داشتیم و 6700 تصمیم هم در ستادهای استانی اتخاذ شد.

مقیمی خاطر نشان کرد: جلسات مختلفی هم با حضور کارشناسان و مدیران و مسئولین ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، دادستانی کل کشور نیروی انتظامی، صداوسیما، مرکز آمار و همه وزارت‌خانه‌های مرتبط با انتخابات برگزار شد.

وی با بیان اینکه اتاق بررسی مسائل انتخابات را با عنایت به تجارب انتخابات گذشته را نیز بارها تشکیل دادیم افزود: ما از تجارب انتخابات گذشته استفاده کردیم تا مشکلاتی که در گذشته پیش آمده بود را به حداقل برسانیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: دو همایش سراسری نیز پیش از برگزاری انتخابات با حضور استانداران و معاونین سیاسی، اجتماعی استان‌هاَ، رؤسای ستاد انتخاباتی استانداری‌ها، فرمانداران و بخشداران برگزار کردیم که در این جلسات رئیس جمهور، ریاست مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای نگهبان، دادستان کل کشور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزاری کشور حضور پیدا کردند و ضمن سخنرانی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

مقیمی اظهار داشت: دیدار مجریان و ناظران انتخابات با مقام معظم رهبری بسیار مفید بود چرا که رهنمودهای ایشان برای ما بسیار رهگشا بود و توانستیم از آنها برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات استفاده کنیم.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور، اظهار داشت: در این دوره ما به فرمانداران توصیه کردیم که قانون انتخابات و آئین‌نامه‌های اجرایی را مطالعه و روی آنها بحث کنند، برای اطمینان هم آزمونی را برای آنها برگزار کردیم.

مقیمی افزود: در مرحله اول آزمون 70 درصد پاسخ‌ها مثبت بود و برای 30 درصد باقیمانده کلاس‌های آموزشی همراه با آزمون مجدد برگزار شد و همه فرمانداران و بخشداران توانستند نسبت به آئین‌نامه‌ها آمادگی کامل پیدا کنند.

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته 3 لایحه را در مجلس مطرح کردیم که یکی مربوط به شفاف‌سازی هزینه‌های مالی نامزدهای انتخاباتی بود که در صحن علنی یک فوریت آن تصویب شد و امیدواریم با پیگیری‌های مجدد برای انتخابات بعد مورد استفاده قرار گیرند.

مقیمی با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی هم برای دو انتخابات تعیین کردیم، گفت: دو هیئت اجرایی حضورشان زیاد بود و تصمیم‌گیری را سخت می‌کرد، به همین دلیل با شورای نگهبان به تفاهم رسیدیم که معتمدین هر دو انتخابات را مشترک بگذاریم که این یک گام مهمی در برگزاری انتخابات شد و همچنین اولین تفاهمی بود که توانستیم با شورای نگهبان داشته باشیم.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور تاکید کرد: در ارتباط با مسائل امنیتی انتظامی هم 250 هزار نفر از نیروهای انتظامی و سپاه برای نظم و انتظامات حوزه‌ها کمک کردند.

مقیمی با بیان اینکه ارتش و سپاه و نیروی انتظامی 34 بالگرد در اختیار ما قرار داد، تصریح کرد: 4 فروند هواپیما و 4 فروند شناور هم در اختیار ما گذاشته شد تا بتوانیم صندوق‌های رای را جابه‌جا کنیم.

وی افزود: ثبت‌احوال کشور هم حضور بسیار خوبی را در امر انتخابات داشت و تنها در روز 6 و 7 اسفندماه حدود 40 هزار و 200 شناسنامه را تعویض یا المثنی صادر کرد.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور خاطرنشان کرد: 900 هزار کارت هوشمند هم در طی 3 ماه تهیه و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی گفت: احراز هویت کلیه داوطلبین و کسانی که در امر انتخابات شرکت کردند هم توسط ثبت‌احوال انجام شد.

مقیمی با بیان اینکه اولین اقدام در راستای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دور بازگشایی خانه احزاب بود؛ اظهار داشت: این خانه با کمک دبیران احزاب تشکیل شد و هر سه گروه اصلاح طلبان، اصولگرایان و معتدلین در مدیریت این خانه حضور فعالی داشتند و در استان‌ها نیز احزاب جلساتی را برگزار کردند.
وی افزود: در این راستا منشور اخلاقی انتخاباتی یکی از اقداماتی بود که احزاب در کل کشور آن را تهیه کرده و خود را ملزم به تبعیت از آن دانسته‌اند که آثار آن در انتخابات نیز دیده‌ می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: همواره احزاب و تشکل‌های سیاسی با رعایت منشور اخلاقی انتخابات را پشت سرگذاشته‌اند و در این راستا ما با نخبگان، سازمان‌های مردم نهاد، NGO ها و تشکل‌های صنفی جلساتی را برگزار کردیم و درطی این جلسات کمک‌هایی از این گروه‌ها به ما شد که اوج آن را در 7 اسفند شاهد بودیم.

مقیمی با اشاره به منتخبان زنان مجلس دهم اظهار داشت: 14 نفر از خانم‌ها تأیید شدند و 2 نفر از آنها به مرحله دوم راه یافتند.

وی همچنین با اشاره به امنیت موجود در زمان انتخابات اظهار داشت: خوشبختانه امنیت در تمامی مناطق کشور از جمله نقاط مرزی برقرار بود و همینطور حضور مردم در مناطق مرزی، کوهستانی، شهری و عشایری گسترده بود وقتی که 12 هزار نفر برای این دور از انتخابات ثبت نام می‌کنند و چندین ساعت در صف‌های طولانی فرمانداری و ستاد انتخابات منتظر می‌مانند این نشان از علاقه مردم به انتخابات دارد.

مقیمی تصریح کرد: تا به امروز نشنیده‌ام که در داخل ستاد مشکلی رخ داده باشد و این بسیار خوب است که تا به امروز ما با مشکلی روبرو نشده‌ایم.

وی انتخابات دور دوم را اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت 95 عنوان کرد و گفت: امیدواریم در آن دور نیز انتخابات به خوبی برگزار شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان خاطر نشان کرد: تا به امروز ما سعی کردیم با خبرنگاران صمیمانه رفتار کنیم تا به امروز تمام اطلاعیه‌هایی که در اختیار مطبوعات قرار گرفت هیچ گونه مورد یا مشکلی نداشت که بسیار این مهم ارزشمند است.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان