۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در استان/ ۶۰ درصد اختلالات بینایی قابل درمان هستند
کد خبر: ۱۴۴۷۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ساعت: ۱۶:۳۲ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خبر داد:

اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در استان/ ۶۰ درصد اختلالات بینایی قابل درمان هستند

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در استان گفت: ۶۰ درصد اختلالات بینایی، قابل درمان و ۲۰ درصد آن قابل پیشگیری است.

اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در استان/ ۶۰ درصد اختلالات بینایی قابل درمان هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، دکتر محمدحسن نادری، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در استان اظهار کرد: این طرح در سال جاری با رویکرد اجتماع محور و با همکاری گروه‌های همیار و سازمان‌های اجتماع محور اجرا شد.

وی افزود: در طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها 23 هزار نفر شرکت داشتند که شامل دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و دبیرستانی استان، دانشجویان، مادران کودکان مستقر در مهاد کودک و و محیط‌های کاری بود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: آموزش مستمر و افزایش آگاهی بهترین ضمانت تأمین سلامت مردم است چراکه دلیل بسیاری از معلولیت‌ها، بیماری‌هایی است که با اندکی توجه و عاقبت اندیشی می‌توان از ابتلا شدن به آنها جلوگیری کرد.

وی در ادامه بیان کرد: شناسایی به هنگام ازدواج‌های پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب، افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه جهت انجام مشاوره ژنتیک از جمله اهداف طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج جهت پیشگیری و کاهش معلولیت‌های ناشی از ازدواج‌های فامیلی است.

نادری تصریح کرد: توجه به فاکتورهای محیطی شامل تغذیه، بیماری‌های قابل پیشگیری، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، ایمنی در جاده و مکان‌های کاری، می‌تواند به میزان قابل توجهی سبب کاهش وقوع حوادث منجر به معلولیت شود.

وی با اشاره اینکه حداقل 7 میلیون نفر در ایران دارای معلولیت شدید، متوسط و خفیف هستند، بیان کرد: مطابق آمار قابل قبول سازمان‌های بین المللی ازجمله یونسکو، تعداد تقریبی کودکان و نوجوانانی که تفاوت چشمگیری از نظر ذهنی، جسمی، حسی – حرکتی با همسالان خود دارند در بسیاری از جوامع بین 12 تا 18 درصد اعلام شده است.

نادری اثر عنوان کرد: 60 درصد اختلالات بینایی، قابل درمان و 20 درصد آن قابل پیشگیری است و در مورد ناشنوایی نیز، بررسی‌های به عمل آمده در کشور نشان می‌دهد با انجام اقدامات لازم و صرف هزینه‌ می‌توان از کم شنوایی و یا ناشنوایی 10 نفر پیشگیری کرد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان در ادامه تأکید کرد: برنامه‌های پیشگیرانه باید همه جانبه باشد و در راستای ارتقاء سلامت اجتماعی و سلامت روان و با هدف کاهش عوامل خطرزا و افزایش عوامل محافظ در تمامی جنبه‌ها طراحی و اجرا شوند.

نادری در پایان گفت: با توجه به اینکه آگاه‌سازی عموم در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها در ارتقاء سلامت جامعه نقش به‌سزایی دارد و انجام این مهم با رویکرد اجتماع محور بازدهی و اثر بخشی بیشتری خواهد داشت از این رو اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها با رویکرد اجتماع محور در اولویت کاری قرار گرفت.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان